KnockOnWood skrev:
En bra analys, Elpaco!
Men jag håller inte riktigt med om dina slutsatser, även om jag inte har en egen mirakelkur för problemet.
Tack. Nej det är ju den känslosamma biten. Och det är klart att det spelar roll om det är en nybyggd villa eller en släktgård sedan generationer. Visst kan man prova modellen "prata, hota, osv". Problemet som jag ser det är att hotet tappar effekt om man först demonstrerar att man är en resonlig person. Skrämseleffekten bygger ju på att man verkar vara en gränslös och skrämmande, gärna oberäknelig, person. För jag antar att du inte avser "kriga" av typen, repa hans bil, lämna hans utevatten på, osv? För det slutar ju inte väl ... (och det är där Aschberg kommer in)

elpaco skrev:
Skrämseleffekten bygger ju på att man verkar vara en gränslös och skrämmande, gärna oberäknelig, person. För jag antar att du inte avser "kriga" av typen, repa hans bil, lämna hans utevatten på, osv? För det slutar ju inte väl ... (och det är där Aschberg kommer in)
Och kom ihåg att en skrämd granne kan vara en farlig granne, på samma sätt som ett hotat djur kan gå till angrepp.

Det ökar också risken för missförstånd. Om situationen blir upphettad så kanske grannen får för sig att du har gjort repan på bilen, som han fick på parkeringen, och bestämmer sig för att elda upp din bil som hämnd. Osv.

• Gilla
nata_e
  • Laddar…
Kommunicera. Pröva åtminstone. Per brev är okej.

"Vad tycker du vi gjort fel? Vad krävs för att vi ska kunna ha det acceptabelt som grannar?"

Då inventerar ni utan att välja fortsatt strategi.

Det är klart, det skulle ju kunna hända att träd och buskar på grannens trädgård också blir nedsågade.
Då har du och grannen plötsligt en gemensam fiende, och att ha en gemensam fiende brukar ju kunna få de flesta att bli sams och gadda ihop sig...

För jag förmodar att din granne bestämt hävdar att det inte är han som sågat ner träd och buskar på er trädgård. Å skulle han erkänna det så se till att ha bandspelaren på rec. ;)

Men jag måste tyvärr hålla med om att eskalering troligen inte kommer att resultera i en lösning... Det är svårt, det där.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
thomasx skrev:
TS, du kan i alla fall glädja dig åt att det alltid finns de som har det värre.....

[länk]

;)
Här kan man gissa att det gömmer sig en psykopat i den rätta bemärkelsen. Kliniskt brukar man säga att det är en blandning av personlighetsstörningarna "egocentrisk/självupptagen" och "antisocial". Det blir en person som ser andra likt föremål som antingen kan gynna dem, eller är hinder på deras framfart, inga gråzoner. Dessutom saknar de förmåga till empati, vilket resulterar i beteenden likt detta.

Ett bispår, som jag tycker är lite intressant, är att man uppskattar att det bland våra högsta industriledare finns en oproportionerligt stor mängd personer som uppfyller kraven på att vara psykopatiska till sitt beteende. Men det kanske inte är konstigt ..

elpaco skrev:
...
Ett bispår, som jag tycker är lite intressant, är att man uppskattar att det bland våra högsta industriledare finns en oproportionerligt stor mängd personer som uppfyller kraven på att vara psykopatiska till sitt beteende. Men det kanske inte är konstigt ..
Undrar om inte detta gäller oss alla lite till mans (och kvinns).
Men vi har helt enkelt inte odlat och utvecklat den sidan till fulländning.
Inte ännu i alla fall :)

Nja, min åsikt är att det finns två sorters människor ur den synvinkeln.

Dels finns det de som bryr sig mest om sig själva, dels finns det de som bryr sig mest om andra.

De förstnämnda jobbar med saker som sälj eller är chefer, de sistnämnda hittar man ofta inom underbetalda yrken inom vården ungefär. Med vissa undantag såklart.

Jag känner mig mer hemma i den andra gruppen, när jag t.ex. kör bil så bryr jag mig mer om att inte "ligga i vägen" för andra än att "komma fram fort". Jag kan ligga i flera mil på motorvägen i 80 bakom en husvagn bara för att jag inte vill köra om (och störa fortkörarna som kommer i vänsterfil). Jag skulle aldrig kunna jobba som säljare för jag skulle bry mig mer om vad kunderna verkligen behöver än att sälja det jag ska sälja. Och jag är alldeles för blygsam.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vara väldigt undrande över vad det bottnade i.. som sagt en del gubbar/gummor kan älta saker som hänt i hur många år som helst - något speciellt som hänt i "historien/skvallret"? (som du sa verkar gubben ifråga mest ha nått emot den ursprungliga familjen..vilket på något vis förstärker tanken om att beteendet bottnar i något som hänt långt bak i tiden)

Själv skulle jag försöka ge många trevliga hjälpsamma händer åt hans håll, försöka komma på hans "goda sida".. (han kanske behöver hjälp med något , kanske gå över med lite mat, erbjuda hundvakt om han ska iväg osv osv..). Troligen kommer de första 10 försöken mottas med mutter, sura miner och stor misstänksamhet.. men jag skulle nog fortsätta ändå.. (det brukar vara uppenbart när det är helt kört.. då får man ju tänka om).. han kanske bara är en sur gammal ensam gubbe som inte har nått annat att göra.. ingen ursäkt kanske.. men om han får lite positiv uppmärksamhet finns möjligheten att han kanske tinar upp lite..

