spånskiva skrev:
Jag hade planterat en Thuja häck ca 1 meter in på min tomt. Thuja häckar är inte bygglovspliktiga som plank är.
I och med att den är planterad 1 meter in på tomten så kan inte grannen säga något och det finns plats så att du kan låta det skjuta i höjden rejält utan att några grenar går över tomtgränsen.
Jag hade bjudit hem bekanta under tiden som planteringen sker, troligtvis kommer han inte och gnäller/hotar om det finns andra vittnen på plats. Alternativt filma hela tiden thujorna planteras.
För att undvika sabotage hade jag satt ut skyltar som varnar för kameraövervakning utanför thuja raden, men fortfarande på din tomt.
Det blir en liten investering, visst men det kanske det är värt? och försök hitta så höga thujor direkt, så blir "planket" klart snabbare. Med lite gödsel och vatten så växer de på snabbt och blir täta och fina.
Tyvärr är det enkelt att både maskera sig och att sabotera thujor, en halsduk över ansiktet... En sax att klippa av topparna med och/eller några liter saltvatten att vattna thujorna med så är thujorna väck.
Grannen behöver förresten inte göra nått. Han behöver ju bara se till hans hundar kissar längs häcken så är häcken saboterad

• Gilla
nata_e
  • Laddar…
Lutte skrev:
Men det du föreslår kommer ju vara hälla vatten på kvarnen, grannen vinner ju genom att man låter hans fel glida obemärkt förbi!

Man kan ju lika gärna lägga sig på rygg och tyna bort om man väljer att vika ner sig!
Du måste ha missuppfattat vad jag menade. Jag menar att man ska tydligt förklara för grannen att man vill att denne slutar med vissa beteenden (skadegörelse, mordhot, lösspringande hundar etc). Det man gör är också att i praktiken komma med konkreta hot: sluta med ditt oacceptabla betéende - annars polisanmäler jag dig och anmäler dig för vanvård av hundar - men man paketerar det hela som en förhandlingssituation genom att ge grannen några saker som inte kostar TS någonting (lyssna på vad grannen har att säga, låta grannen få berätta om sin ilska över gamla oförrätter). Det är inte att vika ner sig, utan att nyttja förhandlingsteknik och människokännedom. Det låter också mindre konfrontativt att erbjuda sig att avstå från polisanmälan om grannen skärper sig, än att hota med polisanmälan om denne forsätter. Men i praktiken samma sak.

Som andreascarlsson skriver så finns det i praktiken inget sätt som ni kan vinna en "strid" med grannen med hjälp av rättsväsendet. En domstol kan i absolut bästa fall sätta gubben i fängelse, men chansen att polisen ska kunna ge annat än en temporär lösning (om ens det) är liten. Den bästa lösningen är nog att deeskalera konflikten.

Det enda lagliga sätt som ni skulle kunna bli av med grannen på är nog med hjälp av kronofogden. Om ni skulle kunna locka in grannen i en väldigt dyr rättstvist, där denne döms att betala rättegångskostnaderna, så kanske grannen kan bli så skuldsatt att han tvingas sälja sitt hus. Fast det är nog bara möjligt under vissa förutsättningar, som att grannen redan är skuldsatt, huset lågt värderat och liknande.

mitt tips är: ta reda på vilka "lokala" Mc-klubbar som finns i närheten. Bjud in dem på grill-skiva med öl och Liveuppträdande. (kommer kosta dig några tusen, men inget jämfört med advokatkostnader och dyl.)
den idioten är inte född som kommer in och jävlas med dig efter det.... tro mig!

• Gilla
nets och 6 till
  • Laddar…
Det är inte alla som impas av fettos med skinnpaj ;)

• Gilla
stake och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är inte alla som impas av fettos med skinnpaj ;)
Särskilt inte om man har fel i huvet. :x

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sån tur att man har bra grannar som kommer in med en vinflaska och något gott när dom ser att man är i huset och renoverar............men så får dom låna ställning och maskiner i gengäld när inte jag är där :D

Det är bara att inse så bra man har det efter att så ofta läsa här på BH om alla grannfejder som det uppenbart finns i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grannen har ingen fru, syskon eller någon annan i sin närhet som är vettig och går att prata med.?
Kanske kan man där få lite hjälp att hantera honom eller i alla fall få en förklaring till beteendet.

vår granne var kraftig nedslagen 2-3 år sedan, har metallbit i huvudet plus han röker hasch. men.. hur informationen kan hjälpa med att han ska sluta trakassera ?!! syskon och barn är trötta själv på dessa idioter.

oceanis skrev:
Sån tur att man har bra grannar som kommer in med en vinflaska och något gott när dom ser att man är i huset och renoverar............men så får dom låna ställning och maskiner i gengäld när inte jag är där :D

Det är bara att inse så bra man har det efter att så ofta läsa här på BH om alla grannfejder som det uppenbart finns i Sverige.

Jag tror egentligen att dom allra flesta har rätt bra gannrelationer, Det man läser här och på andra ställen är förhoppningsvis undantag! Men det är givetvis otroligt jobbigt för den som drabbas.

Fullt så illa som det som beskrivs här i tråden, är nog ovanligt, får vi hoppas.

