Godkväll! Man börjar lära sig vilka som är nattsuddare här inne på forumet förutom en annan...

...hade dina döttrar var sitt rum på 25 kvm plus klk på 5 kvm? Inte illa, det måste varit ett rejält tilltaget hus, hur många döttrar har du, minst två vad jag förstår...

Vad tror du om mitt senaste förslag? Du kanske inte har orkat läsa hela tråden - men jag känner att jag börjar få struktur på hur jag vill att det skall bli, gäller nu bara att inte missa någonting av vikt och värde som man inte kan ändra sedan. Jag måste ju t ex veta att jag inte råkar bygga det 30-40 cm för smalt på ena ledden eller motsvarande på andra för att inredningen skall utnyttjas maximalt...sedan har jag lite huvudbry om en sak och det är byggnorm: jag läste att byggnormen idag medger tolerans på takhöjd och placering av innerväggar på plus/minus 3 cm - vi skall ha 240 cm enligt ritning och PAX är 237 cm, det bör ju gå, men PAX med skjutdörrar kräver 240 cm och det kan ju gå om dom inte avviker neråt utan antingen klarar måttsatt enligt ritning eller däröver, hur vet man detta på förhand? Kan man ha koll på sådant?

OLHA skrev:
Tänk på skjudörrar, klädhängar, inbyggda byråer, ev motorstyrningar,etc och att använda blumotion gångjärn eller italienska gasdämpare, etc. (Samma som i riktigt exklusiva kök).
Vad är blumotion gångjärn?

TMC skrev:
Godkväll! Man börjar lära sig vilka som är nattsuddare här inne på forumet förutom en annan...

...hade dina döttrar var sitt rum på 25 kvm plus klk på 5 kvm? Inte illa, det måste varit ett rejält tilltaget hus, hur många döttrar har du, minst två vad jag förstår...

Vad tror du om mitt senaste förslag? Du kanske inte har orkat läsa hela tråden - men jag känner att jag börjar få struktur på hur jag vill att det skall bli, gäller nu bara att inte missa någonting av vikt och värde som man inte kan ändra sedan. Jag måste ju t ex veta att jag inte råkar bygga det 30-40 cm för smalt på ena ledden eller motsvarande på andra för att inredningen skall utnyttjas maximalt...sedan har jag lite huvudbry om en sak och det är byggnorm: jag läste att byggnormen idag medger tolerans på takhöjd och placering av innerväggar på plus/minus 3 cm - vi skall ha 240 cm enligt ritning och PAX är 237 cm, det bör ju gå, men PAX med skjutdörrar kräver 240 cm och det kan ju gå om dom inte avviker neråt utan antingen klarar måttsatt enligt ritning eller däröver, hur vet man detta på förhand? Kan man ha koll på sådant?

Godkväll!

Det går ju att höja takhöjden till 250 eller mer. Tror inte det kostar många kronor extra. Ta det med kvalitetsansvarig och det ger ett kanonbra intryck över hela huset.

Avseende Dina idéer är Du helt rätt ute. Förutsätter att Du inser att det blir dyrt men man lever bara en gång. ;-) Tror det är bra om Du sätter belysning med IR och självklart dimringsbara.

Ja, det huset var stort och riktigt fräscht. Tyvärr sålde vi det i maj. Ungarna delade rum första åren (tills dom var 7 år.) och vi lovade dom varsitt stort rum med en Princess säng med sänghimmel. Två sådana 160 cm breda var det första som köptes in! ;-) Klädkammrarna brukade dom ta in kompisar och spela spel i.

Nä, börjar bli dags att lägga av för kvällen.

...då får du väl läsa detta i morgon när du vaknat ;D

Jaha, där fick man fler tokidéer, blumotion var ju hur iskallt som helst, precis den "smörgoa" lyxkänslan som jag vill ha i ALLA detaljer oavsett vad det är man diskuterar har jag märkt... :cool: Var och kikade på Kvänumkök och dom hade ju skön känsla när man provade att "slänga" igen en lucka eller en låda, sådana får det bli!

