Jag har kommit fram till att man får batter pris om man köper själv på de stora byggvaruhusen. Byggvaruhusen köper/säljer såpass mycket att de får bra inköpspriser och därmed bra pris ut mot kund.
 
Gråimport är laglig inom EU. Man kan t o m säga att det uppmuntras, eftersom ett syfte med den inre marknaden är att öka konkurrensen och bryta ner handelshinder.
 
  • Gilla
davveno1 och 6 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Med näthandel och globalisering blir priser alltmer transparenta.
Slutkonsumenten idag ofta väldigt medveten om vad "det ska kosta"

Att ge ut låtsasprislistor som sedan rabatteras med 70% är inget affärskoncept som är hållbart eller trovärdigt längre.
Undrar om Ahlsells ledning (m fl) har insett det?
Prisexempel med rabatt som visar slutsumman 322,47 SEK, lagerstatus och knapp för att lägga till i varukorgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antto77 och 4 till
  • Laddar…
Ahlsell finns ju till för att elskojjare mfl ska kunna ta HUTLÖST betalt för materialet.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
B
Fördelen med Ahlsell är ju att det är lätt att få tag på grejorna, även om de är dyrare.. bara beställa och hämta upp dagen efter i butik, eller få hemskickat fraktfritt om man handlat över avtalat bruttovärde (dvs innan rabatt så det kan i många fall vara rätt lite...)

MEN, de är ju inte billiga, inte ens om du är i branschen, vi har bara LRF-avtalet som ligger under industri och det är ok, men inte jättebilligt, men smidigt. En VVS:are jag anlitat som är bra vad gäller priser tycker Ahlsell är för dyra, han använder Solar (fd Alvesta) och de verkar ge bättre priser.

Sen är väl Sverige en väldigt omogen marknad trots allt än så länge, prisnivåerna på byggvaror, tex Radiatorer, är ju vansinnigt mycket lägre i tex Tyskland...
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Just Ahlsell har jag förhandlat med flera gånger, i olika företag. Där finns många olika prislistor beroende på om du är industrikund, elfirma eller privat, mm. Och inte nog med det inom de olika grupperna finns olika avtal. Du kan ha en rabatt eller cashback om du köpt för en avtalad summa. Det är fint, du kan erbjuda kunden ditt netto + en viss % påslag som ser ok ut, men sen får du en liten fin bonus i slutet av året. Hade en elpulare hemma som gjorde lite jobb, jag tror han glömde bort att jag har ett pris på Ahlsell, som är sämre än en Elfirma. Han debiterade mig 850 :- för en brytare som jag själv köper för 300:- på mitt avtal. Kom igen...
 
Ahlsell gör sig själva till åtlöje, snudd på patetiskt faktiskt med sina låtsasprislistor.

Privatpersoner kan köpa allt som dom erbjuder på andra vägar.
Både hantverkare och dom flesta slutkunder vet vad varorna ska kosta ungefär.

Vem försöker man skämta med?
 
  • Gilla
camaro1969 och 3 till
  • Laddar…
Ett prisexempel. Ett PP-110 markrör kostar till ordinarie pris 1465kr. Mitt pris som entreprenör är 233kr. Dvs ca 85% i rabatt. Helt vansinnigt om du frågar mig och helt vansinnigt om ni frågar min säljare på Ahlsell.
 
  • Gilla
caroline2014 och 3 till
  • Laddar…
totte_79 skrev:
Ett prisexempel. Ett PP-110 markrör kostar till ordinarie pris 1465kr. Mitt pris som entreprenör är 233kr. Dvs ca 85% i rabatt. Helt vansinnigt om du frågar mig och helt vansinnigt om ni frågar min säljare på Ahlsell.
haha skämtar du med mig? 1465:- för ett PP110? men de lämnar väl garanti antar jag... (samma som byggmax)
 
kulle
Boan skrev:
Fördelen med Ahlsell är ju att det är lätt att få tag på grejorna, även om de är dyrare.. bara beställa och hämta upp dagen efter i butik, eller få hemskickat fraktfritt om man handlat över avtalat bruttovärde (dvs innan rabatt så det kan i många fall vara rätt lite...)
Just det där argumentet verkar vara vanligt att dra när man frågar om VARFÖR handlar du just där. Om jag beställer på tex elbutik ena dagen så har jag grejerna andra dagen, skillnaden mot tex Ahlsell bör inte spela någon roll i de flesta fall. Jag förstår ju att det finns fall där det verkligen ÄR viktigt med snabbhet men jag tror mest att det är lathet (och ev andra dolda agendor) som gör att elektriker kör på med dessa skojargrossister. Men det är väl bara möjligt så länge konsumenterna är de som accepterar och betalar för detta svindleri.
 
Fördelen med Ahlsell är att man kan åka ut till kunden (med betald restid), kolla lite i några minuter och konstatera att man behöver köpa lite saker, Åka till Ahlsell (med betald restid), plocka ihop prylarna och äta frukost (kunden betalar tiden), åka tillbaks (med betald restid), utföra arbetet och sen fakturera ett överpris på prylarna men ge kunden 20% rabatt för att man är så schyst.
 
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
PeeWee, varför tror du att det skulle bli billigare för kund om en skojare handlar på nätet än om samma skojare handlar hos Ahlsell?
 
elmont skrev:
PeeWee, varför tror du att det skulle bli billigare för kund om en skojare handlar på nätet än om samma skojare handlar hos Ahlsell?
Tja, för det är vad skojarna har sagt när jag som privatperson visat vad jag kan köpa samma grejer för på nätet. "oj, men det där priset får inte ens vi köpa för på storel". De kan ju givetvis ljuga eller så är det bara latmaskar som inte bryr sig för det är ändå kunden som betalar...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
PeeWee skrev:
Tja, för det är vad skojarna har sagt när jag som privatperson visat vad jag kan köpa samma grejer för på nätet. "oj, men det där priset får inte ens vi köpa för på storel". De kan ju givetvis ljuga eller så är det bara latmaskar som inte bryr sig för det är ändå kunden som betalar...
men inget hindrar ju även dem att handla på nätet....

när de säger att de inte ens kan köpa in det för det priset menar de ju självklart pris enligt prislistan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.