Ska bygga inglasat uterum åt en närstående familj.
Eftersom huset har källare och det är ca 130 cm upp till golvet på första våning
tänker jag följande. Bygga upp bjälklag på uterummet 130 mm under färdigt golv
Lägga ut 45x95 cc 60 på bjälklaget och isolera med 100 mm cellplast
Får antagligen lägga 10 mm plastbrickor under 45x95 för rätt höjd. Därefter
Lägga oimpregnerat trä som golv. Går det att ha spontade golvbräder eller ska det
vara trallbrädor typ lärk. Har jag missat något i konstruktionen?
 
E Erik Aronsson skrev:
Hej Yodi,

Jag väntade till våren.
Skippade plasten, jag lade 10cm tjock cellplast mellan reglarna under trallen i den delen som skulle vara i uterummet. Det blev kanon, känner redan att golvet känns varmt kalla dagar.
Hej Erik,
Jag har lite problem med mitt uterum, och funderar på om cellplatsen (jag antar att det är det jag har, typ "frigolitplattor"?).. byggt av entreprenör, men väldigt mycket som blivit tokigt, så nu vill jag kolla allt. Min fråga nu är om det ska vara en luftspalt mellan trall och cellplasten. Hur gjorde du? I mitt fall är det inte det, cellplasten ligger typ direkt under trall.
 
Jag vet inte hur det SKA vara, men det är definitivt mest praktiskt att ha det direkt emot utan luftspalt, annars kommer du med tiden att få ett rejält skräplager där istället.
 
  • Gilla
Mo85 och 2 till
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
Hej Erik,
Jag har lite problem med mitt uterum, och funderar på om cellplatsen (jag antar att det är det jag har, typ "frigolitplattor"?).. byggt av entreprenör, men väldigt mycket som blivit tokigt, så nu vill jag kolla allt. Min fråga nu är om det ska vara en luftspalt mellan trall och cellplasten. Hur gjorde du? I mitt fall är det inte det, cellplasten ligger typ direkt under trall.
Jag byggde också utan luftspalt.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Hej!

Det är väl nästan alltid varmare luft i uterummet som trycks ner i isoleringen i golvet och möter ett kallare klimat vilket resulterar i kondens. Dvs. det kommer fällas ut vatten en bit ner i isoleringen som behöver komma ut. Eller tänker jag fel?
 
Gammal tråd men många som byggt med cellplast direkt under trallen, ingen som är orolig för brandrisken?
 
F fekberg skrev:
Gammal tråd men många som byggt med cellplast direkt under trallen, ingen som är orolig för brandrisken?
Nej. Om du tänker på risken för att glöd från grillen ska hamna där så ska grillen stå ute, inte inne i det inglasade uterummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.