Den lille stenen.........
Vi vet inget om hur mycket som ligger under markytan, 500 kg eller 5 ton.
Men Bamsenalle, det som är kvar av stenen kommer att med hjälp av tjälen att komma upp så småningom.

Hade det varit min sten så hade jag använt traktor och pallgafflar, de brukar följa med då.

Protte

F fsn skrev:
Mmmm, säger det igen. 20mm borr och tre kilar är "the shit".
Man tager vad man haver sa Kajsa Varg ;-) har ingen stor borrmaskin och kilar men fattar såklart principen :)

F
prototypen prototypen skrev:
Men Bamsenalle, det som är kvar av stenen kommer att med hjälp av tjälen att komma upp så småningom.

Hade det varit min sten så hade jag använt traktor och pallgafflar, de brukar följa med då.

Protte
Det är skit det samma. Ner 20-30cm under gräsmattenivå och han har glömt att det öht fanns nån sten innan den visar sig igen. Hade du löst en 5t sten med traktor och pallgafflar? Lägg genast upp en bild på traktorn... och på pallgafflarna. EDIT: En klotformad sten på 5 ton har en diameter på 1,5m. Det är en sjuhelvetes sten.

Redigerat:
Med hjälp av traktorn och gafflarna kör man fram en pall med lagom mycket dynamit...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:

Protte
Stenen gick en bra bit ner under mattan men jag lämnade ca 10cm under ytan som jag gjort tidigare och den stenen har inte kommit upp på 10 år så... hoppas på tur :)

F fsn skrev:
Det är skit det samma. Ner 20-30cm under gräsmattenivå och han har glömt att det öht fanns nån sten innan den visar sig igen. Hade du löst en 5t sten med traktor och pallgafflar? Lägg genast upp en bild på traktorn... och på pallgafflarna. EDIT: En klotformad sten på 5 ton har en diameter på 1,5m. Det är en sjuhelvetes sten.
såklart hade säkert en traktor hjälp till men har ingen tillgång men hade inte det blivit en hel del att återställa då? detta tog max 20 minuter.

F
B Bamsenalle skrev:
såklart hade säkert en traktor hjälp till men har ingen tillgång men hade inte det blivit en hel del att återställa då? detta tog max 20 minuter.
Jo, absolut. Jag vill bara se den traktor som lyfter upp en 5 tons bumling med pallgafflar. Men som du säger, kanske ännu intressantare att de utgrävningen som behövdes runt den.

useless useless skrev:
Med hjälp av traktorn och gafflarna kör man fram en pall med lagom mycket dynamit...
Hehe en pall med "lagom mycket dynamit" asg :)

Fattar inte om man kan redigera inlägg? men sammanfattningsvis en helg och ca 500-600 kr blev jag av med stenen

......klurar på vilket projekt som blir aktuellt för sommaren 2018

R
B Bamsenalle skrev:
Hade du lagt upp två kolhögar med 30 cm emellan plus använt värmepicka, fön för att blåsa så hade det blivt större sprickor.

• Gilla
Bamsenalle
  • Laddar…
R
Ved från en buske eller ek ger också bra effekt. En sten slägga från Hultafors också.
Har kilat många stenar i onödan tills jag köpte ovstående slägga.

När t.ex. sds 20 mm borrarna blir slitna och inte kan slipas mera(diamant fil) kan man borra med ett 10-12 mm borr först.

R RapidSledge skrev:
Hade du lagt upp två kolhögar med 30 cm emellan plus använt värmepicka, fön för att blåsa så hade det blivt större sprickor.
Klart att man kunde gjort så, det finns väl ganska få fel och rätt många rätt :)

hahhaa, ja det var mest rogivande o se filmen. :p
Det enda jag tänkte på var hur ts överhuvudtaget kunde tro att den overksamma borrhammaren skulle räcka till. Det är slaglängden och anslagsenergin som avgör hur bra en bilmaskin är. inte hur ettrig den låter.
Ts skulle ha åkt och hyrt en Hilti 3000 på HLL inkl spets för 300kr så hade den där stenen varit borta på 20 min. Och som någon tidigare sa, hade gått lika smidigt med att hyra en hilti och borra 3 hål a 20mm och sen 3 kilar. Max 20 min jobb. Folk måste få höra att det nu för tiden är så sjukt sjuuukt billigt att hyra stora proffsverktyg.
Bara för att ha lite nördig info, slagenergin på ts maskin är ca 8 joule. Slagenergin på en Hilti 3000 är 80 joule.

En sån här kostar alltså 300kr för en dag......
maxresdefault.jpg

lägger även in en bild från en uthyrningsfirma som ett bevis på att jag inte pratar fabler. Hilti TE 3000-AVR bilmaskin, eldriven, för bilning och reparation, med prisuppgift från uthyrningsfirma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
B Bamsenalle skrev:
Vilken sten det än blir nästa år så införskaffa en huggmejsel så blir det lättare! :rofl: Plus, samla upp briketterna innan du vattnar, det var mycket energi kvar i de där briketterna, kanske räcker med 2,5 kg nästa gång. ;)
Kul film! (y)

• Gilla
Bamsenalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.