F Fideliox skrev:
Beror nog helt

Jag har 47, sambon ca 25k, totalt 72k före skatt. Men nu ska vi ha ett barn så med föräldrapenning går det ner till runt 55-60 och vi tänkte nog skaffa ett till. Jag kan inte vara mycket ledig alls tyvärr, det har vi inte råd med. Jag har ändå inbillat mig att det är en hyfsad inkomst, har ca 1 miljon till kontantinsats sparat, inga skulder överhuvudtaget. Visst finns det beboliga hus för 3-4 miljoner men oftast finns det renoveringsbehov, dålig uppvärmning etc. Vill han ha något bra behöver man upp i 5 miljoner i småstäder i skåne där vi letar. Ett Eksjö hus där från 2018 (pantbrev 3 miljoner) såldes för 5 300 000kr förra veckan (glöm inte 100k extra till pantbrev och lagfart). Det har alltså gått upp 60% på 4 år. Vi skulle kunna klara det med nöd och näppe och har såpass högt löfte men vi stannade, inte värt sådant överpris att sedan få vända på varje krona. Blir bara häpen av hur många rika människor vi tycks ha i detta landet. Eller är det så att köparnas egen bostad också ska sälja. Vi som inte är inne blir mer körda för varje dag.
Jag är nyfiken, stilla min undran.
Ni har inte råd om du skulle ta föräldraledigt. Men brutto skulle du ha på 100% föräldraledighet 32200-20% kr i månaden så 57200 kr ihop.
Bor du i ex eslöv där husen kan kosta 5 mille så har ni netto 44688 kr.
Tar man detta magnifikt snygga hus så skulle ni i deras uträkning ha 26122 kr kvar efter lån och drift är betalt.
Rågslingan 14 i Eslöv Elvkullen, Eslövs kommun - Villa till salu - Hemnet
Så om det stämmer rekommenderar jag ändå att ni tar en del ledigt för barnets skull då ni skulle klara er bra =) Du vinner aldrig nånsin tillbaka tiden igen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ni har inte råd om du skulle ta föräldraledigt. Men brutto skulle du ha på 100% föräldraledighet 32200-20% kr i månaden så 57200 kr ihop.
Tar man detta magnifikt snygga hus så skulle ni i deras uträkning ha 26122 kr kvar efter lån och drift är betalt.
Så om det stämmer rekommenderar jag ändå att ni tar en del ledigt för barnets skull då ni skulle klara er bra =) Du vinner aldrig nånsin tillbaka tiden igen.
Magnifika hus? Hoppas ingen här äger det och tar illa vid sig men det var ett gräsligt hus. 5 Mkr och Eslöv ?!?!? no way in hell :)

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Magnifika hus? Hoppas ingen här äger det och tar illa vid sig men det var ett gräsligt hus. 5 Mkr och Eslöv ?!?!? no way in hell :)
Och byggår 2006.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och byggår 2006.
Shit, jag hade chansat på 1994 och en "yttre remake" av någon som hatar grönska 2007 typ.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Shit, jag hade chansat på 1994 och en "yttre remake" av någon som hatar grönska 2007 typ.
Tycker nog inredningen skriker lite 2000.

F
R Rkarlsson skrev:

Jag säger inte att det inte går. 26122kr ska sedan fördelas på 5000kr på bil, 7000kr på mat, försäkringar, sparande etc.

5 miljoner+ är väldigt mycket pengar på orter som Eslöv, Höör etc. T ex https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hoor-hoors-kommun-zander-ols-vag-11-18544835

E elmont skrev:
Vad jag har svårt att förstå är att folk kan buda 5 mille på ett begagnat hus men tycker att ett nytt till samma pris är dyrt :thinking:.Listades det inte rätt nyligt 10 olika hus för mellan ca 1 och 2 mille här på forumet??
För att det nya huset är en ful fyrkantig massproducerad låda som står på en 600 kvm tomt med ett lägenhetshus som närmsta granne?

Nya hus på jämförbara tomter är "alltid" dyrare än gamla hus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hör och häpna, när man bygger ett nytt hus så kan man själv välja vilket hus man ska bygga. I alla fall om man inte binder upp sig till någon som både äger marken/projekterar området och bygger husen.

engs
Det är fortfarande det där med marken/platsen. När kommunen är inblandad blir det i varje fall här alltid "blandade områden".
Tror trots allt de flesta (som letar hus) vill bo på en gemytlig traditionell villagata, inte ha skola, 3-våningars lägenhetshus etc som grannar. Som det alltid blir i vilket fall här när kommunen är inblandad, för de bedriver social ingenjörskonst framför att planera så som folk i gemen vill bo.

Alternativet från privata markägare utan kommunal inblandning är nästan alltid lite längre ut, men då får man ofta bekosta annat också, Framdragning av VA, El, bredband etc.

Så de tre vanligaste alternativen man har, lite grovt:
Äldre hus med stor tomt och bara villor som grannar, ofta centralt eller ivf cykelavstånd till skolor etc.
Nybyggt på frimärkstomt hyfsat centralt, lägenhetshus och annat inte sällan som rågrannar. Men cykelavstånd till skola och all infrastruktur är klart.
Nybyggt längre ut på större tomt men med nackdelen man då ofta inte har cykelavstånd till skolor för barnen etc.

Dvs man får alltid välja två av tre. Annat än man är så väl besutten att man kan köpa ett gammalt (förhoppningsvis ej värt att bevara) hus och riva / bygga nytt.
Undantag finns såklart, nån med stor tomt i äldre område som styckar av eller så.

Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hör och häpna, när man bygger ett nytt hus så kan man själv välja vilket hus man ska bygga. I alla fall om man inte binder upp sig till någon som både äger marken/projekterar området och bygger husen.
Visst men kräver mycket dedikation, som att åka runt och leta sekelskiftenfönster på byggvård osv

Visst men kräver mycket dedikation, som att åka runt och leta sekelskiftenfönster på byggvård osv
Att kunna åka på stört, demontera, transportera och lagra värdefulla fönster och snickerier kanske inte riktigt går ihop med centralt lägenhetsboende och långa vinluncher?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att kunna åka på stört, demontera, transportera och lagra värdefulla fönster och snickerier kanske inte riktigt går i hop med centralt lägenhetsboende och långa vinluncher?
Ge gärna exempel på nyprod som går att missta för sekelskifte

J JohanLun skrev:
Jag har hört det var så "för länge sen" (60-talet?). Men då var det vissa som blev hemmafruar. Tror till och med det kunde bli högre total skatt om de jobbade, då den sk pomperipossaeffekten väl fanns samtidigt, eller var det senare?

Aha, ok, då får du berätta vad du jobbar med så slipper jag smyga runt och gissa. :D

Sannolikt har den med inkomst på 150 möjligheter att skatteplanera på olika sätt och betalar i realiteten inte så hög skatt.
Nej, det finns inga möjligheter att skatteplanera med löneinkomster oavsett storleken på dessa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ge gärna exempel på nyprod som går att missta för sekelskifte
https://tandsbynssnickeri.se/fonster/
Och ungefär 10 st till bara i min lilla kommun. "Problemet" är bara att dom nya blir så mycket bättre och då mister man kanske "känslan".

E elmont skrev:
[länk]
Och ungefär 10 st till bara i min lilla kommun. "Problemet" är bara att dom nya blir så mycket bättre och då mister man kanske "känslan".
Handblåsta glas, ser inte så ut på bilden på startsidan iaf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.