4 589 läst · 65 svar
5k läst
65 svar
Hur gräver jag om min rabatt och får bort perennerna?
Hejsan!
Jag håller på och ska gräva om min rabatt. Den är avlång och går längs en mur (se bild). I rabatten finns det idag bland annat allium, pioner, julrosor, dagsliljor, samt perenn! Denna perenn gör mig gråhårig! Antagligen sattes denna perenn i rabatten för mellan 10-15 år sedan. Jag har under dagarna försökt att gräva upp perennerna och fått upp stora rotsystem.. Dock har den såklart spridit sig och det kommer att vara omöjligt att få bort alla rotsystem. Mina frågor är:
1. Hur noga måste jag vara med att ta bort dessa rotsystem, samt andra rotsystem, innan jag gräver om rabatten?
2. Hur gör jag för att säkrast flytta och förvara pionerna samt de andra växterna tills jag grävt klart?
Tacksam för alla tips jag kan få!
Min plan är att täcka rabatten först med halm och sen lägga jord ovanpå.
Jag håller på och ska gräva om min rabatt. Den är avlång och går längs en mur (se bild). I rabatten finns det idag bland annat allium, pioner, julrosor, dagsliljor, samt perenn! Denna perenn gör mig gråhårig! Antagligen sattes denna perenn i rabatten för mellan 10-15 år sedan. Jag har under dagarna försökt att gräva upp perennerna och fått upp stora rotsystem.. Dock har den såklart spridit sig och det kommer att vara omöjligt att få bort alla rotsystem. Mina frågor är:
1. Hur noga måste jag vara med att ta bort dessa rotsystem, samt andra rotsystem, innan jag gräver om rabatten?
2. Hur gör jag för att säkrast flytta och förvara pionerna samt de andra växterna tills jag grävt klart?
Tacksam för alla tips jag kan få!
Min plan är att täcka rabatten först med halm och sen lägga jord ovanpå.
Alla de växter du nämner är perenner, de återkommer varje år.N Nina E 82 skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar men bladväxten på bilden är en Hosta, någon av de många sorter som finns. Inte svår att gräva upp men har ett rejält rotsystem. Ta en grep ( inte spade) och lirka in den under rotklumpen, lite i gången. Vattna innan så jorden är fuktig, då går det lättare. Den lossnar till slut om du bestämmer att du är den starke 😀 Hosta sprider sig inte men dess rotsystem blir större med åren. Det mesta av rötterna bör tas upp så att de inte genererar nya plantor. Skulle någon bit bli kvar så ser du när blad dyker upp, lätt att ta bort.
Rabatten är ju inte stor så den går nog bra att rensa från befintlig växtlighet.
Rötterna måste ner i jorden igen för att överleva, jordslå på något lämpligt ställer eller plantera i krukor. En skottkärra fyllde med jord duger också.
Hosta heter funkia på svenska, mycket användbara och vackra växter som med sina vackra blad skapar lugn och harmoni i rabatter med många blommande växter.
Du är inte alls tråkig. Jag förstår din reaktion. Jag vill som sagt spara alla andra sorter förutom den med stora blad som tagit över o lagt andra blommor i skugga så att de inte vill växa ordentligt. Den största anledningen till att jag vill gräva om är att jorden har höjts så mycket åt fel håll. Hela rabatten lutar och trycker bort stenplattor samt att rötterna till dagsliljorna nästan är på väg ut ur rabatten. Jag vill ge mer plats samt fylla på med näring och ny jord. Vill även få ner Dahlior och då fick jag 'offra' någon annan växt/blomma. Rabatten behöver helt enkelt få nytt friskt livA AndersS skrev:
Tack så mycket för dina råd. Betyder mycket. Det är andra året jag bor i mitt hus och jag lär erkänna att jag inte kan mycket alls om blomsorter och blomsläkten. Jag uppdaterar allt eftersom och har säkert fler frågor under vägenA Abies koreana skrev:Alla de växter du nämner är perenner, de återkommer varje år.
