15000 i mån går inte. Då blir det fogden.

T
J jocke31 skrev:
Vad tror ni om det här: [länk]

För vår del så klarar vi nog av det, men det är ju inte jättekul, direkt.
Borde statsmakten pausa amorteringskraven tillfälligt om ovanstående scenario slår in?
Hur tänker ni?
Gäller bara svenne banan som köpt marknadsdiktaturens lögner, inte oss andra som i decennier förutspått den oreglerade kapitalismens direkta och förödande konsekvenser för samhälle, hushåll och individer. Vi står starka när ni mammonister sitter i skiten.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Men hur många kommer ha ett jobb att gå till när företagen ha betalat sina elfakturor?
Det kan gå fort utför även för stabila företag...

• Gilla
Anjun och 2 till
  • Laddar…
T
Konkurserna ökar redan kraftigt men rapporteringen i media laggar i marknadsdiktaturen eftersom positiv psykologi bland massorna är viktiga att upprätthålla i det korrupta mediasverige. Den nuvarande ekonomin är under ett decennium artificiellt uppbyggd genom QE och låga räntor vilka nu rycks undan. 08-krisen togs med en återställare som ledde till ekonomisk alkoholism, Nu ska ekonomin in på torken. Vi ska inte bara tillbaka till -08, inte heller till 30-tal, vi ska till medeltid. Maktetablissemangets fördröjnings och vilseledningsagenda tjänar endast till att förvärra det oundvikliga. Så mitt råd är att se om sitt hus och bereda för en riktigt grym och skoningslös verklighet. Och var är demonstrationerna? I en demokrati reagerar folkrörerelserna. Var är de? Demokratin är död, gott folk, och det är upp till er, var och en att återupprätta den.

• Haha
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
T
Vadå 15 000? Gäller bara dom som i sin begränsade intellektuella förmåga undgått verkligheten och dess ofrånkomliga konsekvenser och som köpt marknadsdiktaturens koncept. Vi som sett detta komma under 20 - 30 år har inte dessa problem.

A
dd88 dd88 skrev:
Hade tidigare cirka 6000kr i ränta per månad, den räntan gick dock ut i höstas och nu räknar vi med cirka 20000kr per månad innan räntehöjningen i februari. Sen tillkommer amortering snart (haft amorteringsfritt pga husbygge), 10000kr om värderingen inte störtdyker (just nu cirka 52% belåningsgrad), så i värsta fall 15000kr.

Så från 6000kr till iaf 30000kr på ett år, kan ju inte påstå att vi räknade med detta för ett år sen men det är vad det är. Bundet elpris i ett par år till vilket vi är glada för, annars hade det blivit svettigt.

Ser man till folk i ens närhet så kan det se mycket värre ut, inte helt ovanligt med 3-4 miljoner i lån och ensamstående, dom kommer få det tufft. Kan ju tycka att man borde se över det skärpta amorteringskravet iaf, skulle ge andrum till många.
Hur mycket har ni i lån?

Varför ska man alltid baila ut alla som har höga lån med slopade amorteringskrav när vi redan amorterar sjukt lite i Sverige? Är det inte rimligt att man tar ansvar för lånen man tar?

• Gilla
  • Älska
deetee och 5 till
  • Laddar…
Jag tänker att det nog inte ska vara några problem för dom flesta som inte också få en förändrad livssituation, bankernas kalkylränta är ju 6-7% så 5% ska inte vara ett problem. MEN den övriga konsumtionen såsom restaurangbesök, weekendresor, brunch på helgen osv… det ligger nog pyrt till.

Jag har nämnt det tidigare och står fast vid att det inte är dom med stora lån som drabbas mest, dom har höga inkomster med möjlighet att omprioritera sina intäkter men det som verkligen drabbar ekonomin är när konsumtionen minskar till följd av detta…

• Gilla
  • Haha
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Vadå 15 000? Gäller bara dom som i sin begränsade intellektuella förmåga undgått verkligheten och dess ofrånkomliga konsekvenser och som köpt marknadsdiktaturens koncept. Vi som sett detta komma under 20 - 30 år har inte dessa problem.
Grejen är att många med höga lån inte ens kunde äta med kniv och gaffel när du såg detta komma. Alltid svårare för yngre. Du har nog inte förstått hur svårt det har varit att köpa sig en bostad.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Tycker det är hårt sagt. Experter har matat oss med att rörliga lån är bäst i längden och därför har vi en tradition av det i Sverige. I USA har man en tradition av att binda lån i 15 eller 30 år därför drabbas amerikaner inte lika hårt av ränteuppgångar. Media har också matat oss med att det är bättre att slänga in pengarna på börsen än amortera utan någon som helst hänsyn till att det ena är riskfritt och det andra är det inte.
problemet är ju att man i Sverige måste betala ränteskillnadsersättning om du löser i förtid, är nog ganska många som inte vet säkert om dom bor kvar eller vill flytta om tex 10år.

