12 578 läst · 34 svar
13k läst
34 svar
Hur jag gjorde för att ta bort en sten som alltid retat mig
Nej, för att spräcka granitsten så använder man en spjutspets och inget annat. Du vill ha så mycket koncentrerad kraft som möjligt, på ett så litet område som möjligt för att spräcka sten. Du vill inte sprida ut det medT ToRy skrev:
platt mejselform, det gör saken bara svårare.
Men du kanske syftade på en spjutspets och jag misstolkade.
Redigerat:
Jag tänkte mest på när TS eldat skiten ur stenen och höll på att bända loss bitar med hjälp av kloänden på en vanlig hammare. I de tydliga sprickorna hade en vanlig huggmejsel gjort just det jobbet mycket enklare. Sen finns det ju betydligt effektivare metoder om man ser på jobbet som helhet, varav några redan lagts fram.I ItWasntMe skrev:Nej, för att spräcka granitsten så använder man en spjutspets och inget annat. Du vill ha så mycket koncentrerad kraft som möjligt, på ett så litet område som möjligt för att spräcka sten. Du vill inte sprida ut det med
platt mejselform, det gör saken bara svårare.
Men du kanske syftade på en spjutspets och jag misstolkade.
Det kanske inte var den bästa maskin för arbetet men den fanns hemma i garage och "den overksamma borrhammaren" funkade skitbra på ett källargolv som var 1 dm tjock så varför inte testa.I ItWasntMe skrev:hahhaa, ja det var mest rogivande o se filmen.
Det enda jag tänkte på var hur ts överhuvudtaget kunde tro att den overksamma borrhammaren skulle räcka till. Det är slaglängden och anslagsenergin som avgör hur bra en bilmaskin är. inte hur ettrig den låter.
Ts skulle ha åkt och hyrt en Hilti 3000 på HLL inkl spets för 300kr så hade den där stenen varit borta på 20 min. Och som någon tidigare sa, hade gått lika smidigt med att hyra en hilti och borra 3 hål a 20mm och sen 3 kilar. Max 20 min jobb. Folk måste få höra att det nu för tiden är så sjukt sjuuukt billigt att hyra stora proffsverktyg.
Bara för att ha lite nördig info, slagenergin på ts maskin är ca 8 joule. Slagenergin på en Hilti 3000 är 80 joule.
En sån här kostar alltså 300kr för en dag......
[bild]
lägger även in en bild från en uthyrningsfirma som ett bevis på att jag inte pratar fabler.[bild]
[bild]
Liknande trådar
-
Strömförande vatten vid tömning/ centrifugering
El -
Per Bolund: ”Det första jag gjorde var att slänga ut oljepannan och byta till pelletspanna”
Artikelkommentarer -
Kontakta villaförsäkring eller hantverkaren som gjorde jobbet vid vattenskada?
Försäkringar -
Byggfirman som gjorde taket vill inte ta ansvar för läcka - värt att gå till domstol?
Juridik -
Dåligt fall, försök till att fixa det gjorde det värre
Badrum