Nissens Nissens skrev:
Luftspalten skall vara minst 25mm om den skall fungera… annars kan man lika gärna strunta i den.

Det blir för dålig luftcirkulation om luftspalten är för smal.
Då återstår bara att strunta i luftspalt.
Om råsponten är torr och gummiduken tät så kan man limma eps-skivor direkt mot responsen och skumma alla sidospringor. Alternativ spruta skum men det är nog dyrt.

Om du ändå kan tänka dig 145 mm reglar så lägg istället på 25 mm på befintliga reglar så får du in 120 mm isolering med en luftspalt. När det är dags att göra om taket från utsidan får du se hur det ser ut och kan göra förändringar då.

Nissens
L largab skrev:
Då återstår bara att strunta i luftspalt.
Om råsponten är torr och gummiduken tät så kan man limma eps-skivor direkt mot responsen och skumma alla sidospringor. Alternativ spruta skum men det är nog dyrt.
Jag hade salat på takstolarna.

Tack för alla svar!
Känns som att jag måste få till en luftspalt. Speciellt med tanke på hur fuktigt det har varit tidigare. Får bli att ta upp hål ut i asfaboard på båda sidorna och sätta en luftspalt på 25mm.
Enklast är absolut att bara sätta på 25mm på nuvarande balkar men är lite skeptisk till nuvarande dimensionering. Cc 83cm med 120x45 balkar och spännvidd på lite över 3m. Så kanske fyller på med 145 och halverar cc måttet. Dock mer jobb 😅

Kapar tråden lite:
Ska isolera mitt uthus till bastu. Taket består korrugerad plåt, och sedan trampduk ovanpå takstolarna.
Behövs det verkligen luftspallt mellan isoleringen och trampduken? Duken är ju inte organisk, men kan takstolarna ta skada?

M Måke skrev:
Kapar tråden lite:
Ska isolera mitt uthus till bastu. Taket består korrugerad plåt, och sedan trampduk ovanpå takstolarna.
Behövs det verkligen luftspallt mellan isoleringen och trampduken? Duken är ju inte organisk, men kan takstolarna ta skada?
Själv körde jag på cellulosaisolering i “lösull” för samma typ av problem som TS hade, den kräver ingen luftspalt.

Tomture61
M Måke skrev:
Kapar tråden lite:
Är genomtrampningsskyddet (armerade plasten) klassad som fuktspärr ?
Andemeningen med en luftspalt är att ev väta / fukt ska kunna ventileras ut så träprodukter ej börjar brytas ned . Svårbesiktigat i tak .

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv körde jag på cellulosaisolering i “lösull” för samma typ av problem som TS hade, den kräver ingen luftspalt.
Har gjort samma i mitt badrum med snedtak, då jag hade lågt i tak och inte ville bygga ner för mycket. Körde dock träfiberisolering, dikt mot råspont. Ska vara ok enligt leverantören då ev fukt tas upp av träfibrerna och kan vandra och luftas ut upp mot kutterspånen på vinden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är genomtrampningsskyddet (armerade plasten) klassad som fuktspärr ?
Andemeningen med en luftspalt är att ev väta / fukt ska kunna ventileras ut så träprodukter ej börjar brytas ned . Svårbesiktigat i tak .
Jo, har ju även korrugerad plåt över trampuken. Tramduk, som jag har förstått det, motsvarar/ersätter fast takkonstruktion, så som råspont eller skivor. Den är ju även fuktsäker. Tänker mig att ev fukt som tas upp i taksolarna kan vandra ut nedåt, då ingen spärr täpper till nedåt, MEN kanske ändå lika bra att sadla på läkt på taktolarna och dra ner isoleringen 2 cm från trampduken, för att vara på säkra sidan?