Dessutom så ger stor andel rörliga lån en väldigt effektiv styrning av ekonomin för riksbanken då en justering påverkar dom flesta hushållen och man har bra möjlighet att gasa och bromsa. Med hög andel bundna lån hade det ju blivit svårare då en höjning inte får lika stor effekt.

det viktiga är ju att man har sund syn på sin ekonomi är ju att man har bundet när man inte har så mycket marginaler och rörligt när man har det. Tex om man är föräldraledig eller pluggar under period kan det ju då vara lämpligt att binda. När man är i en period av mer marginaler kan man ju ha rörligt.

• Gilla
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Hur mycket har ni i lån?

Varför ska man alltid baila ut alla som har höga lån med slopade amorteringskrav när vi redan amorterar sjukt lite i Sverige? Är det inte rimligt att man tar ansvar för lånen man tar?
Man får väl tänka lite längre då. Om folk får strypa sin konsumtion till min och i en del fall sälja under vad de har i lån så blir konsekvenserna inte bara för individen utan för samhället större än att det är obra att inte amortera.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Att ha bundna lån är ju ett ganska dåligt råd eftersom du inte vet hur ränteläget ser ut när det löper ut. Sitter såklart en del stackare som haft höga bundna lån hela lågränteperioden som måste lägga om dem nu.

Att dela upp låter ju fint för att gardera mot ovanstående, men ju mer du delar upp desto närmare kommer du et rörligt lån, men dyrare och mer låst.

Över tid och i medel kommer de bundna lånen ALLTID vara dyrare än de rörliga eftersom bankerna vill ha betalt för att garantera en viss ränta.

Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaha, så du tror att alla i Sverige vill bo mitt i en storstad?
Det du kommenterade handlade inte ens om någon ränta…

Eller vad menar du?
citerade fel inlägg, skulle ha citerat ”Korkat att inte ha bundit lånen…”, när det var precis det vi hade gjort.

A
J Johan456 skrev:
Man får väl tänka lite längre då. Om folk får strypa sin konsumtion till min och i en del fall sälja under vad de har i lån så blir konsekvenserna inte bara för individen utan för samhället större än att det är obra att inte amortera.
Tänker man lite längre så är det idioti att rucka på amorteringen. Att skicka budskapet att vi alltid slopar denna så fort något händer är att frånta folk allt ansvar från sina handlingar!

Just denna slappa inställning har gjort oss till världens högst belånade folk med en extrem ränekänslighet vilket ruckar landets ekonomiska stabilitet.

Hur skulle du klara dig om en av er blir arbetslös tex? Har ni fortfarande råd att betala alla utgifter? Jag kan förstå om de som är riktiga låginkomsttagare lever så men att höginkomsttagare sätter sig i sådana sitser är skrämmande.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag tycker vi har en bra lösning idag, det är ju fullt möjligt med amorteringsfritt redan idag om du hamnar i en situation då inte kan betala tex att du blivit av med jobbet, nån blir sjuk eller kanske till och med får en elräkning på 20.000kr

Om man pga av räntehöjning till 4% inte kan får ihop siffrorna då har banken gjort bort sig som lånade ut pengarna från första början…

• Gilla
  • Haha
deetee och 5 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Tänker man lite längre så är det idioti att rucka på amorteringen. Att skicka budskapet att vi alltid slopar denna så fort något händer är att frånta folk allt ansvar från sina handlingar!

Just denna slappa inställning har gjort oss till världens högst belånade folk med en extrem ränekänslighet vilket ruckar landets ekonomiska stabilitet.

Hur skulle du klara dig om en av er blir arbetslös tex? Har ni fortfarande råd att betala alla utgifter? Jag kan förstå om de som är riktiga låginkomsttagare lever så men att höginkomsttagare sätter sig i sådana sitser är skrämmande.
Vi hade klarat oss fint. Jag ser mer till samhällets behov. Jag gläds inte åt att massa människor hamnar i ekonomisk kris. Även om de själva satt sig i den situationen.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.