2 754 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Hur hade ni löst vägfrågan
Japp!Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det egentligen inte är så svårt för kommunen att ordna detta och att hänvisa till att ordna servitut är en lösning man erbjuder i hopp om att komma billigt undan. Generellt ser man ofta mindre avvikelser som godkänts trots att det uppenbart inte är en mindre avvikelse.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Frågan är om det går att utverka ett beslut från kommunen och därmed få något att överklaga. Ofta hamnar man ju i situationen att kommunen inte gör någonting och därmed inte följer lagen. Men hur man då får rätt förstår jag inte riktigt.SarB skrev:
Sen kanske de kan lösa finansieringen med gatuavgifter?
Precis, det är här jag fastnat lite också, har ingen erfarenhet just där..Claes Sörmland skrev:
Men jag uppfattar som att de flesta är eniga om att man i första hand skulle vänt sig mot kommunen i vart fall.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Hm, jag tror heller inte att det går att lösa via en enskild väg över den detaljplanerade marken för en kommunal lokalgata. Det skulle vara planstridig privatisering av den allmänna platsmarken.
Det stämmer, kommunens mark och planlagt som gata, när fastigheterna styckades var det där man räknade med att de skulle ha utfart.H Huruvida skrev:
Nej, det i sig skulle jag inte kalla planstridigt, men en lösning över kommunal mark hade onekligen behövts nu eftersom den utfart som byggts över bostadsfastigheter enligt plan inte skulle vara utfart och lutningen där gör att den inte heller lämpar sig som utfart.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Bygglovet är inte problemet utan det är kommunens skyldighet enligt PBL att iordningställa de allmänna platserna vartefter bebyggelsen enligt planen färdigställs som så här långt inte har skötts. Kommunen får rycka upp sig.H Huruvida skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag funderade hur du får denna gata iordningställd hos kommunen. Kommunallagen medger dig rätten att lägga medborgarförslag:
Skicka in ett välformulerat medborgarförslag om att kommunen ska iordningställa denna lokalgata enligt skyldigheten i PBL. Nu kommer det att finnas ett beslut som också går att överklaga.
Men risken är ju att fakturan dyker ned hos dig, jag tänker på gatuavgifter som många kommuner tillämpar.
Skicka in ett välformulerat medborgarförslag om att kommunen ska iordningställa denna lokalgata enligt skyldigheten i PBL. Nu kommer det att finnas ett beslut som också går att överklaga.
Men risken är ju att fakturan dyker ned hos dig, jag tänker på gatuavgifter som många kommuner tillämpar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 846 inlägg
Klumpigt att placera carporten där, och av kommunen att tillåta den placeringen. Det är i mitt tycke klart att det inte behövs servitut för att ta sig in när det finns planlagd gatumark. Ligg på kommunen att dom ska fixa vägen upp till er. Carporten får ni bygga om så det går att köra in från andra hållet eller bara använda den som förråd
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Är det inritat en väg är det väl bara att använda den som väg?Claes Sörmland skrev:
Visst är det i gråzonen men vem skulle klaga på att man använder en inritad komunal vägsnutt?
Många gånger förutsätter bara PBL att kommunen fullgör sina förpliktelser och i det här fallet hittar jag inte någon tydlig beslutsväg för fastighetsägare gentemot kn. Jag skulle kolla av med Lst som väl har tillsynsansvar över kommunen - kanske kan bli en spark i baken. Kn ska ju bygga ut enligt tidigare konstaterat och vill de inte det finns ju den korrekta(?) vägen med att i så fall ändra detaljplanen.SarB skrev:
Enligt PBL 6:20 har fastighetsägaren ändå rätt att använda och ordna utfart. Det löser ju dock inte finansieringsfrågan (om inte fastighetsägaren gärna betalar), beroende på utförandekostanden.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Du får ju inte köra i terrängen. Trafikförordningen.T Taxture skrev:
Detaljplanen är bara en plan för hur marken ska användas, inte hur den används vid ett visst tillfälle. Är den inte iordningställd så är det inte. Då är det bara en plan.