L Liljeros skrev:
Jag tycker vi har en bra lösning idag, det är ju fullt möjligt med amorteringsfritt redan idag om du hamnar i en situation då inte kan betala tex att du blivit av med jobbet, nån blir sjuk eller kanske till och med får en elräkning på 20.000kr

Om man pga av räntehöjning till 4% inte kan får ihop siffrorna då har banken gjort bort sig som lånade ut pengarna från första början…
Jag argumenterar inte emot dig i det du skriver.
 
A
J Johan456 skrev:
Vi hade klarat oss fint. Jag ser mer till samhällets behov. Jag gläds inte åt att massa människor hamnar i ekonomisk kris. Även om de själva satt sig i den situationen.
Vem gör det? Amorteringskravet slopas redan sedan tidigare för alla som får allvarliga finansiella problem. Varför räcker inte det menar du? Varför ska samhället slopa amorteringskrav för de som har höga inkomster och klarar sig fint men kanske inte längre har råd med trippen till Maldiverna eller senaste Teslan?
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Vem gör det? Amorteringskravet slopas redan sedan tidigare för alla som får allvarliga finansiella problem. Varför räcker inte det menar du? Varför ska samhället slopa amorteringskrav för de som har höga inkomster och klarar sig fint men kanske inte längre har råd med trippen till Maldiverna eller senaste Teslan?
Jag håller med. Tyckte bara inte det vara samma sak du skrev i det inlägget jag kommenterade.
 
H hapazard skrev:
Att ha bundna lån är ju ett ganska dåligt råd eftersom du inte vet hur ränteläget ser ut när det löper ut. Sitter såklart en del stackare som haft höga bundna lån hela lågränteperioden som måste lägga om dem nu.

Att dela upp låter ju fint för att gardera mot ovanstående, men ju mer du delar upp desto närmare kommer du et rörligt lån, men dyrare och mer låst.

Över tid och i medel kommer de bundna lånen ALLTID vara dyrare än de rörliga eftersom bankerna vill ha betalt för att garantera en viss ränta.
Linjediagram visar procentuell tidsserie över arbetslöshet indelad i olika tidsperioder. Data från SCB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Band du ex på 10 år 2013 som går ut i årsskiftet missade du hela lågränteperioden däremellan, men kan ju åas glädja dig över att lånen inte blev dyrare
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Hur mycket har ni i lån?

Varför ska man alltid baila ut alla som har höga lån med slopade amorteringskrav när vi redan amorterar sjukt lite i Sverige? Är det inte rimligt att man tar ansvar för lånen man tar?
För egen del så anser jag det mest vara onödigt att behöva amortera när vi har så låg belåningsgrad. Skulle marknaden sjunka 50% från när den var som högst så hade vi fortfarande inte haft mer lån än värdet på huset, så till vilken nytta ska man amortera. Lägger ju hellre kapital i något som ger avkastning än amortera för amorterandes skull.

Däremot så ser jag många som kommer få det tufft, då är en tillfällig lättnad av iaf det skärpta amorteringskravet välkommet.

Sen kan jag personligen tycka att alla som sitter och klankar ner på folk som köpt dyra fastigheter bör vara lite mer förstående för situationen, det är knappast vår generation som satt den politik som skapat situationen vi sitter i. Mina föräldrar har kunnat bygga och betala av sitt hus på några år, själv så hade jag om byggt motsvarande hus i samma område inte kunnat betala av det på en livstid.

Det är i regel mina föräldrars generation som förstört för deras egna barn, ändå är det den generation som är duktigast på att peka finger idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt resonemang, just att ha delat upp bolånet i olika löptider skulle kunna rädda en bolåntagare från den värsta räntehöjningen eftersom peaken verkar komma under nästa år. Ligger man med rörligt får man ta hela smällen över en natt.
Det kan vara helt avgörande för någon med mycket lån att sprida ränterisken.

