Tre stockar, 500kg kedjeblock, spett och yxa har kuvat många riktigt grova stubbar förr innan maskiner blev var mans tillgång.
Fadern gjorde inget undantag för mig som ung grabb när skog förvandlades till trädgård.

Idag skulle de flesta kalla det stolleprov och inte ens komma på tanken
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
harry73
U uddeholm80 skrev:
Usch vilket stolleprov.
Har mest grävt och huggt med yxa på rötter jag fått fram idag. Provat lite med ett spett men det händer inte mycket.
Kanske kan få under en domkraft som jag har sett tidigare i tråden...
U uddeholm80 skrev:
Usch vilket stolleprov.
Har mest grävt och huggt med yxa på rötter jag fått fram idag. Provat lite med ett spett men det händer inte mycket.
Kanske kan få under en domkraft som jag har sett tidigare i tråden...
Om det är en tall, då finns det ju en jättestor pålrot under stubben. Då lyckas du inte lyfta den innan pålroten är av.
 
Det är en granrot.
Köpte en begagnad domkraft på loppis idag och jobbade vidare en stund.
 
  • Uppgrävd granrot med synliga rottrådar, domkraft, stenar och en hacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalendern och 5 till
  • Laddar…
Det där ser ut som ett skönt arbetspass eller två.
 
Jag är avundsjuk... av nån anledning tycker jag sånt är kul
 
Det är bara att kämpa på.
Gräv en bra bit runt om roten så du kommer åt att såga av rötterna. Sedan gräv dig neråt och ta bort jorden runt rötterna. Jag köpte en massa billiga tigersågsblad på Biltema som jag använde till att kapa bort rötterna. Bänd fram och tillbaks med ett spett. Till sist så släpper den. Har nog fått bort 10 stubbar på tomten på detta sätt.
Uppgrävd trädrot med avkapade rötter och borttagen jord, spett och tigersågsblad synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
galento
B blue.b skrev:
Det beror ju lite på stubben men jag tycker det jobbigaste är att skotta bort flisen som blir!

[bild]
Vi har också hyrt in en sådan tjänst några gånger , senast tog han bort 7 stubbar från
äppelträd på 30 min och tidigare har han tagit bort stubbar från väldigt stor björk.
Väl värt pengarna än att böka med det själv (y)
 
Kul rot. Finns den i Uddeholm eller? Hade varit kul att promenera förbi när jag hälsade på pappa i helgen :D
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Få se det färdiga resultatet då :)
Ska du säga!

Tycker att det varit alldeles för snålt med uppdateringar i den här tråden de senaste åren! En av de mest spännande trådarna på Byggahus!

Hur är status idag? Har svamparna skött sig?
 
Flaska med etikett står bredvid en liten hög med gödsel på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vardagsrum skrev:
Ska du säga!

Tycker att det varit alldeles för snålt med uppdateringar i den här tråden de senaste åren! En av de mest spännande trådarna på Byggahus!
[bild]
Hur är status idag? Har svamparna skött sig?
 
Plastflaska och yxa på gräsmark med uppkörda spår och några löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
Kör in i denna tråd...

Jag påbörjade att såga ner ett pilträd som dragit rötter lite varstans på tomten. Inte bästa årstiden kanske med tanke på leran😁

Har grävt ca 10cm ner runtom trädet och kapat rötterna med tigersåg, yxa och spett. Nu funderar jag på vad som blir det bästa (läs billigast) sättet att få bort stubben på? Känner att jag kommit så långt i förarbetet att jag inte vill hyra in en stubbfräs nu...
 
  • Trädstam i blöt, lerig mark med synliga rötter och pölar av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädets bas omgiven av uppgrävt, lerigt mark med vattenpölar och rötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martyyyyy skrev:
Kör in i denna tråd...

Jag påbörjade att såga ner ett pilträd som dragit rötter lite varstans på tomten. Inte bästa årstiden kanske med tanke på leran😁

Har grävt ca 10cm ner runtom trädet och kapat rötterna med tigersåg, yxa och spett. Nu funderar jag på vad som blir det bästa (läs billigast) sättet att få bort stubben på? Känner att jag kommit så långt i förarbetet att jag inte vill hyra in en stubbfräs nu...
Hehe jobbigt kan jag lova men nu har du redan kommit igång så bara fortsätta. Det som suger fast stubben är oftast den lera som fastnar under stubben så bara fortsätta gräva under så mycket du kan och ta bort leran.
 
Sätt en ring av takplåt/halvt oljefat kring stubben.
Fyll med ved och tutta på.
Koppla en dammsugares utblås rakt in i elden.
Du har nu en masugn som eldar upp den blötaste stubbe.

/W
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Kör in i denna tråd...

Jag påbörjade att såga ner ett pilträd som dragit rötter lite varstans på tomten. Inte bästa årstiden kanske med tanke på leran😁

Har grävt ca 10cm ner runtom trädet och kapat rötterna med tigersåg, yxa och spett. Nu funderar jag på vad som blir det bästa (läs billigast) sättet att få bort stubben på? Känner att jag kommit så långt i förarbetet att jag inte vill hyra in en stubbfräs nu...
Har du en högtrycktvätt kan du spola runt rötterna och in under stubben för att frilägga och kapa.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.