4 614 läst · 65 svar
5k läst
65 svar
Hur gräver jag om min rabatt och får bort perennerna?
Visst kan man väl fylla på med jord även där lökarna kommit upp på exempelvis pionerna? Eller ska jag vänta med det till hösten? Tycker att det ser så kargt och näringsfattigt ut runt alla lökar/plantor/blommor som kommer upp :/
Jag har i dagarna fyllt på i rabatterna med kompostjord, brunnen hästgödsel, lite vedaska och så en giva blåkorn.N Nina E 82 skrev:
Bild 3 är väl samma växt som fanns med i trådstarten och en bildsökning med den bilden kom fram till att det var en dillpion.
Bild 9 i mitten kanske ogräset knölklocka, i alla fall associerar jag de bladen med ogräs, men jag kan ha fel.
Bild 9 i mitten kanske ogräset knölklocka, i alla fall associerar jag de bladen med ogräs, men jag kan ha fel.
Okej, det är absolut ogräs däri.. Massa kvickrot.. Men de större bladen, är det också 'ogräs'?BirgitS skrev:
Det är bara att fylla på utom just runt dem som är pioner. De vill stå grunt för att orka blomma. Där kan man istället mylla ner lite benmjöl.N Nina E 82 skrev:
5 och 9tror jag är nån slags aster. Bild 8 är väl det där ogräset med klargula blommor och en himla massa knölar ytligt.
Jag säger också funkia på bild 2. Instämmer med övriga gissningar men om en vecka tippar jag att du ser bättre vad allt är.
Ser ut som att det är likadana bladD DE73 skrev:
Såg detta när jag skulle ta fram mer info.. Bådar inte så bra :/D DE73 skrev:
Stämmer, 10 är ingen Stjärnflocka får skylla på minnet.
Gick ut och kollade i trädgården och skulle även kunna vara en näva, men har inte riktigt samma uppdelning.
Och tog en bild på akleja och kärleksört
Gick ut och kollade i trädgården och skulle även kunna vara en näva, men har inte riktigt samma uppdelning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tog en bild på akleja och kärleksört

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite onödigt vetande ....😏
Pionen på bilden är en herrgårdspion Paeonia x hybrida och inte en dillpion Paeonia tenuifolia. I våra trädgårdar är herrgårdspionen vanligt förekommande och de benämns oftast som dillpion, de flesta tror att de har en dillpion i sin trädgård. De är snarlika men den som en gång sett en äkta dillpion ser omedelbart skillnaden. Dillpionen är vackrare, mindre och mera kompakt i formen, blommorna är något mera klarröda och blomstänglarna blir aldrig rangliga.
Dillpion är en art, herrgårdspionen är en hybrid mellan dillpion och sibirisk pion.
Man tror att korsningen uppstod någon gång i mitten på 1900-talet i Bergianska trädgården så växten har en svensk historia.
Dillpion är ytterst sällsynt och svår att hitta för inköp och av den anledning oerhört dyr. Jag vet inte exakt men jag skulle gissa att man nog får betala en tusenlapp för en äkta dillpion, tyvärr försöker en del oseriösa handlare kränga herrgårdspioner till priset av en dillpion. Så hittar ni någon gång denna vackra växt och drabbas av ett oemotståndligt ha-begär så kontrollera noggrant att det inte växer en billig herrgårdspion i krukan.
Pionen på bilden är en herrgårdspion Paeonia x hybrida och inte en dillpion Paeonia tenuifolia. I våra trädgårdar är herrgårdspionen vanligt förekommande och de benämns oftast som dillpion, de flesta tror att de har en dillpion i sin trädgård. De är snarlika men den som en gång sett en äkta dillpion ser omedelbart skillnaden. Dillpionen är vackrare, mindre och mera kompakt i formen, blommorna är något mera klarröda och blomstänglarna blir aldrig rangliga.
Dillpion är en art, herrgårdspionen är en hybrid mellan dillpion och sibirisk pion.
Man tror att korsningen uppstod någon gång i mitten på 1900-talet i Bergianska trädgården så växten har en svensk historia.
Dillpion är ytterst sällsynt och svår att hitta för inköp och av den anledning oerhört dyr. Jag vet inte exakt men jag skulle gissa att man nog får betala en tusenlapp för en äkta dillpion, tyvärr försöker en del oseriösa handlare kränga herrgårdspioner till priset av en dillpion. Så hittar ni någon gång denna vackra växt och drabbas av ett oemotståndligt ha-begär så kontrollera noggrant att det inte växer en billig herrgårdspion i krukan.
Tack tack!! Det var spännande informationA Abies koreana skrev:Lite onödigt vetande ....😏
Tänker att jag gräver om kanterna intill gräsmattan så att jag får bort lutningen ner mot stenmuren. Sen jämnar jag ut allt med den jord som redan finns samt ny p jord med brunnen hästgödsel och ser till att det även blir ny jord runtomkring pionerna. Dock inte på lökarna/knölarna.
Såg idag när jag rensade att det förekommer lekakulor lite här och var i rabatten. Du eller någon annan som läser råkar inte veta en möjlig anledning till detta?
Något jag har lärt mig är att rabatten består av perenner samt pioner. I år tänker jag tillsätta dahlior men inget annat. Ska noga anteckna och ta bilder under hela våren/sommaren/hösten så att jag med ännu mer säkerhet vet hur jag ska fortsätta att ta hand om rabatten och få så mycket pollinerare som det är möjligt
Skulle dock vilja veta vad den orangea blomman heter som är jättehög och syns på bilden. Kan det vara en orientalisk lilja?