1 966 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Hur högt får ett nätstaket vara utan bygglov
Det beror på vilken typ av jycke man har. Mina tidigare hanar har inte haft problem med att hålla sig på tomten men så "blev jag med" en 5-årig omplacering som gärna muckade gräl och gillade att fightas. Då räckte inte häckar och fårstängsel.H hapazard skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Samma lag i hela landet som reglerar vad som är bygglovspliktigt ,PBL med dess förordning PBF. (1 oktober flyttar hela bygglovsregleringen till PBL och inget blir kvar i PBF.) Kommunen har ingen möjlighet att påverka bygglovskrav generellt. Men de kan faktiskt göra det genom detaljplanebestämmelser, utökad bygglovsplikt inom visst planområde. Men det är ovanligt.S Staffan-N skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Hon har fått dåliga råd. Det krävs inte bygglov för nätinhägnad enbart för plank/mur.C Confused64 skrev:
Det är såklart det rimliga och jag säger inte emot dig. Frågan är bara hur man ska kunna veta det (annat än från dig) då det står så här på kommunens sida:Claes Sörmland skrev:
”Med plank menas inhägnader som är högre än ett normalt staket. Det har ingen betydelse av vilket material planket är gjort, utan det är främst konstruktionen och utseendet som avgör om en inhägnad räknas som ett plank. Om din konstruktion är högre än 1,10 m och/eller består av mindre än 50 % luft betraktas din konstruktion som plank.”
Det om ”konstruktion och utseende” inbjuder ju till luddighet och tolkningar, men orden nät eller stängsel finns inte överhuvudtaget i delen om byggnader och bygglov. Så mycket enklate om de skrivit tydligt om nät och stängsel, fast det hade kanske varit för enkelt.
Rundstav bankades ner på lämpligt avstånd med 2 trådar där den lägsta ligger så högt att man kan köra gräsklipparen (har ingen grävande ras). Höjden anpassas efter ras naturligtvis. Det behöver inte sitta lika högt som jycken kan hoppa. Visst har jag själv av misstag fått en stöt när jag hållit undan för grenar - någon minut efter att monteringen var klar fick jycken en liten stöt och han hade bättre minne än jag ... Han patrullerade sedan hörntomten någon meter innanför i alla år.C Confused64 skrev:
Förra sommaren "blev jag med" pytteliten 7-årig hund. Det är väldigt tryggt att ha honom utan uppsikt i trädgården då jag bor vid trafikerad landsväg. Då tog jag bort översta linan och sänkte den lägsta. Tråden sitter innanför befintligt lågt staket. Mot väg/trottoir bör man ha skylt så ingen av misstag böjer sig över lågt staket/häck.
Jag har bara tråd - inte dessa synliga vita hästhageband. Elen är i princip alltid på - drar marginellt med ström.
Detta är bra mycket billigare än högt Gunnebostängsel men man bör ha tillgång till yttre väggkontakt på hus/förråd.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Det fungerar så här juridiskt: Att det enda som kräver lov är det som listas i 9 kap. PBL som lovpliktigt samt det som listas i den uttömmande listan i PBF. Här finns 9 kap PBL att läsa:Hep skrev:
Det är såklart det rimliga och jag säger inte emot dig. Frågan är bara hur man ska kunna veta det (annat än från dig) då det står så här på kommunens sida:
”Med plank menas inhägnader som är högre än ett normalt staket. Det har ingen betydelse av vilket material planket är gjort, utan det är främst konstruktionen och utseendet som avgör om en inhägnad räknas som ett plank. Om din konstruktion är högre än 1,10 m och/eller består av mindre än 50 % luft betraktas din konstruktion som plank.”
Det om ”konstruktion och utseende” inbjuder ju till luddighet och tolkningar, men orden nät eller stängsel finns inte överhuvudtaget i delen om byggnader och bygglov. Så mycket enklate om de skrivit tydligt om nät och stängsel, fast det hade kanske varit för enkelt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan-och-bygglag-2010900_sfs-2010-900/#K9
Där hittas ingen reglering av något stängsel, plank eller mur men väl åtgärder kring byggnader och marklov.
