269 373 läst · 1 732 svar
269k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Fast en potentiell köpare är ganska oftast ganska obrydd på vem som lagt golvet eller målat fasaden. Det skapar ett värde i huset. Sedan finns det mycket egen arbete som så klart är ”värdelöst” egen arbete. Som att klippa gräset. Men det är lika värdelöst om man tar in en trädgårdsmästare för 500kr i timmen.DennisCA skrev:
Det jag menade var att det blir helt tokigt att koka ner ett huspris till bara vad man själv betalade när man tillfört egen arbete för att avsluta huset motsvarande flertalet hundratusen.
Men visst, man kunde få ett Eksjöhus för nästan 3 miljoner.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Det beror då helt på hur man värderar egen arbetstid och om den går ut över lönebringande arbetstid.Niklasloow skrev:Fast en potentiell köpare är ganska oftast ganska obrydd på vem som lagt golvet eller målat fasaden. Det skapar ett värde i huset. Sedan finns det mycket egen arbete som så klart är ”värdelöst” egen arbete. Som att klippa gräset. Men det är lika värdelöst om man tar in en trädgårdsmästare för 500kr i timmen.
Det jag menade var att det blir helt tokigt att koka ner ett huspris till bara vad man själv betalade när man tillfört egen arbete för att avsluta huset motsvarande flertalet hundratusen.
Men visst, man kunde få ett Eksjöhus för nästan 3 miljoner.
Ur min synpunkt vore scenariot likställt med att hålla på med sin hobby, men jag får betalt för det i form av värdeökning. Det är ett väldigt attraktivt scenario och något jag funderar på själv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
När jag gör saker själv är det pga finish inte pengar
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Även om det på inget sätt har med tråden att göra så hoppas jag att ni på något sätt hittar en möjlighet för dig att få lika mycket tid med era barn som barnets andra förälder.F Fideliox skrev:Beror nog helt
Jag har 47, sambon ca 25k, totalt 72k före skatt. Men nu ska vi ha ett barn så med föräldrapenning går det ner till runt 55-60 och vi tänkte nog skaffa ett till. Jag kan inte vara mycket ledig alls tyvärr, det har vi inte råd med. Jag har ändå inbillat mig att det är en hyfsad inkomst, har ca 1 miljon till kontantinsats sparat, inga skulder överhuvudtaget. Visst finns det beboliga hus för 3-4 miljoner men oftast finns det renoveringsbehov, dålig uppvärmning etc. Vill han ha något bra behöver man upp i 5 miljoner i småstäder i skåne där vi letar. Ett Eksjö hus där från 2018 (pantbrev 3 miljoner) såldes för 5 300 000kr förra veckan (glöm inte 100k extra till pantbrev och lagfart). Det har alltså gått upp 60% på 4 år. Vi skulle kunna klara det med nöd och näppe och har såpass högt löfte men vi stannade, inte värt sådant överpris att sedan få vända på varje krona. Blir bara häpen av hur många rika människor vi tycks ha i detta landet. Eller är det så att köparnas egen bostad också ska sälja. Vi som inte är inne blir mer körda för varje dag.
Ang. att värdera sin egna tid.
Jag har beställt skalblock, det skulle kosta 2800kr att få levererat hem.
Men jag har släp och kan köra och hämta dom själv, toR ca1,5h, 3 turer. För enkelhetens skull så kan vi säga att det är 3 mil per tur => 9 mil och bilen drar 0,6 l/mil med släp, diesel kosar 25kr/l => 135 kr tot. Sedan slitage på bil och släp, säg högt räknat 30 kr/mil => 270 kr .... => tot ca 400 kr avdrag för bilen. Kvar är 2400 kr
2400/4,5= 533 kr/h - vad motsvarar detta i lön ?
Ca 160 arbetstimmar på en månad => 160x622 = 85 k/mån netto => 150k/mån brutto.
Snabb slutsats: Har jag en lön över 150k/mån så kan jag ta hemkörningen. Annars kan jag hämta det själv.
Nästa slutsats: Man ska ha en ganska hög lön för att det ska löna sig att inte göra det själv.
Men jag har släp och kan köra och hämta dom själv, toR ca1,5h, 3 turer. För enkelhetens skull så kan vi säga att det är 3 mil per tur => 9 mil och bilen drar 0,6 l/mil med släp, diesel kosar 25kr/l => 135 kr tot. Sedan slitage på bil och släp, säg högt räknat 30 kr/mil => 270 kr .... => tot ca 400 kr avdrag för bilen. Kvar är 2400 kr
Snabb slutsats: Har jag en lön över 150k/mån så kan jag ta hemkörningen. Annars kan jag hämta det själv.
Nästa slutsats: Man ska ha en ganska hög lön för att det ska löna sig att inte göra det själv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Det där är exakt 2 timmar faktureringstid för mig.Viktor.J skrev:Ang. att värdera sin egna tid.
edit: seden är det ju också nice och slippa åka osv. Hade det varit en tur med bilen hade jag tagit det själv. Men nu var det flera
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg