M Måke skrev:
P.s kommer inte kunna ventilera ut luftspalten längst upp på taket, då taket vetter mot fasad på gäststuga, problem?
Ja, det är ett stort problem. Det gör ventileringen nästintill obefintlig.
Det bästa vore om det gick att skapa en 2,5 cm luftspalt och ut i ovankant. Går det att lyfta upp vattbrädan i nederkant på fasaden, eller blir det för mkt jobb?
Med 2,5 cm luftspaltshöjd x bredd mellan takstolarna = area. Samma area behövs i ovankant av takstolsfacken för att få ventilering.
Därför:
M Måke skrev:
Skulle iofs kunna borra t.ex 3 hål i ovansida takstolarna enligt nedan, och ut på sidan. Ok/tillräckligt?
Otillräckligt då arean inte blir tillräckligt stor. Dessutom: för varje takstolsfack i sidled som luften ska passera så behöver arean läggas till. Dvs för t ex 7 takstolsfack så måste arean genom den sista takregeln vara 7 x takfacksarean, och för den näst sista takregeln 6 x area, osv.

M Måke skrev:
visst räcker det med att jag drar ner isoleringen, utan att ha något mellan isolering och duk?
Ja, bara isoleringen är täckt av en vindskyddspapp.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är ett stort problem. Det gör ventileringen nästintill obefintlig.
Det bästa vore om det gick att skapa en 2,5 cm luftspalt och ut i ovankant. Går det att lyfta upp vattbrädan i nederkant på fasaden, eller blir det för mkt jobb?
Med 2,5 cm luftspaltshöjd x bredd mellan takstolarna = area. Samma area behövs i ovankant av takstolsfacken för att få ventilering.
Därför:

Otillräckligt då arean inte blir tillräckligt stor. Dessutom: för varje takstolsfack i sidled som luften ska passera så behöver arean läggas till. Dvs för t ex 7 takstolsfack så måste arean genom den sista takregeln vara 7 x takfacksarean, och för den näst sista takregeln 6 x area, osv.

Ja, bara isoleringen är täckt av en vindskyddspapp.
Stort tack för svar. Är en ”hall” mellan bastummet, och stugan, och min tanke var att även isolera den, men har nu kommit fram till att jag avslutar med isoleringen efter bastun, så får ventilationen gå ut i den oisolerade hallen istället.

Rött inringat: bastudelen
Blåa punkter: sätter in ventiler i vägg.

Borde väl vara någorlunda tillräckligt då?

• Byggkonstruktion av trä, framtida bastudel markerad med rött, blåa punkter visar planerade ventiler i väggen, intill röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Måke skrev:
Stort tack för svar. Är en ”hall” mellan bastummet, och stugan, och min tanke var att även isolera den, men har nu kommit fram till att jag avslutar med isoleringen efter bastun, så får ventilationen gå ut i den oisolerade hallen istället.

Luftningen av taket sker bakom ståndskivan mot befintlig vägg som skall vara minimum 300mm hög. Se bild Takritning visar luftning bakom ståndskiva mot vägg, med specifikationer för plywood, reglar och vindskyddsskiva enligt JT-.2512 AMA Hus 21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Måke och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Luftningen av taket sker bakom ståndskivan mot befintlig vägg som skall vara minimum 300mm hög. Se bild[bild]
Ok 👌blir dock för om fattande i detta läge. Hade tänkt bastubygget som ett litet sido-projekt, och behöver egentligen inte ha den delen mellan bastun och gässtugan isolerad, så får bli luftning ut där tillsvidare i allafall.
Tror ni det blir någorlunda tillräckligt om jag sätter ventiler på sidorna?

Ståndskivan är till för att skydda din fasad mot regn och snö och du måste ju ändå såga i panelen för att få det tätt tänker jag.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ståndskivan är till för att skydda din fasad mot regn och snö och du måste ju ändå såga i panelen för att få det tätt tänker jag.
Jo sant, men nu har jag lagt tillbaka plåtarna och trampduken är häftad under.
Har klarat sig i 100 år utan att fukt trängt in där (iallafall till rackligt så det blir skador), så tänker att det borde funka utan.

M Måke skrev:

Det är en bra början. Svårt att säga vad som är tillräckligt. Tror att du får känna dig fram, dvs framförallt visuell inspektion av utrymmet så att det inte blir mögeltillväxt. Ventilerna bör vara reglerbara. Hur mkt fukt som bildas beror på hur mkt det bastas och ev duschas? Samt ev andra aktiviteter i utrymmet som ger fukttillskott. T ex bara det att en människa vistas där genererar mkt fukt. Även ev luftläckage från bostaden ut i utrymmet.
Är det (temporärt) hög fuktbelastning så finns antagligen en viss risk för kondensdropp från den täta takduken.
Principiellt så blir nog den oisolerade delen som en kallvind, med tillhörande fuktproblematik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.