I 6 kap. 1 PBF finns en lista med åtgärder kring andra anläggningar som kräver bygglov. Där listas "I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra [...] murar och plank"
Läs PBF här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan-och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338/
//
Då kommer frågan vad som ingår i "mur och plank" som ju kräver bygglov att uppföra. Ja där får man läsa domar för att förstå praxis. Den är inte helt lätt men sammanfattas här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
Det är fem aspekter som ska vägas in:
- storlek
- utförande och utformning
- läge och ändamål
- visuellt intryck
- omgivningspåverkan
Det finns några exempel som har gått till MÖD listade. Som man kan se så är det rätt utpräglade konstruktioner som är stora, har en utförande och utformning som gör att tankarna leder till plank eller mur, har ett läge eller ändamål som också är typiskt för mur/plank, ger ett visuellt intryck av att ligga nära mur/plank och har stor omgivningspåverkan. D v s de självklara fallen som ett Gunnebostängsel eller ett vanligt spjälstaket blir aldrig föremål för prövning i MÖD. De kräver ju inte bygglov.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Första oktober ändras (med all sannolikhet) PBL och PBF. Då kommer hela kravet på bygglov att flyttas in i ett nyskrivet kapitel i PBL, 9 kap. Den nya regleringen innebär att mur eller plank inom 3,6 m från byggnad som är max 1,8 m hög inte kräver bygglov och mur eller plank som inte ligger inom 3,6 m från en byggnad kan uppföras max 1,2 m hög utan bygglov:
Bygglov för murar, plank och altaner
17 § Det krävs bygglov för att utomhus uppföra, flytta eller utöka en
mur, ett plank eller en altan i ett område som omfattas av en detaljplan, om
anläggningen
1. får en höjd över marken som överstiger 1,8 meter och placeras inom
3,6 meter från en byggnad, eller
2. får en höjd över marken som överstiger 1,2 meter och inte placeras
inom 3,6 meter från en byggnad.
Notera att detta gäller mur/plank. Om man istället uppför ett staket, en spalje eller ett stängsel så fortsätter detta att vara bygglovsfritt. Men man kan ju gissa att folk kommer att röra ihop detta så att många kommer att tro att ett staket inte får vara högre än 1,2 m. Men så kommer det alltså inte bli, även fortsättningsvis kan man uppföra ett 1,6 m högt spjälstaket eller stängsel om man vill det utan att söka bygglov.
anläggningen
Notera att detta gäller mur/plank. Om man istället uppför ett staket, en spalje eller ett stängsel så fortsätter detta att vara bygglovsfritt. Men man kan ju gissa att folk kommer att röra ihop detta så att många kommer att tro att ett staket inte får vara högre än 1,2 m. Men så kommer det alltså inte bli, även fortsättningsvis kan man uppföra ett 1,6 m högt spjälstaket eller stängsel om man vill det utan att söka bygglov.
Tack för utförlig information. Du skrev nu att man kan uppföra ett stängsel på 1,6 m utan bygglov, men vi behöver 2 m högt gunnebo för att känna oss säkra på att hunden inte försöker.Claes Sörmland skrev:
Första oktober ändras (med all sannolikhet) PBL och PBF. Då kommer hela kravet på bygglov att flyttas in i ett nyskrivet kapitel i PBL, 9 kap. Den nya regleringen innebär att mur eller plank inom 3,6 m från byggnad som är max 1,8 m hög inte kräver bygglov och mur eller plank som inte ligger inom 3,6 m från en byggnad kan uppföras max 1,2 m hög utan bygglov:
anläggningen
Jag hänger med i det du säger och hänvisar till att stängsel då skulle vara fråntagna krav på bygglov. Men det som förvirrar är att det nämns höjder. Finns det en maxhöjd även för stängsel så att det ändå krävs bygglov om det är 2 m högt eller att man helt enkelt inte får uppföra ett så högt stängsel.