M Måke skrev:
Har gjort samma i mitt badrum med snedtak, då jag hade lågt i tak och inte ville bygga ner för mycket. Körde dock träfiberisolering, dikt mot råspont. Ska vara ok enligt leverantören då ev fukt tas upp av träfibrerna och kan vandra och luftas ut upp mot kutterspånen på vinden.
Ja, trä är ju också cellulosa i grund och botten, så de fungerar på samma vis. :)

Tomture61
M Måke skrev:
Jo, har ju även korrugerad plåt över trampuken. Tramduk, som jag har förstått det, motsvarar/ersätter fast takkonstruktion, så som råspont eller skivor. Den är ju även fuktsäker. Tänker mig att ev fukt som tas upp i taksolarna kan vandra ut nedåt, då ingen spärr täpper till nedåt, MEN kanske ändå lika bra att sadla på läkt på taktolarna och dra ner isoleringen 2 cm från trampduken, för att vara på säkra sidan?
På undersidan av takplåten kan det bli mycket fukt i speciella väderförhållanden så en fuktspärr är nödvändig där .

Tomture61 Tomture61 skrev:
På undersidan av takplåten kan det bli mycket fukt i speciella väderförhållanden så en fuktspärr är nödvändig där .
Jo jag vet. Va ingen duk förut, och mycket kondens under plåtarna på vintern. Plockade ner de gamla plåtarna, spände duk och passade på att vända de gamla plåtarna, till helt fräsch sida uppåt (och fick då samtidigt skruvhålen i plåten i dalarna, istället för topparna).

Luftspalten ovan isolering är till för att ventilera bort (= torka ut) fukt som fälls ut i isoleringen från inneluften som når daggpunkten någonstans i isoleringen.

Utan luftspalt kan fukten endast ventileras bort på insidan. Det kan fungera, om isoleringsskiktet är tunt och inomhusluften är torr och ventilationen är god.

Alla vet vad som händer när varm fuktig luft träffar takplåt. Exakt samma sak händer när varm fuktig luft träffar genomtrampningsduk. Om den fukten inte kan ventileras bort via en luftspalt så kommer isoleringen och takbjälkarna att agera tvättsvamp.

• Gilla
Måke
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Luftspalten ovan isolering är till för att ventilera bort (= torka ut) fukt som fälls ut i isoleringen från inneluften som når daggpunkten någonstans i isoleringen.

Utan luftspalt kan fukten endast ventileras bort på insidan. Det kan fungera, om isoleringsskiktet är tunt och inomhusluften är torr och ventilationen är god.

Alla vet vad som händer när varm fuktig luft träffar takplåt. Exakt samma sak händer när varm fuktig luft träffar genomtrampningsduk. Om den fukten inte kan ventileras bort via en luftspalt så kommer isoleringen och takbjälkarna att agera tvättsvamp.
Tack för svar! Jo kör en luftspalt. Borde räcka med ca 25 mm väl (sadlar på takstolarna underifrån)? Och visst räcker det med att jag drar ner isoleringen, utan att ha något mellan isolering och duk?
Kommer klä undersidan av stolarna med masonit, tunn luftspallt och sen bastupanel.

P.s kommer inte kunna ventilera ut luftspalten längst upp på taket, då taket vetter mot fasad på gäststuga, problem?

M Måke skrev:
Tack för svar! Jo kör en luftspalt. Borde räcka med ca 25 mm väl (sadlar på takstolarna underifrån)? Och visst räcker det med att jag drar ner isoleringen, utan att ha något mellan isolering och duk?
Kommer klä undersidan av stolarna med masonit, tunn luftspallt och sen bastupanel.

P.s kommer inte kunna ventilera ut luftspalten längst upp på taket, då taket vetter mot fasad på gäststuga, problem?
Skulle iofs kunna borra t.ex 3 hål i ovansida takstolarna enligt nedan, och ut på sidan. Ok/tillräckligt?

• Röd träfasad med gult fönster, exponerade takstolar med ritade röda markeringar för möjliga borrhål, diskussion om byggalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram av takstolar på byggprojekt med markeringar för hål i dem. Röd fasadvägg och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.