Jag berörs inte heller speciellt mycket, men för många nya på bomarknaden är det annorlunda.
Det passar säkert vissa bolånetagare personligen har jag aldrig känt mig så låst som när jag hade flera löptider och har också erfarenhet av att du inte kan pressa banken på marginalerna när det ena lånet löper ut som du kan göra om du hotar med att flytta hela ditt åtagande till en annan bank. Men människor kan inte planera sina liv efter extrema katastrofscenarion. Man kanske räknat på ränteuppgångarna men inte med 1000% högre elpriser och 40% dyrare mat osv. Det är en väldigt märklig situation vi befinner oss i nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
A
dd88 dd88 skrev:
För egen del så anser jag det mest vara onödigt att behöva amortera när vi har så låg amorteringsgrad. Skulle marknaden sjunka 50% från när den var som högst så hade vi fortfarande inte haft mer lån än värdet på huset, så till vilken nytta ska man amortera. Lägger ju hellre kapital i något som ger avkastning än amortera för amorterandes skull.

Däremot så ser jag många som kommer få det tufft, då är en tillfällig lättnad av iaf det skärpta amorteringskravet välkommet.

Sen kan jag personligen tycka att alla som sitter och klankar ner på folk som köpt dyra fastigheter bör vara lite mer förstående för situationen, det är knappast vår generation som satt den politik som skapat situationen vi sitter i. Mina föräldrar har kunnat bygga och betala av sitt hus på några år, själv så hade jag om byggt motsvarande hus i samma område inte kunnat betala av det på en livstid.

Det är i regel mina föräldrars generation som förstört för deras egna barn, ändå är det den generation som är duktigast på att peka finger idag.
Amorteringskravet slopas redan idag för de som får det svårt. Finns ingen som helst anledning att göra det ännu mildare.

Jag klankar inte ner på många. Absolut ingen av de som saknar val och har låga inkomster. De förstår jag verkligen.

Men folk som köpt bostad för typ 12msek med stora lån tycker jag verkligen inte synd om. De hade kunnat köpa utmärkta stora bostäder för betydligt mindre än så men vill ”lyxa till det”. Ingen behöver en 200 kvm villa i Typ Täby med jättetomt. Det hade gått precis lika bra med ett större radhus. Precis som en Volvo går precis lika bra som en Tesla.

Jag hör ofta folk med 120 kvm i Vasastan eller stor villa som den jag beskrev som nu tycker det är jobbigt motivera sina val med ”man måste ju ha någonstans att bo” eller ”det är ju såhär marknaden är”. De får helt enkelt stå sina kast. Dessa personer är det sällan synd om.

att situationen ”år som den är” är ju pga en obefintlig amorteringskultur. Hade vi varit noga med att amortera hade marknaden idag varit sund. Du tycker vi ska göra mer av det som förstört marknaden
 
  • Gilla
  • Älska
BobboEriksson och 6 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Amorteringskravet slopas redan idag för de som får det svårt. Finns ingen som helst anledning att göra det ännu mildare.

Jag klankar inte ner på många. Absolut ingen av de som saknar val och har låga inkomster. De förstår jag verkligen.

Men folk som köpt bostad för typ 12msek med stora lån tycker jag verkligen inte synd om. De hade kunnat köpa utmärkta stora bostäder för betydligt mindre än så men vill ”lyxa till det”. Ingen behöver en 200 kvm villa i Typ Täby med jättetomt. Det hade gått precis lika bra med ett större radhus. Precis som en Volvo går precis lika bra som en Tesla.