Sen får man ju dokumentera saker som händer längs vägen ändå..ifall det börjar barka åt helskotta..bra både för er vetenskap.. och för ev polisanmälningar..

Oavsett hoppas jag det löser sig för er, trist när ens boende blir problemmiljö.. hemmet ska vara ens trygga lugna borg..

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Nerre i tex DISC-versionen av beteendeanalys pratar man om extroverta/introverta och målstyrda/gruppstyrda människor. Bara för att en säljare är målstyrd betyder inte det att målet måste vara att kränga på köparen den dyraste produkten med högst kick-back. Målet kan även vara "bästa val för kunden". Jag har själv varit en sådan säljare .. Den mest irriterande säljaren är i mina ögon "snackpellen" - den klassiska arketypen av mäklaren eller bilsäljaren. Vem tror du får mest återkommande nöjda kunder??

Och när det gäller bilkörning så kör jag gärna om husvagnarna, men jag är jäkligt noga med att själv hålla åt sidan för de som vill om mig. Sympatiskt? Det vet jag inte, men jag menar på att värden nog är mer varierad än god/ond.

Nerre skrev:
Nja, min åsikt är att det finns två sorters människor ur den synvinkeln.

Dels finns det de som bryr sig mest om sig själva, dels finns det de som bryr sig mest om andra.

De förstnämnda jobbar med saker som sälj eller är chefer, de sistnämnda hittar man ofta inom underbetalda yrken inom vården ungefär. Med vissa undantag såklart.

Jag känner mig mer hemma i den andra gruppen, när jag t.ex. kör bil så bryr jag mig mer om att inte "ligga i vägen" för andra än att "komma fram fort". Jag kan ligga i flera mil på motorvägen i 80 bakom en husvagn bara för att jag inte vill köra om (och störa fortkörarna som kommer i vänsterfil). Jag skulle aldrig kunna jobba som säljare för jag skulle bry mig mer om vad kunderna verkligen behöver än att sälja det jag ska sälja. Och jag är alldeles för blygsam.

N
DaHooF

Tvivlar på att allt som skrivet i tråden hjälpt dig speciellt mycket.
Filma & dokumentera ofog är inga dåliga råd.
Men om ingen lyssnar/bryr sig från myndighets håll, vad är det då bra till?

Ni kommer aldrig att kunna reda ut något per diplomati med denna granne.
Inte som du har beskrivit situationen!
Mobbare, översittare & andra namn på individer med inställning att jävlas med andra kan man bara få att sluta med att sätta sig i respekt mot dem , göra dem rädda &/eller oförmögna att kunna göra en skada.

Som jag ser det har ni 3 val

1 ni kan försöka stå ut med situationen i stort som den är.

2 ta lagen i egna händer & lösa problemet.
- som någon skrev, "hade du varit den sortens person hade du aldrig startat den här tråden"

3 eller så kan ni flytta

Citat :

INGET ÄR OMÖJLIGT, FÖR DEN SOM SLIPPER GÖRA DET SJÄLV

När du irriterar dig på någon
tänk då på att det krävs 42 muskler
för att göra en bekymrad min.

Men det krävs bara 4 muskler att
sträcka ut armen och nita den jäveln

Redigerat av moderator:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Att filma är inte för att ha underlag för anmälan, utan för att ha motbevis när grannen anmäler. Samt att det vållar obehag att veta att man blir filmad.

Norsbol skrev:
DaHooF

Tvivlar på att allt som skrivet i tråden hjälpt dig speciellt mycket.
Filma & dokumentera ofog är inga dåliga råd.
Men om ingen lyssnar/bryr sig från myndighets håll, vad är det då bra till?

Ni kommer aldrig att kunna reda ut något per diplomati med denna granne.
Inte som du har beskrivit situationen!
Mobbare, översittare & andra namn på individer med inställning att jävlas med andra kan man bara få att sluta med att sätta sig i respekt mot dem , göra dem rädda &/eller oförmögna att kunna göra en skada.

Som jag ser det har ni 3 val

1 ni kan försöka stå ut med situationen i stort som den är.

2 ta lagen i egna händer & lösa problemet.
- som någon skrev, "hade du varit den sortens person hade du aldrig startat den här tråden"

3 eller så kan ni flytta

Citat :

INGET ÄR OMÖJLIGT, FÖR DEN SOM SLIPPER GÖRA DET SJÄLV

När du irriterar dig på någon
tänk då på att det krävs 42 muskler
för att göra en bekymrad min.

Men det krävs bara 4 muskler att
sträcka ut armen och nita den jäveln
Så dina råd är "state of the art"?

Rickart skrev:
Fö4sökte bara vara vänlig :(
Uppenbarligen så kan "stå upp för dig själv och var fast" bli fel också. I alla fall om man börjat med att tro annat än det bästa om andra.
I det här fallet så missade kanske Anna chansen till en god relation, utan att för den skull göra något direkt fel.
Något att tänka på i en tråd som handlar om hur vi agerar och hur vi uppfattas.

N
cust3000 skrev:
Så dina råd är "state of the art"?
Jag förstår inte ditt inlägg? Skulle det få mig att ändra min åsikt om trådskaparens problem?
inte heller förstår jag ett dött språk som latin. Om du höll dig till något modernare, något som:
"Åsikter är som arsel hål, alla har ett"

Jag har inget mer att tillägga i denna tråd , jag har delat med mig av min åsikt.
Man kan inte vara alla till lags. Vill ni mig något? F o M nu, ta det i ett PM!

Alla kan inte, en del behöver inte och somliga vill inte.
Så är det bara
- Ior

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.