Tog tre timmar att få loss stubben.
Totalt tog det ungefär 8 timmar att kapa ner och frakta bort hela trädet.
 
  • Beskuren trädstubbe med spade lutad mot den på en gräsmatta, framför en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tagit bort två stubbar med endast yxa och spett. Det var det värsta/bästa träningspasset jag fått. När man första gången tänker ”Äntligen, där gick sista rotjäv.... av!” så är det minst 50% kvar... Men alla svordomar, allt svett och ev någon liten tår vägs upp av den oslagbara känslan som infinner sig när stubben äntligen ger med sig när man häver sig över spettet!
 
  • En stubbe i jorden med utgrävda rötter och en yxa hållen av en person med en rödsvart handske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju lite på stubben men jag tycker det jobbigaste är att skotta bort flisen som blir!

155010501.M7muwN4S.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Få se det färdiga resultatet då :)
Efter två dagars jobb ser det ut såhär.
Det var en stor idegranboll på ca 4m diametern som försvann.
 
  • Tomt område i trädgård efter borttagen idegranboll med nyplanterade små växter i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Det beror ju lite på stubben men jag tycker det jobbigaste är att skotta bort flisen som blir!

[bild]
Fusk! :cool:
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det det är en ekstubbe så det tar kanske en stund för den att ruttna?
Det är en fördel att tänka på stubborttagning medan man har lite stam kvar att använda som hävarm. Hur besvärligt det är beror ju mycket på hur det är att gräva i marken och hur rotsystemet ser ut. Jag har läst att ekar har pålrot och den kan ju bli svår att komma åt. Min favoritmetod, fast jag har nog bara använt den på medelstora träd, typ uppvuxna fruktträd som blivit gamla och skröpliga, är att med spade frilägga de större rötterna från stammen och en bit ut och sedan hugga av dem med hjälp av ett billigt stämjärn. Man får god kontroll och kan hugga nära där roten går in i jorden (gärna snett mot denna) så det inte fjädrar så mycket, är lättare att slipa om än en yxa och man behöver inte gräma sig så mycket om verktyget förstörs. Spett är ett bra komplement för att bryta loss resterna när de flesta rötter är av.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Räcker det med två år även om det är en ekstubbe? Tror ni att det duger med hönsskit?



"stubbfräs" menar ni att jag ska anlita en gubbe att göra det eller att jag ska hyra en maskin?
I USA brukar de sälja kaliumnitrat för ändamålet, brukar hällas i inborrade hål. Det kan vara svårt att få tag på men NPK borde fungera också, iden är att göda rötsvamparna. Naturgödsel ger mindre näring, men hönsgödsel hör ju till de näringsrikare typerna, säkert en del föruttnelsebakterier, men det är nog vedrötsvampar som är effektivt. Intressant dock att det tycks ha fungerat m naturgödsel för dem som prövat.
 
Det är kväve i förhållande till kol som är intressant (jämför med en kompost) så vad som helst som innehåller kväve funkar. En fördel med gödsel är att det behåller fukten bättre, en torr stubbe bryts ner långsammare än en fuktig. Bara att borra hål i stubben som fångar upp regnvatten gör stor skillnad men med tillfört kväve sätter det riktig fart.
 
Usch vilket stolleprov.
Har mest grävt och huggt med yxa på rötter jag fått fram idag. Provat lite med ett spett men det händer inte mycket.
Kanske kan få under en domkraft som jag har sett tidigare i tråden...
 
  • Uppgrävda rötter i jorden sett uppifrån med en persons fötter i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U uddeholm80 skrev:
Usch vilket stolleprov.
Har mest grävt och huggt med yxa på rötter jag fått fram idag. Provat lite med ett spett men det händer inte mycket.
Kanske kan få under en domkraft som jag har sett tidigare i tråden...
Tigersåg brukar fungera fint. När bladet blir slött, sätter du på ett nytt.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Tack för tipset. Få se om det blir en sådan.
 
U uddeholm80 skrev:
Usch vilket stolleprov.
Har mest grävt och huggt med yxa på rötter jag fått fram idag. Provat lite med ett spett men det händer inte mycket.
Kanske kan få under en domkraft som jag har sett tidigare i tråden...
Har du något i närheten du kan använda långa spännband ?
Jag tog bort en liknande rackare och då var det, yxa, tigersåg, spett och spännband.
Sen nån timme jobb. Det trixiga var att hitta alla jävla rötter
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
J
Min svärfar, som hela livet jobbat yrkesmässigt med såg och skoglig skötsel, har altid ett utslitet svärd och sågkedja som han använder tillsammans med den billiga såget för att kapa bort roten starkt under markytan. Största delen av roten blir ju kvar under marken så det måste man kunna leva med. Man kan fylla på en extra liten kulle när man återställer marken så blir ingen grop sen när roten ruttnat bort.
 
grillkol och elda upp den? finns flera filmer på youtube
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.