Vi har kollat och det går på 11.000 kr per 10 cm höjning av innertakhöjden utifrån 240 cm takhöjd i huset. Vi hade 4,30 överallt tidigare (våning i stan) så 250 eller 270 blir inte högt för oss ändå, så vi räknar med att nöja oss med standardhöjden 240. Men nog måste man som du skriver kunna hålla koll på att det verkligen inte understiger 240? Bra tips att lägga detta på kvalitetsansvarig för jag har hört från alldeles för många håll att de oftast inte tillför så mycket för arvodet... >:( Vore bra om man kan se till att dom gör någon nytta mer än att samla in egenrapporterna...

Ja det lär bli en lite tilltagen budget på dressing-roomet, räknade lite på inredningsdetaljerna om man kör på ELFA och det hamnar på ca 35.000 kr plus eventuella skjutdörrar. Kör man på PAX så hamnar stommar och dörrar på runt 20.000 kr och då tillkommer inredningen som går på ca 10.000 kr, sedan tillkommer ju "rätt mycket"...: golv, belysning, styrning, ljudanläggning, kassaskåp, glasdetaljer för dryck och blomster, pall/fåtölj mm.

Har funderingar på att eventuellt fälla in en LCD-skärm någonstans så att man kan se fashion-DVDs när man (inte man utan frun... :)) befinner sig i dressing-roomet.

Då skulle jag iof sig kunna styra denna via LexCom Home eller liknande men eftersom det vore lämpligt att bara köra just denna kategori filmmaterial så är det nästan lämpligare att välja en separat DVD-spelare till denna lösning. Inga stora pengar idag ju!

Nu börjar kudden locka allt mer!

Ciao!

TMC skrev:
...då får du väl läsa detta i morgon när du vaknat  ;D
Nope. kunde inte låta bli.

Jaha, där fick man fler tokidéer, blumotion var ju hur iskallt som helst, precis den "smörgoa" lyxkänslan som jag vill ha i ALLA detaljer oavsett vad det är man diskuterar har jag märkt... :cool: Var och kikade på Kvänumkök och dom hade ju skön känsla när man provade att "slänga" igen en lucka eller en låda, sådana får det bli!
Du, kolla Mobalpa, Boffi och några av dom andra köken innan. Nästan alla Kvänums utställningskök tycks ha småskavanker. Vi skall i vår byta ut köket och funderar på platsbyggt just pga kvalitetskänslan. Ingen MDF t ex. Och inte speciellt dyrare med speciallösningar. Därav att jag jagat blumotion.

Vi har kollat och det går på 11.000 kr per 10 cm höjning av innertakhöjden utifrån 240 cm takhöjd i huset. Vi hade 4,30 överallt tidigare (våning i stan) så 250 eller 270 blir inte högt för oss ändå, så vi räknar med att nöja oss med standardhöjden 240. Men nog måste man som du skriver kunna hålla koll på att det verkligen inte understiger 240? Bra tips att lägga detta på kvalitetsansvarig för jag har hört från alldeles för många håll att de oftast inte tillför så mycket för arvodet... >:( Vore bra om man kan se till att dom gör någon nytta mer än att samla in egenrapporterna... Jag hade definitivt, utan tvekan, höjt till 270. Det är en helt annan känsla. I förra huset hade vi 7.5 m i takhöjd i entrevåningen och 260 i källaren. 250 på öv. 7.5 var för högt. 2.60 riktigt bra. 250 ok. Idag har vi 240 i vardagsrummet och det är INTE ok enligt mig. Kvalitetsansvarig, jadu....

Ja det lär bli en lite tilltagen budget på dressing-roomet, räknade lite på inredningsdetaljerna om man kör på ELFA och det hamnar på ca 35.000 kr plus eventuella skjutdörrar. Kör man på PAX så hamnar stommar och dörrar på runt 20.000 kr och då tillkommer inredningen som går på ca 10.000 kr, sedan tillkommer ju "rätt mycket"...: golv, belysning, styrning, ljudanläggning, kassaskåp, glasdetaljer för dryck och blomster, pall/fåtölj mm. Ja, det är dyrt men jag tror det blir betydligt dyrare än så.... :)
Har funderingar på att eventuellt fälla in en LCD-skärm någonstans så att man kan se fashion-DVDs när man (inte man utan frun... :)) befinner sig i dressing-roomet. Nej. det tror jag inte på. Blir väl mkt. Kör hellre en ovanför badkaret som sänks ner ur taket.
Då skulle jag iof sig kunna styra denna via LexCom Home eller liknande men eftersom det vore lämpligt att bara köra just denna kategori filmmaterial så är det nästan lämpligare att välja en separat DVD-spelare till denna lösning. Inga stora pengar idag ju! Nej. inte för pengarna men det blir lite för mkt. Samtidigt kostar varje rördragning och arbetsmoment stora pengar och jag tror aldrig den kommer att användas. Däremot kanske hon kan ha sminkbordet där också, så blir Du av med henne från badrummet... ;-) Alternativt hårtorken. Bara den inte stör när man själv skall sova.... Musik från infällda högtalare är däremot en annan story. Det måste Du ha.

