4 614 läst · 65 svar
5k läst
65 svar
Hur gräver jag om min rabatt och får bort perennerna?
Här kommer sommarbilderna 
Samma här, det stod Brandlilja på de jag köpte. Gammal klassisk liljaA AndersS skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandlilja
I krukor lägger man ibland lekakulor i botten för att undvika stående vatten, har man sedan kompost och vänder ut jordklumparna där på hösten så kan de följa med. Jag brukar lyfta ur jordklumpen och ta bor det mesta av dem, går alldeles utmärkt att sedan återanvända lekakulor nästa år. Men när jag nu skriver detta så slår det mig att jag skulle kunna använda lite av kvistklippet från de jag har sparat från kvist/grenkvarnen.N Nina E 82 skrev:
Och för bild 5 och 9 så får du låta dem komma upp, det är för tidigt.
Man lurar sig på de torra resterna, jag var "nära" att gissa på såpnejlikor för 5an men tycker inte att de nya bladen ser rätt ut.
Om det är de rosa, fyllda pionerna som syns på bilden är det något annat än dillpion. Det är omöjligt att artbestämma för rosa pioner är vanliga och det finns ett flertal sorter.
Men jag har några bilder från min förra trädgård på den vackra (och äkta) dillpionen om någon skulle råka på den och drabbas av habegär. Färgen är klarröd, den enkla blomman är stilren och stadig, bladen är täta och smalare än hos herrgårdpionen - en riktig samlarväxt.
Men jag har några bilder från min förra trädgård på den vackra (och äkta) dillpionen om någon skulle råka på den och drabbas av habegär. Färgen är klarröd, den enkla blomman är stilren och stadig, bladen är täta och smalare än hos herrgårdpionen - en riktig samlarväxt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 - kärleksört, en torktålig växt med lila blommor
2 - Funkia/Hosta, stora blad som visserligen skuggar men också hjälper till att hålla fukten i jorden
3 - pion, ovanlig tidig sort, som tidigare sagts förmodligen hybrid
4 - akleja, sprider sig och blommar år två
5 - ?
6 - pion, sannolikt doftpion
7 - pion, sannolikt doftpion
8 - Haselblad (?)
9 - ?
10 - vintergäck, en av de första vårblommorna. Gul och bladen står kvar även efter blomning
Baserat på sommarbilderna är det en jättefin och passande rabatt för huset i bakgrunden. Visst kan man behöva gräva om, dela en del perenner och räta upp muren, men behåll kombinationen av växter som uppenbarligen trivs och frodas i rabatten. Var lite försiktig med gödsel eftersom det kan gynna ogräs och gräs snarare än perennerna….
2 - Funkia/Hosta, stora blad som visserligen skuggar men också hjälper till att hålla fukten i jorden
3 - pion, ovanlig tidig sort, som tidigare sagts förmodligen hybrid
4 - akleja, sprider sig och blommar år två
5 - ?
6 - pion, sannolikt doftpion
7 - pion, sannolikt doftpion
8 - Haselblad (?)
9 - ?
10 - vintergäck, en av de första vårblommorna. Gul och bladen står kvar även efter blomning
Baserat på sommarbilderna är det en jättefin och passande rabatt för huset i bakgrunden. Visst kan man behöva gräva om, dela en del perenner och räta upp muren, men behåll kombinationen av växter som uppenbarligen trivs och frodas i rabatten. Var lite försiktig med gödsel eftersom det kan gynna ogräs och gräs snarare än perennerna….
Redigerat:
Förlåt om jag låter som en onödig ordmärkare nu. Men du använder ordet perenner lite konstigt. Perenner säger bara att växten är perenn. Dvs den kommer tillbaka från samma rotsystem varje år. Det gör alla de växter du har visat upp inklusive pionerna.
Sedan har vi annueller - det är ettåriga sommarblommor som ringblommor och tagetes
Bienner- de gror ett åt och blommar nästa år. Digitalis och borstnejlika brukar bete sig så.
Dahlior är inte perenna hos oss i Sverige (någon skåning kanske har en annan erfarenhet) utan du måste gräva upp knölen till hösten och övervintra svalt. Eller så ser du den som en engångsblomma.
Sedan har vi annueller - det är ettåriga sommarblommor som ringblommor och tagetes
Bienner- de gror ett åt och blommar nästa år. Digitalis och borstnejlika brukar bete sig så.
Dahlior är inte perenna hos oss i Sverige (någon skåning kanske har en annan erfarenhet) utan du måste gräva upp knölen till hösten och övervintra svalt. Eller så ser du den som en engångsblomma.
OT men inte ens här nere överlever dahlior i marken. Jag har sett gladiolus överleva en extremt mild vinter, men vi får alltid en köldknäpp med -10 på barmark och då dör dahlior och gladiolusarH Harmagedon skrev:Förlåt om jag låter som en onödig ordmärkare nu. Men du använder ordet perenner lite konstigt. Perenner säger bara att växten är perenn. Dvs den kommer tillbaka från samma rotsystem varje år. Det gör alla de växter du har visat upp inklusive pionerna.