Tilläggas kan att vi har häckar runtom hela baksidan som är runt 2 m höga och stängslet kommer stå innanför hackarna.
Stängslet kommer vara anslutet till huset och altanen men går ju längre ut än 3,6 m
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Jag känner inte till någon dom som anger att stängsel som är högt skulle tolkas vara en mur eller ett plank och därmed kräva bygglov. Om du tittar på domarna på Boverkets sida som jag länkade till så finns det inget som tyder på det vad jag kan se.C Confused64 skrev:Jag hänger med i det du säger och hänvisar till att stängsel då skulle vara fråntagna krav på bygglov. Men det som förvirrar är att det nämns höjder. Finns det en maxhöjd även för stängsel så att det ändå krävs bygglov om det är 2 m högt eller att man helt enkelt inte får uppföra ett så högt stängsel.
Läste dom och någon som hade uppfört nån paddel "bana" med plexiglas och nät upptill som dömdes att inte anses som plank.Claes Sörmland skrev:
Det här med måttet 3.6 m då? Vårt stängsel kommer gå från husknuten runt trädgården och till andra husknuten. Trädgården är ju rätt mycket längre än 3,6 m.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
3,6 m från en- eller tvåbostadshus gäller idag bara om du vill uppföra ett bygglovsbefriat plank eller mur som en del av en skyddad uteplats om det är max 1,8 m högt. Det måttet har alltså inget att göra med stängsel som ju inte kräver bygglov och därmed heller inte kan vara bygglovsbefriat.C Confused64 skrev:
Efter 1 oktober kommer måttet 3,6 m få en ny betydelse i bygglagstiftningen. Då kan man uppföra en mur eller ett plank som är max 1,8 m högt inom 3,6 m från en byggnad, vilken byggnad som helst, och det kräver inte bygglov. Återigen har denna nya reglering inget att göra med stängsel som ju inte kräver bygglov från första början.
Ok tack så jättemycket. Har nu läst paragrafer och det du skrivit. Enda slutsatsen blir att vi kan slå upp 2 m stängsel utan problem 🤞Claes Sörmland skrev:
3,6 m från en- eller tvåbostadshus gäller idag bara om du vill uppföra ett bygglovsbefriat plank eller mur som en del av en skyddad uteplats om det är max 1,8 m högt. Det måttet har alltså inget att göra med stängsel som ju inte kräver bygglov och därmed heller inte kan vara bygglovsbefriat.
Efter 1 oktober kommer måttet 3,6 m få en ny betydelse i bygglagstiftningen. Då kan man uppföra en mur eller ett plank som är max 1,8 m högt inom 3,6 m från en byggnad, vilken byggnad som helst, och det kräver inte bygglov. Återigen har denna nya reglering inget att göra med stängsel som ju inte kräver bygglov från första början.
Ja bygglovshandläggare är väl också människor och tänker väl inte på hur högt och bygglovspliktigt varje staket eller stödmur är i varje sekund.Hep skrev:
Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.
Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.
staten och komuner har helt andra regler där ska det vara säkerhets klassat och så vidareC Confused64 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur högt över färdigt golv monteras KNX tryckknapp?
Teknik -
Högtryckstvätt biltemas HPW 160 DB, 2500 W någon med erfarenhet?
Trädgårdsmaskiner -
högt elpris och faran med att kallställa
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur högt får en luftvattenvärmepump låta för att inte störa grannar?
Värmepumpar -
Borsta eller högtryckstvätt på rödfärg?
Färg, Måla & Tapetsera
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hjälp- stadskontoret kräver bygglov för tidigare renovering av balkong
Bygglov -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Bygglov -
Hur högt får ett nätstaket vara utan bygglov
Bygglov -
Förhandsbesked på större tomt inför avstyckning
Bygglov