Locke skrev:
Jag är som sagt lite fundersam kring den där luftspalten men om den är tänkt att vara uteluftsventilerad så skall den inte kommunicera med inneluften och vice versa. Se mitt inlägg en bit upp.

Bäste Locke.
Jag förstod det som att du till slut trodde att luftspalten skulle vara ok, missförstod jag dig?

Denna luftspalt kommer ju enbart ligga mellan taket (sponten) och ovansidan av masonitskivorna.
Den kommer väl då inte att kommunicera med inneluften överhuvudtaget, eller?
 
Har nu så sakteliga kommit igång med projektet.

Har monterat läkt i taket enligt mönster som jag skrivit om innan.
Se bifogad bild, ser det OK ut?
Planen är alltså att på befintlig läkt sätta upp en oljehärdad masonitskiva och så är luftspalten klar.
 
  • isolering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lånar denna tråden då det är exakt samma konstruktion som i vårt förråd.

Skillnaden är att det är mer eller mindre tätt mellan tak och vägg i fram- och bakkant.
Detta innebär att även om jag gör som TS här, så kommer det inte luftgenomströmning.

En annan grej är att jag inte har isolerat golv. Bör jag tänka på någon annan lösning?
 
S savio skrev:
Har nu så sakteliga kommit igång med projektet.

Har monterat läkt i taket enligt mönster som jag skrivit om innan.
Se bifogad bild, ser det OK ut?
Planen är alltså att på befintlig läkt sätta upp en oljehärdad masonitskiva och så är luftspalten klar.
Hur blev det tillslut?

Jag ett precis likadant förråd och är också intresserad av att isolera. Vad som fascinerar mig med byggbranchen är att det tycks sällan finnas ett vedertaget best practise, eller så är dom bra på att gömma det för oss nybörjare. Pratar man med tre olika byggare får man inte sällan tre olika svar.
 
Förra veckan isolerades mitt förråd. Inte av mig men av en snickare. Mitt förråd 2*4,5m har redan panel, luftspalt och vindskydds-duk uppsatt. Samt även invändiga reglar.
Vi satte isolering (95mm). Och sedan OSB-skiva. Efter det var inneväggarna klara. Jag valde att inte sätta gipsskiva eftersom det ändå kommer ta rejält med stryk när man drar in och ut cyklar, gräsklippare etc. Med OSB-skivan känns förrådet gediget och man behöver inte vara så rädd om väggarna.

I taket fanns takstolar som är 45x220mm, dvs det är 22cm från takstolens början till taket. I taket sattes det upp läkt (alltså typ reglar) för att skapa en luftspalt, sedan sattes en masonitskiva fast. den glatta ytan uppåt (eftersom fukt rinner av ifall det skulle bli så att fukt tränger in). Därefter dubbel isolering, dvs 95mm x 2. Och slutligen OSB-skiva.

Golvet är en gjuten platta och den lät vi vara.

Skulle jag göra ett till förråd så skulle jag isolera det själv. Det är inte direkt svårt, men tar såklart mycket längre tid om man är ovan.
 
  • Gilla
AnetteSH och 1 till
  • Laddar…
Henric S Henric S skrev:
Förra veckan isolerades mitt förråd. Inte av mig men av en snickare. Mitt förråd 2*4,5m har redan panel, luftspalt och vindskydds-duk uppsatt. Samt även invändiga reglar.
Vi satte isolering (95mm). Och sedan OSB-skiva. Efter det var inneväggarna klara. Jag valde att inte sätta gipsskiva eftersom det ändå kommer ta rejält med stryk när man drar in och ut cyklar, gräsklippare etc. Med OSB-skivan känns förrådet gediget och man behöver inte vara så rädd om väggarna.

I taket fanns takstolar som är 45x220mm, dvs det är 22cm från takstolens början till taket. I taket sattes det upp läkt (alltså typ reglar) för att skapa en luftspalt, sedan sattes en masonitskiva fast. den glatta ytan uppåt (eftersom fukt rinner av ifall det skulle bli så att fukt tränger in). Därefter dubbel isolering, dvs 95mm x 2. Och slutligen OSB-skiva.

Golvet är en gjuten platta och den lät vi vara.

Skulle jag göra ett till förråd så skulle jag isolera det själv. Det är inte direkt svårt, men tar såklart mycket längre tid om man är ovan.
Vad kostade det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.