Hej alla,
Jag och frun har hållit på att renovera ett äldre hus samt gjort en tillbyggnad. Det börjar bli dags att göra ett ryck och sätta in lite tilluft men jag hade gärna tagit lite synpunkter och tankar innan man drar igång. Det är ett äldre hus med självdrag, i vardagsrummet finns det en öppenspis.
Jag lägger in ritningarna på BV och ÖV där jag ritat hur jag tänkt. Men det är just frånluften jag funderar mest kring samt om man bör försöka leda luften ut ur rummen också. Som ni hör väldigt novis på ventilation.
Ritningarna stämmer inte längre exakt, det är flyttat väggar och ändrat lite så jag har klippt och klistrat så det ska
vara så rätt som jag kan få det.
BV:
ÖV:
Tar gärna emot förslag och tankar!
Jag och frun har hållit på att renovera ett äldre hus samt gjort en tillbyggnad. Det börjar bli dags att göra ett ryck och sätta in lite tilluft men jag hade gärna tagit lite synpunkter och tankar innan man drar igång. Det är ett äldre hus med självdrag, i vardagsrummet finns det en öppenspis.
Jag lägger in ritningarna på BV och ÖV där jag ritat hur jag tänkt. Men det är just frånluften jag funderar mest kring samt om man bör försöka leda luften ut ur rummen också. Som ni hör väldigt novis på ventilation.
Ritningarna stämmer inte längre exakt, det är flyttat väggar och ändrat lite så jag har klippt och klistrat så det ska
BV:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ÖV:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 061 inlägg
Frånluft i badrum i form av paxfläktar som går kontinuerligt. Tillluften brukar lösa sig av sig självt i gamla hus pga otätheter.
Det är nog värt att lägga till att det är bara skalet av huset kvar sedan gammalt. Alla fönster är nya och allt plastades osv. Det som är orört är väl vardagsrummet där sippar det in lite luft. I övrigt så tror jag att det är relativt tätt. Vardagsrummet kommer få tilläggsisolering och luftspalt inför kommande fasad med puts så det kommer säkerligen bli mindre dragig framledes den också.I InsidersUnited skrev:
Ser fint ut på BV. Du vill dra ut den fuktiga/osande luften från främst kök och badrum. Eldstaden blir naturligt frånluft. Däremot behöver du ingen aktiv tilluft. Det finns ju ingen anledning att säkerställa att all luft kommer in från sovrummen, bara att den mesta luften gör det.P peterivanoffporko skrev:Hej alla,
BV:
[bild]
ÖV:
[bild]
Däremot på ÖV kommer det nog inte flyttas så mycket luft utan aktiv tilluft. Det kommer dock att trycka luften mot konventionen ner mot BV, men aktiv tilluft kommer även trycka ut luft genom passiva öppningar. Jag hade behållit öppningarna enligt planen men hålla de passiva och låta dem ha ett naturligt genomdrag, alternativt aktiv frånluft i hallen/trappan.
Finns egentligen ingen anledning att ha både aktiv till- och frånluft i en villa utan värmeväxlare.
Hej,D Danternas skrev:Ser fint ut på BV. Du vill dra ut den fuktiga/osande luften från främst kök och badrum. Eldstaden blir naturligt frånluft. Däremot behöver du ingen aktiv tilluft. Det finns ju ingen anledning att säkerställa att all luft kommer in från sovrummen, bara att den mesta luften gör det.
Däremot på ÖV kommer det nog inte flyttas så mycket luft utan aktiv tilluft. Det kommer dock att trycka luften mot konventionen ner mot BV, men aktiv tilluft kommer även trycka ut luft genom passiva öppningar. Jag hade behållit öppningarna enligt planen men hålla de passiva och låta dem ha ett naturligt genomdrag, alternativt aktiv frånluft i hallen/trappan.
Finns egentligen ingen anledning att ha både aktiv till- och frånluft i en villa utan värmeväxlare.
Tacksam för svar. Om jag tolkar dig rätt kör enligt planen. Tilluft i trapphallen kan strykas?
Det jag ritat in är bara vanliga friskluftsventiler med termostat (blått).
Så länge du får cirkulation i vardagsrummet så behövs det ej, men jag ser en risk att luften kommer komma in från dörren till hallen och ta närmsta vägen till öppna spisen och att det blir stillastående luft i resterande del av vardagsrummet.
Eftersom jag inte vet hur flödena ser ut i verkligheten, så skrev jag funderat.
Eftersom jag inte vet hur flödena ser ut i verkligheten, så skrev jag funderat.
Du kan ju ha tilluft i och för sig men antagligen kommer luften leta sig ut genom ventilerna snarare än in, om de inte är forcerade/fläkt. Jag tror inte frånluften på nedanvåningen kommer vara stark nog för att dra ut även från ovanvåningen. Det kommer nog snarare bli att konvektionen (varm lufttryck stiger) kommer göra att luften går sakta ut där uppe. Alternativt kommer vinden utomhus att trycka in luft i en och ut den andra.P peterivanoffporko skrev:
Det är i och för sig inte problematiskt men inte heller som du planerat.
Hej igen,D Danternas skrev:Du kan ju ha tilluft i och för sig men antagligen kommer luften leta sig ut genom ventilerna snarare än in, om de inte är forcerade/fläkt. Jag tror inte frånluften på nedanvåningen kommer vara stark nog för att dra ut även från ovanvåningen. Det kommer nog snarare bli att konvektionen (varm lufttryck stiger) kommer göra att luften går sakta ut där uppe. Alternativt kommer vinden utomhus att trycka in luft i en och ut den andra.
Det är i och för sig inte problematiskt men inte heller som du planerat.
Jag kan få till den som är i trapphallen med ström således kan den bli forcerad frånluft. Det kanske är en bra medelväg?
Bästa svaret
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takbyte och bevarande - hur hade ni tänkt i detta fall?
Byggnadsvård -
Hur hade ni gjort med täcklist/passbit?
Tvättstuga -
Hur hade ni gjort planritningen? Vi har köpt 60-tals hus och tänkte göra om
Planlösningar -
Husköp, hur hade ni tänkt?
Köpa & Sälja hus -
Jämför elavtal, hur hade ni tänkt?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.