Jag hör ofta folk med 120 kvm i Vasastan eller stor villa som den jag beskrev som nu tycker det är jobbigt motivera sina val med ”man måste ju ha någonstans att bo” eller ”det är ju såhär marknaden är”. De får helt enkelt stå sina kast. Dessa personer är det sällan synd om
Man behöver ju inte ha köpt en fastighet för 12 miljoner. Räcker att ha köpt en fastighet för hälften och nu vara ensamstående för att det ska kunna bli riktigt tufft, och det är inte helt ovanligt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
dd88 dd88 skrev:
Man behöver ju inte ha köpt en fastighet för 12 miljoner. Räcker att ha köpt en fastighet för hälften och nu vara ensamstående för att det ska kunna bli riktigt tufft, och det är inte helt ovanligt.
och då slopas amorteringskravet redan om man har det tufft så vad är problemet?

att slopa ännu mer skulle bara rädda konsumtion av resor till Maldiverna och Teslor. Vad är poängen med det?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
För egen del så anser jag det mest vara onödigt att behöva amortera när vi har så låg belåningsgrad. Skulle marknaden sjunka 50% från när den var som högst så hade vi fortfarande inte haft mer lån än värdet på huset, så till vilken nytta ska man amortera. Lägger ju hellre kapital i något som ger avkastning än amortera för amorterandes skull.

Däremot så ser jag många som kommer få det tufft, då är en tillfällig lättnad av iaf det skärpta amorteringskravet välkommet.

Sen kan jag personligen tycka att alla som sitter och klankar ner på folk som köpt dyra fastigheter bör vara lite mer förstående för situationen, det är knappast vår generation som satt den politik som skapat situationen vi sitter i. Mina föräldrar har kunnat bygga och betala av sitt hus på några år, själv så hade jag om byggt motsvarande hus i samma område inte kunnat betala av det på en livstid.

Det är i regel mina föräldrars generation som förstört för deras egna barn, ändå är det den generation som är duktigast på att peka finger idag.
Du kan både Amortera och investera men det beror på vad räntan är. Om börsen avkastar 7-8% i snitt över långa tidsperioder och räntan på ditt lån är 5-6% så är det inte värt risken att bara investera tycker jag. När du når 50% belåningsgrad är valet ditt fram tills dess får du betala av dina skulder som sig bör.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vissa saker kommer ju sjunka i pris och det är ju aldrig fel att handla på rea.

Kommer nog kunna gå att fynda båtar, motorcyklar mm framöver när bolån och el ska betalas 6 månader till innan säsongen för dem drar igång.

Tyvärr är väl risken att arbetslöshet kan komma hårt och då svider det inte längre i ekonomin, då blir det panik hos många.

Ekonomi är väl redan en av största orsakerna till bråk så hur många kommer behöva sälja hus och hem och sätta sig med flera årslöner i skuld på något de inte har kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
och då slopas amorteringskravet redan om man har det tufft så vad är problemet?

att slopa ännu mer skulle bara rädda konsumtion av resor till Maldiverna och Teslor. Vad är poängen med det?
Det ”slopade” amorteringskravet är tillfälligt och beror helt på bankens syn på situationen, som vi alla vet i regel är fyrkantig.

Världen är dock inte så svartvit som du vill påskina, det handlar inte om att stå på ruinens brant eller att köpa en Tesla och åka till Maldiverna. Gråzonen mellan dina alternativ är stor och alternativet att ha tillräckligt med pengar för att klara vardagen men att inte klara av en enskild större kostnad är nog vanligare än de scenarion du sätter ovan. Besparingarna kommer sina snabbt kommande år för de som lever på den nya marginalen.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Det går nog, problemet är ju marknaden som säljer varor och tjänster för 15 000kr mindre per familj varje månad, enligt exemplet.

Att jag har ett jobb så att jag kan finansiera räntehöjningarna är helt avhängt på att mina kunder har kunder…
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
A
dd88 dd88 skrev:
Det ”slopade” amorteringskravet är tillfälligt och beror helt på bankens syn på situationen, som vi alla vet i regel är fyrkantig.

Världen är dock inte så svartvit som du vill påskina, det handlar inte om att stå på ruinens brant eller att köpa en Tesla och åka till Maldiverna. Gråzonen mellan dina alternativ är stor och alternativet att ha tillräckligt med pengar för att klara vardagen men att inte klara av en enskild större kostnad är nog vanligare än de scenarion du sätter ovan. Besparingarna kommer sina snabbt kommande år för de som lever på den nya marginalen.
dd88 dd88 skrev:
Det ”slopade” amorteringskravet är tillfälligt och beror helt på bankens syn på situationen, som vi alla vet i regel är fyrkantig.

