Skujk Skujk skrev:
Skrev en fråga på Optihus.se ang just isolering av golvreglar i uterum. Tänkte att det kan vara bra för tråden att dela frågan och svaret jag fick här:
Skujk Skujk skrev:
--------------
Hej,

Tycker det är lurigt ang hur man ska tänka när man isolerar under uterum och vore tacksam för lite hjälp.
Hur isolerar man på bästa sätt mellan reglarna (suterräng där marken är mellan 0-1,5m under reglarna) under ett uterum som ska kunna användas året runt och där stora temperaturväxlingar kommer att ske? Hade en tanke på fibercement skivor som trossbotten och XPS ovanpå dessa. Vanlig råspont med utomhusmatta som översta lager. Ingen plastfolie och fibercementskivorna får agera vindskydd. Skulle det funka eller eller bör man byta XPS till stenull eller finns det bättre tillvägagångsätt?
-------------
Hej Mats,

Jag håller med om att det är lurigt med isolering av uterum, mot marken till. Brukar rekommendera att det läggs byggplast mot marken och någon typ av tålig markisolering ovanpå plasten. Det reducerar köldbryggan som marken annars tillser uppkomma. Fibercementskivorna är tåligare än t.ex. oljehärdad board och råspont. Ovan skivorna kan det läggas cellplast. All form av mineralull bör undvikas där temperaturer och fuktförhållanden flukturerar så att gränsen för mögeltillväxt överskrids. Egentligen bör man då inte alls bygga så att det finns trä i konstruktionen. Tänkvärt är också att cellplast kan medverka negativt vid eventuell brand.

Mvh Jerker Andersson
-------------
Byter nog ut min tänkta råspont under mattan till tryckimpregnerad trall istället, i övrigt kör jag nog på upplägget jag tänkt mig.
Tack för att du delar. Jag är dock ifrågasättande till kommentaren gällande mineralull.

Såhär säger rockwoll (stenull):

På stenull kan mögel eller annan påväxt nämligen inte växa. Stenullen är också fuktavvisande. Stenullen har ytterligare en nyttig egenskap; den är diffussionsöppen. Det betyder att fukt, som av någon anledning hamnat bakom isoleringen, kan vandra ut genom materialet utan att kondensera på vägen”

Viktigt såklart att man inte låser in fult, varav luftspalt ovan och under är viktigt.

Jag la stenull på ”hyllor” mellan tryckimpregnerade reglar.

Ställde en följdfråga på samma ställe gällande varför inte Stenull (och hänvisade till texten på Rockwools hemsida gällande fuktegenskaperna) och fick följande svar:

Hej Mats,

Håller man huset och riskkonstruktionerna som isoleras med mineralull torra så är det inget problem. Dock uppstår problem om omgivningen kring mineralullen är för fuktig. Det är mycket riktigt så att isoleringen inte attraherar eller absorberar fukt, men den binder fukt, som sedan kan ta långt tid för att lämna isoleringen. Detta verkar texten du refererar till undvika att ta upp.

Det sammanbindande ämnet i mineralull, vanligen formaldehyd-urea-lim, samt mineralerna i sig, kan vid för höga fukthalter fungera som näring för mögel och bakterier. Då uppstår ofta en högst avvikande lukt.

Att jämföra stenull med cellplast i dessa avseenden går inte riktigt. Dock motstår stenullen brand bättre än cellplast. Möjligen kan dock stenull med rikligt mikrobiellt angrepp, därför ha så många brandfarliga metaboliter att det blir flambart och brandfarligt.

Tack för din fråga!
Mvh Jerker Andersson

Skujk Skujk skrev:
Ställde en följdfråga på samma ställe gällande varför inte Stenull (och hänvisade till texten på Rockwools hemsida gällande fuktegenskaperna) och fick följande svar:

Hej Mats,

Håller man huset och riskkonstruktionerna som isoleras med mineralull torra så är det inget problem. Dock uppstår problem om omgivningen kring mineralullen är för fuktig. Det är mycket riktigt så att isoleringen inte attraherar eller absorberar fukt, men den binder fukt, som sedan kan ta långt tid för att lämna isoleringen. Detta verkar texten du refererar till undvika att ta upp.

Det sammanbindande ämnet i mineralull, vanligen formaldehyd-urea-lim, samt mineralerna i sig, kan vid för höga fukthalter fungera som näring för mögel och bakterier. Då uppstår ofta en högst avvikande lukt.

Att jämföra stenull med cellplast i dessa avseenden går inte riktigt. Dock motstår stenullen brand bättre än cellplast. Möjligen kan dock stenull med rikligt mikrobiellt angrepp, därför ha så många brandfarliga metaboliter att det blir flambart och brandfarligt.

Tack för din fråga!
Mvh Jerker Andersson
Jag snackade med snickare på XL Bygg, samt ett brandskyddsbolag i Vallda som båda rekommenderade rockwoll för min konstruktion. Min stenull ligger inte mot marken utan andas och torkas hela tiden ut, men det beror säkert på hur konstruktionen överlag ser ut. Jag får väl ta upp lite trall och kolla till våren när det gått ca ett år sedan jag la dit det.

Rockwoll är ju avsevärt mycket säkrare än cellplast ur ett brandskyddsperspektiv.

Såhär ser mitt ut:

Rockwool-isolering installerad mellan träramar på en altan, skyddad av glasväggar, i starkt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenullskonstruktion på byggarbetsplats med bergkross och trästöd; visar brandresistent isolering utan kontakt med marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.