16 441 läst · 85 svar
16k läst
85 svar
Hur göra om en kakelrad blir väldigt smal?
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Precis, mät innan köp både på plattor och brunn!
Fast så jäkla noga är det inte.AndersMalmgren skrev:
Man kan ha 3 eller 5 mm fog också, så blir det 1 mm smalare eller bredare fog just runt brunnen. Det är inget man direkt störs av.
Sen är det naturligtvis inget måste att ha 10 eller 20cm plattor till en 20 cm slukrist.
(Nästan bättre, då man slipper oja sig över en mm fel på platta eller slukrist )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 41285
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Aj, aj, aj, jag får hjärtflimmer
Självklart behöver saker och ting inte linjera, men om man gör jobbet själv och lägger lite tid på det så finns ingen anledning att inte fixa det perfekt
Självklart behöver saker och ting inte linjera, men om man gör jobbet själv och lägger lite tid på det så finns ingen anledning att inte fixa det perfekt
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
hehe ja anders, du verkar duktig. Men så vad ni säger är att 98x98mm plattor och 4mm fogbredd är det optimala då?
Anders, kan man ladda ner de där cad programmet du har tagit en bild från ovan, vad heter de, var fann du det?
Vad betyder slukrist?!
Anders, kan man ladda ner de där cad programmet du har tagit en bild från ovan, vad heter de, var fann du det?
Vad betyder slukrist?!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Slutkrist är den ram runt brunnen som du ska linjera mot.
Personligen tycker jag 4mm fog är lite brett men det är en smaksak. Men som sagt, du måste mäta plattorna innan. Dessutom kan det förekomma avvikelser inom samma batch, så du borde välja ut plattor runt brunnen som är tex exakt 98mm. Granitkeramik brukar dock vara väldigt exakt.
Sketchup är det, jag har betalversionen men det mesta går att göra i den som är gratis
http://www.sketchup.com/
Personligen tycker jag 4mm fog är lite brett men det är en smaksak. Men som sagt, du måste mäta plattorna innan. Dessutom kan det förekomma avvikelser inom samma batch, så du borde välja ut plattor runt brunnen som är tex exakt 98mm. Granitkeramik brukar dock vara väldigt exakt.
Sketchup är det, jag har betalversionen men det mesta går att göra i den som är gratis
http://www.sketchup.com/
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Du har inte funderat på väggnära brunn? Jag har det, blir både snyggt/snyggare och förenklar tätskikt/plattsättning
Visa bilaga 124809
Visa bilaga 124809
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
jobbar du som kakelsättare anders? Men nej, jag ska bara ta bort gamla brunnen (plastbrunn som sitter gjuten i betongplattan. Men renoveringen börjar inte förren till hösten dock, massa sommarprojekt innan!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nej Jag gjorde faktiskt bara tätskikt och förarbete i mitt badrum, min pappa gjorde plattsättning.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Utomhus vattenutkastare sitter väldigt lågt.
Vatten & Avlopp -
Ngenic Tune och värmepump som går väldigt mycket
Värmepumpar -
Vad är felet på IFÖ Sign som fyller cisternen väldigt långsamt?
Vatten & Avlopp -
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Bör översta kakelraden göras om?
Kök