Hur stort bygger Ni, var och vilken prod kostnad beräknar Ni? Säkerställ att Ni får tillbaka investeringen.

Här kommer lite andra länkar som kan vara bra att känna till om Du gillar kul lösningar. Nu kanske Du blir fattig! :)

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] (prata med huset) ;-)
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] Ngt billigare....
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] Design.
[länk] Kanonkaffemaskiner.
www.mobalpa.com
www.boffi.com
[länk] Beslag bl a.
[länk]
[länk] Världsklass!
[länk] (Capture Jet, världens bästa köksfläkt.)
[länk]
[länk] Gaggenau + Jacuzzi
[länk]
[länk] Lysande vatten.
[länk] Kalagrejor.
[länk] Kök
[länk] Kylrum.
[länk] Design.
[länk] (Supra eldstäder.)

Nu har jag lagt mig.

Nu börjar kudden locka allt mer!

Ciao!

Puh, nu har jag både lagt in alla länkarna bland mina favoriter och tittat igenom det mesta, vilken guldgruva för sådana "dårar" som vi....wow!

Vi bygger inte stort utan med smak och eftertanke, blir runt 170 kvm men vill lägga tid och energi på att det blir smakfullt och med det lilla extra på många punkter.

Framtidsekonomiskt bör det vara väl investerade pengar med tanke på läget samt att det blir ett hus som tilltalar många och kommer att vara anpassningsbart även för 2-3 barnsfamiljer.

Bara att gratulera till projektet!

Skall bli kul att följa det!

Tjena,

Fick broschyrmaterial om Blumotion idag - vet du OLHA om de verkligen kräver samma leverantörs luckgångjärn såsom det är föreskrivet, förstår inte den faktiska anledningen till varför det skulle vara så?

Har du någon koll på pris på Blumotion?

Flera kökstillverkare har ju motsvarande mjukstängande dämpare, är dessa alltid Blumotion eller vad skiljer mot andra tillverkare tror du? Rättare sagt, är det någon skillnad?

hej.

Har inga priser. Nog bara att ringa dom.

OM jag förstått det hela rätt... så används dom av dom flesta svenska kökstillverkare i det övre "kvalitetsskiktet". Ej bekräftat dock.

Däremot vet jag att dom levereras till platsbyggda kök, så att det skulle vara kopplat till viss lucka är jag tveksam till. Ring och fråga.

Hej,

Nattsudd ikväll igen... ;D

Vi har sett denna typen av dämpare av bl a Marbodalkök som vi tittat på, men säljarna kan ju som vanligt aldrig svara på vem tillverkaren är utan säger givetvis att Marbodal gör dom...NOT!

Jag menade inte att det skulle vara avhängigt av vilken lucka det är utan att dom anger i sitt broschyrmaterial att rätt dämpning bara uppfylls i kombination med att luckan som skall dämpas är monterad med deras egna gångjärn. Men detta låter lite märkligt i mina öron, skall kika på om det står någon fabrikat på gångjärnen när vi kollar på köket nästa gång...

Tror att det är sånnadär häftiga gångjärn av senaste coolaste modellen på Ballingslövs kök också. Med mjukstängning osv. Vad hette modellnamnet? Sunline-Royal-Professional-2000XP-gurgl-walkiron ? ;)

Ja, frågan är om det är någon som kan bekräfta något annat fabrikat på denna typ av mjukstängande dämpare än Blumotion?

Köpte senaste och även första numret av ELLE Lyx till hustrun och där toppade dom 10 lyxiga saker i vardagslivet där walk-in-closet var en i raden och den var riktigt sober och snygg även om lyx inte är rätta ordet - någon som sett det reportaget och har kommentarer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.