Men lite mildare varianter av struliga grannar, med diverse mer eller mindre obefogade anmälningar, tycker jag förekommer lite varstans. Och så finns det ju ställen där gransämjan blir lite fööör bra. Där vi bodde tididigare hade det vuxit fram en djup vänskap mellan grannarna under byggtiden (vi köpte senare), så djup att det blev skillsmässa i ett av husen.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag tror man i allmänhet först måste försöka förstå sig på vilken sorts person det är man har framför sig. Många råd tidigare är väl kloka, men de kommer med all säkerhet vara rent av olämpliga i vissa fall.

Är det en översittare? envis person som tycker sig har blivit utsatt för orättvisa? rättshaverist/bråkstake? missbrukare? "psykopat"?

Den första sorten kan man säkert sätta på plats, om man kan uppbringa den pondusen på ett trovärdigt sätt. Den andra kan man kanske rationellt förhandla med. Missbrukaren kanske man kan få socialen att ta hand om med ett LVM (lag om vård av missbrukare). Rättshaveristen/bråkstaken svarar i min erfarenhet inte på samtal/vänlighet eller samma medel, utan tvärt om triggas de av allt. De söker ju konflikt, så det enda sättet är att undvika deras radar, men är man väl där så har man det besvärligt. När dessa blir extrema kallar vi dem ibland för psykopater, även om det psykiatriskt är fel. Och som tidigare postare nämnt - hur skall du trappa upp en "lek" med någon som njuter av det, och kanske inte har någon gräns alls?

Visst. Du kanske kan gå "segrande" ur de flesta grannesituationer om du sparkar in hans dörr och sätter en vässad gren rakt igenom hans lår, vartefter du häller ut 10 liter bensin över honom och tänder en cigg. Men om du var den personen hade du knappast postat här. Och om en "vanlig" person försöker spela den personen så är min fasta övertygelse att det kommer att gå på arslet. Översittare och skrämmande personer är experter på att känna igen sina likar.

Personen som TS beskriver skulle jag gissa faller in i kategorin uttalad bråkstake/rättshaverist, och "psykopatiska" drag kanske kan finnas där. Hur bemöter man en sådan? Tja jag skulle först verkligen se till att det inte är en gammal släktoförätt som spökar, något som kan lösas. Sedan skulle jag försöka köpa ut honom (för att sedan sälja vidare), vilket säkert inte kommer att gå. Sedan skulle jag flytta. Det är helt enkelt inte värt det. Man kan inte ha en granne som skriker okvädingsord hela dagarna, bränner dina buskar, dödar din katt och skrämmer vettet ur dina barn ..

Och HA? Förutom att det inte alls är säkert att det fungerar - kan du leva med dig själv när de bryter din granners arm, och gubben ligger på IVA med proppar i lungan? Och hur kul är det när de fyra månader senare dyker upp och tycker att du skall betala tillbaka deras tjänst med en gentjänst? Lämna dörren till lagret öppen? Sno morfin på jobbet? Kopiera en nyckel?

Prata. Köp. Sälj.

• Gilla
nata_e och 2 till
  • Laddar…
En bra analys, Elpaco!

Men jag håller inte riktigt med om dina slutsatser, även om jag inte har en egen mirakelkur för problemet.

Fast när ett par människor har satsat sina livs samlade tillgångar och investerat arbete och känslor i bostaden
(för det är ju det vi gör), känns det väldigt hårt att få rådet "sälj".
De flesta av oss har nog inte råd att ta sådana förluster.
Och absolut inte gå vidare med ett leende på läpparna.

Nej, vi vill nog fajtas lite mer för vår rätt till ett värdigt liv.
Din första punkt Prata, ställer jag mig helhjärtat bakom.
Men längre vill jag nog inte sträcka mig.
Då blir det helt enkelt hårda tag.

https://www.youtube.com/watch?v=SPldg73r9Zs

hempularen skrev:
Där vi bodde tididigare hade det vuxit fram en djup vänskap mellan grannarna under byggtiden (vi köpte senare), så djup att det blev skillsmässa i ett av husen.
Intressant, i det andra hushållet var allt frid och fröjd? :D

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Njaaa. Det blev det kanske i båda husen, men grannarna pekade bara ut ett av husen som drabbat, jag misstänker att ena parten bodde kvar (omgift) i det andra huset, så av finkäsnlighet ingick inte den halvan av historien i gatans officiella historia.

En sak som är viktig att notera är att det är automatisk kameraövervakning som är begränsad så som nämnts.

Vem som helst får själv filma var man vill, bara man är närvarande. Du eller vem som helst kan till exempel filma din granne på sin tomt från ditt köksfönster, bara du själv ( eller någon annan vem som helst) är närvarande vid kameran. Sen kan man ju ägna en tanke över om det är något som kan bevisas eller motbevisas....

Liknande vad gäller ljudinspelning. Du kan spela in ett samtal som du själv deltar i utan att den/de andra parterna vet om något. Men du får inte avlyssna andra utan deras vetskap om du själv inte är med eller delaktig i samtalet.

Sök bygglov för ett högt staket/plank, ta med samtliga genom tiderna gjorda polisanmälningar som grund för behovet.

Finns det några andra grannar runt i kring som kan ha sett/hört något, som kan bistå med vittensuppgifter?

Åtel-kameror kan vara ett bra alternativ. Klara och redo för utomhusuppdrag och fotar när det händer något :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.