Lite svårt att förstå vad du menar men bladväxten på bilden är en Hosta, någon av de många sorter som finns. Inte svår att gräva upp men har ett rejält rotsystem. Ta en grep ( inte spade) och lirka in den under rotklumpen, lite i gången. Vattna innan så jorden är fuktig, då går det lättare. Den lossnar till slut om du bestämmer att du är den starke 😀 Hosta sprider sig inte men dess rotsystem blir större med åren. Det mesta av rötterna bör tas upp så att de inte genererar nya plantor. Skulle någon bit bli kvar så ser du när blad dyker upp, lätt att ta bort.
Rabatten är ju inte stor så den går nog bra att rensa från befintlig växtlighet.
Rötterna måste ner i jorden igen för att överleva, jordslå på något lämpligt ställer eller plantera i krukor. En skottkärra fyllde med jord duger också.
Hosta heter funkia på svenska, mycket användbara och vackra växter som med sina vackra blad skapar lugn och harmoni i rabatter med många blommande växter.
Är det Funkia/Hosta med de grönvita bladen på bilden från Bauhaus som du menar eller pionen på sista bilden som går i rött?N Nina E 82 skrev:
Funkia skrev Abies koreana om. Funkia går också bra att dela om du vill ha en mindre funkia på något annat ställe, eller någon du känner.
Då är jag med. Funkian tas bort/delas och får nytt liv i trädgården på andra platser, den är tacksam då den även håller undan ogräs och trivs i skugga.
Har satt in plantor under rododendronbuskar och de verkar trivas tillsammans. De är tacksamma och du kan flytta när som helst eller som inramning till buxbom, då gärna de vitrandiga som ger lite kontrast.
Pioner är lite knepigare och deras hårda rotklumpar som vill trycka ut, de kan även vara lite kinkiga var de trivs, lite beroende på sort.
Men generellt höst efter växtsäsong och ska sättas med lite uppstick över jorden, inte djupt.
Upprepar nog bara de tidigare inläggen😉
Har satt in plantor under rododendronbuskar och de verkar trivas tillsammans. De är tacksamma och du kan flytta när som helst eller som inramning till buxbom, då gärna de vitrandiga som ger lite kontrast.
Pioner är lite knepigare och deras hårda rotklumpar som vill trycka ut, de kan även vara lite kinkiga var de trivs, lite beroende på sort.
Men generellt höst efter växtsäsong och ska sättas med lite uppstick över jorden, inte djupt.
Upprepar nog bara de tidigare inläggen😉
Ja, jag har flyttat funkian/hostan till ett stenparti på baksidan av huset där jag idag har en fläder som jag beskar förra året och som redan börjar visa att den tagit sig och slängt ut nya skottBirgitS skrev:
Vass i ett stenparti låter konstigt. Har du en bild?N Nina E 82 skrev:Ja, jag har flyttat funkian/hostan till ett stenparti på baksidan av huset där jag idag har en fläder som jag beskar förra året och som redan börjar visa att den tagit sig och slängt ut nya skottI detta stenparti har den eller de som bodde här innan satt ner vass.. Hmm.. Så nu en ny fundering: Kan man kväva vassen med funkian/hostan? För övrigt så försöker jag att spara så många av de blommor som finns i rabatten. Dock är rabatten illa åtgången och har inte blivit omhändertagen på över 10 år. Mycket kvickrot som på detta sätt också reduceras. Kommer nog att bli stor skillnad när det är klart och rabatten kommer att få ny näringsrik jord samt gödsel från bonden. Så min plan är såklart mer pioner, perenner, liljor och Dahlior. Tänker även slänga i lite frön från ettåriga sommarväxter som drar till sig ännu fler pollinerare. Försöker att spara krokus, skilla, påskliljor och andra vårblommor/lökar så att jag får ett blommande land från April till September
![]()
Det är sannolikt ett Miscanthus gräs, någon av sorterna.
Jag har tagit lite bilder av det som finns i rabatten. Jag har koll på några av dessa men inte allaA Abies koreana skrev:Alla de växter du nämner är perenner, de återkommer varje år.
Det finns bildnummer på varje bild för att det ska bli lättare!
Funkian/hostan menade jagBirgitS skrev:
Ni kanske vill hjälpa mig att berätta vad dessa knölar/kvistar ska bli
Har koll på några, men inte alla 10
Finns bildnummer på varje bild så att det blir lättare!