Anette två tre Anette två tre skrev:
Jag vet inte var shunten sitter eller hur den ser ut.
Det går en ledning till en grej som sitter i centralen, ta ett foto så alla delar syns i fjärvärmecentralen så får du svar, var shunten är eller om det finns någon skylt som säger fabrikat, modell på FJV-centralen, baäst med ett foto.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går en ledning till en grej som sitter i centralen, ta ett foto så alla delar syns i fjärvärmecentralen så får du svar, var shunten är eller om det finns någon skylt som säger fabrikat, modell på FJV-centralen, baäst med ett foto.
Här kommer några bilder. Det värsta är att jag betalat 3289 kr till en vhs-kille för 2-3 veckor sedan.

• Pannrum med en värmepump, rörledningar och en värmemätare synliga, märkt "Grundfos" och "kamstrup".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av rörkopplingar med ventiler och kopparledningar i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Närbild av en värmepanna med tryckmätare, rör och en röd expansionskärl inuti ett tekniskt utrymme.
    Skapa konto
  • Bild av Gemina Termix värmeväxlare med komponenter som avluftare, manometer, termometer och pumpar markerade med etiketter.
    Skapa konto
Om det reglerenheten inte lyser något, och inget händer om du rör ratten från -8 till +8, så saknas spänning till den eller så är den död - misstänker jag.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
Den rakt fram med röda knappen är shunten, står det någon text på någon sida, då kan man se hur man kollar och ändra manuellt- Kolla får du se att från den går en ledning till reglercentralen.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Om det reglerenheten inte lyser något, och inget händer om du rör ratten från -8 till +8, så saknas spänning till den eller så är den död - misstänker jag.
Förfärligt om den är död... men den är nog det.

Så länge, justera shunten manuellt så du får högre framledningstemperatur. Se kurvlutningen i manualen för att hitta den framledningstemperaturen som är rätt för din inställda kurva och utetemperatur.

Jag har en sådan reglercentral till övers, så skicka PM så ska jag kunna skicka den till dig.

Den gamla tas ur ”sätet”, och så säkerställer du att DIP-switcharna står lika och sedan ploppar du dit ersättaren (om jag minns rätt)

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den rakt fram med röda knappen är shunten, står det någon text på någon sida, då kan man se hur man kollar och ändra manuellt- Kolla får du se att från den går en ledning till reglercentralen.
Då vet jag. Då är det väl den som jag ska motionera? Den har en röd gummiknapp som jag har tryckt på.

Jepp blir till följa en ledning från den, kan vara en strömbrytare på väggen eller som om tur så står det på ett papper vid elcentralen något. Den är inte törstig på el, så den kan gå på samma propp som lyset i rummet. Se pm det står något vid elcentralen. Det med att se vad shunten heter är bra, dom går alltid att manövrera manuellt för att få värme.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
Då vet jag. Då är det väl den som jag ska motionera? Den har en röd gummiknapp som jag har tryckt på.
Då ska det finnas någon form att vrida eller på annat sätt ställa om den, då ska vredet på centralen stå på hand.

B Bloomington skrev:
Så länge, justera shunten manuellt så du får högre framledningstemperatur. Se kurvlutningen i manualen för att hitta den framledningstemperaturen som är rätt för din inställda kurva och utetemperatur.

Jag har en sådan reglercentral till övers, så skicka PM så ska jag kunna skicka den till dig.

Den gamla tas ur ”sätet”, och så säkerställer du att DIP-switcharna står lika och sedan ploppar du dit ersättaren (om jag minns rätt)
Så, då har jag vridit lite på den. Får se vad som händer. Det verkar vara lite varmare i huset nu än i morse. Det är nog för avancerat för mig att fixa byte. Det är nog kommunens ansvar ändå.

J jonaserik skrev:
Det går en sladd till centralen. Problemet är att det inte går att göra varmare. Jag tycker inte det ser ut som att man kan göra något enligt bilden.

• Närbild av en Danfoss AMV 100 ventilaktuator med instruktioner tydligt markerade. Synliga tekniska specifikationer och produktetikett.
    Skapa konto
Det går en sladd till centralen. Problemet är att det inte går att göra varmare. Jag tycker inte det ser ut som att man kan göra något enligt bilden.
Tack alla ni hjälpsamma vänliga medmänniskor som har tagit er tid att hjälpa mig.❤️
B Bloomington skrev:

Tack för omtanken och hjälpsamhet.🙂

Tryck in röda knappen, snurra sedan på det röda hjulet för att ändra shunten/ställdonet, på så sätt ändras framledningstemperaturen.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
Utegivaren har inte funnits ute sen vi flyttade in för 14 år sedan men det har fungerat ändå med manuell justering. Nu har jag satt i den inomhus i alla fall.
Monterar du utegivaren inomhus så kommer reglercentralen tro att det är "sommar" och den kommer att stänga av värmen.

• Gilla
Anette två tre och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om det är fyra stycken, så är den 1 st för 230 V för att den ström, 1 st som går till shunten 1 st som går till givare som sitter på ett rör, 1 st som ska gå till en givare på utsidan. Det är den normala installationen, för att få en automatisk reglering. Om du följer varje lednng från reglercentralen. Vart går dom, en av dom ska försvinna iväg och gå genom kanske en vägg och ut. En du fotat på sista fotot var är den placerad.
Nej, ingen av de fyra svarta kablarna går till utegivaren. (Bekräftas av TS i inlägg 21.)

Det går att få till automatisk reglering med bara framledningsgivare.

De fyra svarta kablarna lär vara spänning in, spänning till cirkulationspumpen, styrning till ställdonet samt framledningsgivaren.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.