2 927 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Ja, det är ett stort problem. Det gör ventileringen nästintill obefintlig.M Måke skrev:
Det bästa vore om det gick att skapa en 2,5 cm luftspalt och ut i ovankant. Går det att lyfta upp vattbrädan i nederkant på fasaden, eller blir det för mkt jobb?
Med 2,5 cm luftspaltshöjd x bredd mellan takstolarna = area. Samma area behövs i ovankant av takstolsfacken för att få ventilering.
Därför:
Otillräckligt då arean inte blir tillräckligt stor. Dessutom: för varje takstolsfack i sidled som luften ska passera så behöver arean läggas till. Dvs för t ex 7 takstolsfack så måste arean genom den sista takregeln vara 7 x takfacksarean, och för den näst sista takregeln 6 x area, osv.M Måke skrev:
Ja, bara isoleringen är täckt av en vindskyddspapp.M Måke skrev:
Stort tack för svar. Är en ”hall” mellan bastummet, och stugan, och min tanke var att även isolera den, men har nu kommit fram till att jag avslutar med isoleringen efter bastun, så får ventilationen gå ut i den oisolerade hallen istället.Oldboy skrev:Ja, det är ett stort problem. Det gör ventileringen nästintill obefintlig.
Det bästa vore om det gick att skapa en 2,5 cm luftspalt och ut i ovankant. Går det att lyfta upp vattbrädan i nederkant på fasaden, eller blir det för mkt jobb?
Med 2,5 cm luftspaltshöjd x bredd mellan takstolarna = area. Samma area behövs i ovankant av takstolsfacken för att få ventilering.
Därför:
Otillräckligt då arean inte blir tillräckligt stor. Dessutom: för varje takstolsfack i sidled som luften ska passera så behöver arean läggas till. Dvs för t ex 7 takstolsfack så måste arean genom den sista takregeln vara 7 x takfacksarean, och för den näst sista takregeln 6 x area, osv.
Ja, bara isoleringen är täckt av en vindskyddspapp.
Rött inringat: bastudelen
Blåa punkter: sätter in ventiler i vägg.
Borde väl vara någorlunda tillräckligt då?
Luftningen av taket sker bakom ståndskivan mot befintlig vägg som skall vara minimum 300mm hög. Se bildM Måke skrev:Stort tack för svar. Är en ”hall” mellan bastummet, och stugan, och min tanke var att även isolera den, men har nu kommit fram till att jag avslutar med isoleringen efter bastun, så får ventilationen gå ut i den oisolerade hallen istället.
Rött inringat: bastudelen
Blåa punkter: sätter in ventiler i vägg.
Borde väl vara någorlunda tillräckligt då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok 👌blir dock för om fattande i detta läge. Hade tänkt bastubygget som ett litet sido-projekt, och behöver egentligen inte ha den delen mellan bastun och gässtugan isolerad, så får bli luftning ut där tillsvidare i allafall.Matti_75 skrev:
Tror ni det blir någorlunda tillräckligt om jag sätter ventiler på sidorna?
Jo sant, men nu har jag lagt tillbaka plåtarna och trampduken är häftad under.Matti_75 skrev:
Har klarat sig i 100 år utan att fukt trängt in där (iallafall till rackligt så det blir skador), så tänker att det borde funka utan.
Det är en bra början. Svårt att säga vad som är tillräckligt. Tror att du får känna dig fram, dvs framförallt visuell inspektion av utrymmet så att det inte blir mögeltillväxt. Ventilerna bör vara reglerbara. Hur mkt fukt som bildas beror på hur mkt det bastas och ev duschas? Samt ev andra aktiviteter i utrymmet som ger fukttillskott. T ex bara det att en människa vistas där genererar mkt fukt. Även ev luftläckage från bostaden ut i utrymmet.M Måke skrev:
Är det (temporärt) hög fuktbelastning så finns antagligen en viss risk för kondensdropp från den täta takduken.
Principiellt så blir nog den oisolerade delen som en kallvind, med tillhörande fuktproblematik.
Liknande trådar
-
Hur isolera låglutande tak?
Isolering -
Isolera direkt på panel utan vindskyddsfolie?
Isolering -
Kopparrör utanpå vägg med mycket kondens på - behöver dom isoleras?
Värme allmänt -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Isolera garagetak utan takstolar
Isolering