Världen är dock inte så svartvit som du vill påskina, det handlar inte om att stå på ruinens brant eller att köpa en Tesla och åka till Maldiverna. Gråzonen mellan dina alternativ är stor och alternativet att ha tillräckligt med pengar för att klara vardagen men att inte klara av en enskild större kostnad är nog vanliga än de scenarion du sätter ovan. Besparingarna kommer sina snabbt kommande år för de som lever på den nya marginalen.
Klart det är tillfälligt. Tillfälligt unde perioden du har finansiella svårigheter. Varför i herrans namn ska det förlängas utöver det?

De som inte klarar av att betala sina utgifter får slopa hela sin amortering redan idag. Det är inte konstigare än så. De som måste ta av sina sparpengar för att gå runt men inte får amorteringsfritt har helt enkelt dyra vanor de kan skära ned på.

Det är humor att du i tidigare inlägg sitter och beklagar dig över hur marknaden förstörts, vilket beror på obefintlig amorteringskultur, och nu sitter och argumenterar för att amorteringskulturen ska slopas.

Finansinspektionen vägrar rucka på kravet som klåfingriga politiker vill åt gudskelov
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Jag har fått mycket skit här på forumet genom åren när jag har hävdat att det är bättre att amortera än att sätta pengarna på börsen.
Ja men det är ju så att om du skrikit vargen kommer sedan 2008 när bröderna Lehman hade en viss påverkan på världens börser så kommer du ju till slut få rätt...efter sådär 13-14 år, grattis;)

Jag har skrivit om det i andra trådar..skillnaden mellan rörliga boräntan och omxspi genom åren, jag orkar inte dra det igen. Alla får agera utifrån det som ger den bästa nattsömnen, vad som ekonomiskt mest fördelaktigt kanske vi ändå har facit på idag, iaf. till dags dato. Vad som händer imorgon vet ingen, men vi väljer som sagt att agera efter det som ger oss ro i sinnet.

Personligen har jag emellanåt legat sömnlös, dock inte så det påverkat min hälsa, vad jag vet iaf. Men jag hade nog haft lite mer sömnproblem idag om jag hade lagt en stor del på att amortera dom sista 15 åren och satt in småpengar på ett räntekonto. Några 100 långschalar försvinner ganska fort om olyckskorpen slår till i form av arbetslöshet, sjukdom mm. med dagens el, mat och bränslepriser.

Vidare så kan man inte generalisera. Köpte man ett hus på landsbygden 1992 för 50,000 så skiljer det ju sig lite mot en 3-4 miljoners kåk köpt i Nacka 2009. Amorteringen har ju skött sig själv så att säga i bägge fallen. Men skillnaden är att huset i Nacka har kanske haft en värdeökning per månad i snitt motsvarande månadslönen i området. Då känns några 1000-lappar i månaden på amortering ganska menlöst.

5000kr/mån i amortering hade givit 840,000 i lägre bolån på 14 år, på en kåk som passerat 10 miljoner. 2450kr mindre i bolån per månad idag, vid en ränta på 5%. Väg det mot 5000kr in på börsen i 14 år med (lågt räknat) 10% avkastning per år. Då hade vi haft ca. 1,750,000kr idag. Lite isk-skatt på det så säg 1,600,000kr eftersom jag räknade nettoränta på bolånet. Vad väljer jag? Att ha 1,6msek i dessa bistra tider eller 2450kr mindre utgift per månad? Svaret på frågan vet ni såklart.

Men som sagt, full respekt för allas olika tänkande och det är väldigt svårt att generalisera vad som är "bäst". Det vi gör idag kommer vi antingen glädjas åt eller ångra imorgon;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.