Ska hägna in tomten på baksidan med typ Gunnebostängsel. Vi har en granne med hund och dessvärre avskyr en av våra och den varandra. Vår hund är stor och har tidigare hoppat över ett 1.20 stängsel.
Nu tittar vi på nät som är 2 m högt. Jag har läst att nätstängsel som är minst 80% genomsynligt inte behöver bygglov. Någon som vet hur reglerna faktiskt ser ut?
Tack på förhand
Nu tittar vi på nät som är 2 m högt. Jag har läst att nätstängsel som är minst 80% genomsynligt inte behöver bygglov. Någon som vet hur reglerna faktiskt ser ut?
Tack på förhand
Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.
Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.
Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.
Jag har förstått i andra sammanhang att vissa kommuner väljer att "inte se" vissa övertramp.Hep skrev:
Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.
Har svårt att förstå regeln....om man obehindrat kan se igenom innebär det ju ingen fara på något sätt.
Jag kikade på viltstängsel också, tycker du det är stabilt? Vad för stolpar använde du?
Vår kluns som har en konflikt med grannens hund väger 70+ kg om han ställer sej mot staketet får det liksom inte böja sej.
Vet att många protesterar men men det har fungerat mycket bra med elstängsel för min förre, mycket potente hane som gärna ville bråka med förbipasserande hanar. Han patrullerade kraftfullt hörntomten - 1 meter in i trädgården.
Elstängsel funkar såklart men lite onödigt kan jag tycka då nät funkar bra med. Skillnad på att stänga in kreatur som väger ett halvt ton, så är det svårt med rent fysiska hinder.yonna skrev:
Jadu man kan tycka att det borde vara samma regler i hela landet. Boverket har ju paragrafer och regler. Men det är nog väldigt godtyckligt.S Staffan-N skrev:
Har haft hästar och självklart stor skillnad på stängsel men min stora hane 70+ kg blir tokig när grannens hund skäller på honom. Vi tror att när skulle fungera (vårt 1.20 hoppade han över) men måste vara så högt att han inser att det inte ens är någon idé att försöka.H hapazard skrev:
Har du nät under och ett elband överst eller hur har du löst det?yonna skrev:
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hjälp- stadskontoret kräver bygglov för tidigare renovering av balkong
Bygglov -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Bygglov -
Hur högt får ett nätstaket vara utan bygglov
Bygglov -
Förhandsbesked på större tomt inför avstyckning
Bygglov