269 618 läst · 1 732 svar
270k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men du behöver inte ha ett fast arbete för att bo! Du blir inte utslängd på gatan för att du förlorar arbetet. Men sist jag bodde i hyresrätt så krävdes en viss inkomstnivå och en fast anställning, det sistnämnda hade jag inte så farsan fick rycka in som garant för hyran. Sedan kan man bli sambo med nån som har lägenhet, även om man inte har fast jobb. Det finns mängder av sätt att komma in på marknaden även om man hankar sig fram med påhugg.H heimlaga skrev:Var bor då alla som inte har fast arbete i Sverige? Det finns ju hur mycket folk som helst som har halvtidsarbeten eller säsongarbeten eller hankar sig fram på olika slags påhugg med litet A-kassa som hjälp när det inte finns påhugg att få någonstans.
Det kallas "arbetskraftsbrist". När det inte går att få ett fast arbete och är svårt att få påhugg.
Hej,
hoppas Ni mår bra. Jag har samma problem men jag är ensam mamma med två tonåring döttrar. Jag har hittat denna lösning som är både jätte bra och väldig original. Kolla bilder
Man kan hyra, köpa eller hyrköpa om man har svårt att köpa. Ka Ni vara intresserad?
mvh
Stefania Nolfo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man kan hyra, köpa eller hyrköpa om man har svårt att köpa. Ka Ni vara intresserad?
mvh
Stefania Nolfo
L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
L Husjakt2021 skrev:Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.
Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)
de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.
jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.
är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?
Ett av de klokare inläggen.G Gornor Ulragh skrev:I Stockholm tjänar många relativt men ffa har många gjort vinster på lägenheter. Jag har kompisar som hade varsin 1:a. De tjänade rätt många hundratusen på dessa flyttade till 3:a i stan. Hoppsan sålde den efter ett antal år med miljoner i vinst. Köpte 5:a till ett bra pris. Tjänade miljoner igen på den. Många sitter med 2-4-6 miljoner eller mer i insatts. Då är det inte så konstigt. Vi har kompisar som tjänar ganska mycket mindre än vad vi gör MEN som tjänat många miljoner på lägenhetsbyte varför de kan köpa lägenheter vi inte ens kan drömma om.
Tittar man hur mycket man får låna om man tjänar 50.000 så är det ca 3-3,5 miljoner. Vilket gör att två personer som tjänar 50+50 teoretiskt skulle kunna sitta med 7 miljoner i gemensamt lån. Men för det får du ju inget villaboende i kranskommunerna ens. Så orsaken till att priserna ligger runt 10 miljoner för normalvillan i de "fina" kommunerna i Sthlm stavas just bostadskarriär.
Söker man sig lite längre ut får man en villa för 4-5 om man inte är kräsen. Och det är kanske så man får göra om man inte varit med och fått de vinsterna som andra har,
Det lustiga är ju ändå att så många skriker om bostadsbubbla år ut och år in. Men ändå händer inget. ty problemet är framförallt utbudsrelaterat. Hade det varit ett så stort utbud att det var spekulationer där folk köpate flera boenden så hade det varit en sak. Det har dock i svensk nyutid bara skett runt 2015-2017 då folk spekulationsköpte nyproduktion och sen grät ut i media om förseningar.
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
För skojs skull letade jag upp vad medellönen i Sverige är och den låg på ca 35000kr vilket i Sthlm ger ut ca 27000kr i månaden efter skatt. Era löner ligger troligtvis något under medel och att då kika på hus på Lidingö som är ett av Stockholms dyrare områden blir svårt.K Kirre2 skrev:Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
För skojs skull letade jag upp vad medellönen i Sverige är och den låg på ca 35000kr vilket i Sthlm ger ut ca 27000kr i månaden efter skatt. Era löner ligger troligtvis något under medel och att då kika på hus på Lidingö som är ett av Stockholms dyrare områden blir svårt.K Kirre2 skrev:Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...
Skulle gissa på att dem som köper på Lidingö idag har inte medellöner.Henkan Sundberg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
Men det är ju kejsarens nya kläder. Ett typexempel på varför man måste vara källkritisk.C crappyusrname skrev:
Artikelförfattaren använder citatet och källhänvisningen för att bygga upp en falsk trovärdighet till sitt resonemang och räknar uppenbarligen kallt med att läsarna inte tittar närmare på källmaterialet. Alternativt saknar han fullständigt läsförståelse (kanske mindre troligt).
Personligen anser jag att vuxna människor bör vara och anses vara kompetenta nog att läsa, bedöma och dra slutsatser utifrån givna källor om intresset finns.C cpalm skrev:Men det är ju kejsarens nya kläder. Ett typexempel på varför man måste vara källkritisk.
Artikelförfattaren använder citatet och källhänvisningen för att bygga upp en falsk trovärdighet till sitt resonemang och räknar uppenbarligen kallt med att läsarna inte tittar närmare på källmaterialet. Alternativt saknar han fullständigt läsförståelse (kanske mindre troligt).
Sen hänger jag ärligt inte med på vad du menar, att det har varit ekenomiskt fördelaktigt att investera är väl knappast något uppsendeväckande?
Fast den här diskussionen har nog redan förekommit i tråden och var och en är ju fri att amortera/spara/investera som man vill. Men det är bra med en påminnelse om att inte fastna för klyschor som "den som är satt i skild är inte fri".
Henkan Sundberg skrev:
Fel!Henkan Sundberg skrev:
https://buffert.se/loner-i-sverige/
357 delat på 12 är?
29750
23530 efter skatt om du ej betalar skatt t kyrkan
Varför ska alla krydda sina löner på internet???
Fast nu citerar du en sekundärkälla. Kollar man orignallet så är det faktiskt exakt som tidigare sagt. 35300krL Lalladin skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Dock kräver det många som tjänat 25000 för att dra ner snittet från en som tjänar 1000.000kr, så tror medianen är mer relevant här.
Och han prata inte ens om sin egna lön.
2019 var medianlönen 31700 kr.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
Hej,L Lalladin skrev:
Du har redan fått svar från en forumkollega men som du sett är medellönen inte 29.750kr i Sverige utan 35.300kr. Och nej, det är inte min lön jag talar om utan medellönen, inget annat.