16 442 läst · 85 svar
16k läst
85 svar
Hur göra om en kakelrad blir väldigt smal?
"Ni" var ämnat till de sista skribenterna som argumenterade om hur mycket dom lagt ner på sina ritningar.vectrex skrev:
Har justerat i inlägget.
Redigerat:
Jättebra !AndersMalmgren skrev:
Men då kanske du också har ändrat inställning till att det generellt även ska vara en skyldighet för en beställare att lämna underlag/relevant information så att hantverkaren vet vad som förväntas och inte skylla på att det är hantverkarens uppgift att vara tankeläsare,
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Ja du, som sagt, en privatkund jobbar sällan professionellt som kravställare/beställare men en hantverkare har ju faktiskt just hantverkaryrket som profession, så ja, jag tycker att 90% av ansvaret ligger på hantverkaren att kraven blir rätt. Sedan skulle jag själv aldrig lämna något till slumpen när det gäller kraven men det är för att jag själv jobbar med krav dagligen. Men i normalfallet är det hantverkarens jobb att med kommunikation som verktyg komma fram till en lösning båda parter är nöjda medoceanis skrev:Samma personer kan i andra trådar slå vilt omkring sig och hävda att det alltid är hantverkarens fel om det inte alltid blir som kunden förväntade sig, trots att kunden inte lämnat en enda ritning eller ett enkelt påskrivet hantverkaravtal.
Man hänvisar till att hantverkarna generellt inte kan kommunicera och lägger mesta skulden på hantverkaren
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nej, men hantverkaren borde kanske säga typ, vet du vad, det blir oftast bäst om du sätter dig ner och skissar på hur du vill ha det och så kan vi ta en diskussion runt materialet.oceanis skrev:
Sedan när hantverkaren får se material kan han ju faktiskt komma med bra feedback där beställaren tänkt fel pga bristande kunskap istället för att bara köra på utan att säga något
Moderator
· Stockholm
· 52 433 inlägg
Lägg inte utefter ngn. vägg alls. Dra upp räta vinklar på golvet enl. de andra inläggen här. Sedan när du har lagt efter de markeringarna så jobbar du ut mot väggarna och kapar efter behov.Roland112 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Har du inte dragit avlopp ännu borde du placera avloppet så att brunnen omsluts av hela plattor och att du möter väggarna med så stora plattor som möjligt
Hantverkaren har en profession i att utföra ett visst hantverksjobb, helt riktigt, men sällan som designer eller konstruktör. Just design råder det ju också så ofantligt många uppfattningar om vad som är rätt eller fel.AndersMalmgren skrev:Ja du, som sagt, en privatkund jobbar sällan professionellt som kravställare/beställare men en hantverkare har ju faktiskt just hantverkaryrket som profession, så ja, jag tycker att 90% av ansvaret ligger på hantverkaren att kraven blir rätt. Sedan skulle jag själv aldrig lämna något till slumpen när det gäller kraven men det är för att jag själv jobbar med krav dagligen. Men i normalfallet är det hantverkarens jobb att med kommunikation som verktyg komma fram till en lösning båda parter är nöjda med
Det du glömmer är att om man inte har en viss profession som kund så köper man in den innan man beställer.
I ett husbygge eller renovering där det i många fall ingår just frågor som rör utseendet så är det bara kunden som kan berätta vad han/hon vill ha eller hur kunden önskar att det skall se ut. Om man inte själv kan få ner det på ett papper så är det nog så att man skall ta in den kompetensen dvs köpa den innan man beställer. Man kan inte alltid skylla på utföraren om information varit bristfällig. Och för inte allt för många år sen var det mycket mer vanligt att man faktiskt tog hjälp för att ta fram detta underlag men tyvärr har den överhettade märkliga bostadsmarknaden drivit på en ny generation köpare som bara tror att man kan lämna allt åt slumpen för det är alltid ändå någon annan fel....
Sen att påstå att det är hantverkarens uppgift att med kommunikation som verktyg komma fram till en lösning som kunden är nöjd med visar mer på din bristande erfarenhet hur de flesta av byggen faktiskt går till. Det du önskar om kommunikation fungerar om du anlitar en enmansföretagare, där samma person är mottagare av beställningen som sen också skall utföra jobbet. Vi har 300-400 tusen svenska byggnadsarbetare i landet, de flesta av dom får sina uppdrag via tex en förman tillsammans med det underlag och ritningar som han/hon skall bygga efter. Om det inte kommer en ritning så blir det lite godtyckligt från gubbe till gubbe hur jobbet blir utfört men ändå inom toleranser och regler.
Det märkliga är att lämna ifrån sig riktigt underlag var en självklarhet för 100, 50 och t.o.m så sent som för 20-30 år sedan. Jag sitter just nu med tre byggbeskrivningar framför mig. Den äldsta är daterad 1924 och avser en villa i Skåne. Detaljerna är otroligt noga specificerat där man nogsamt tex anger exakt antal spik som minst måste slås i på underskalningen av bjälklaget, detalj efter detalj är angiven. Och då ska vi komma ihåg att en hantverkare var på den tiden verkligen en hantverkare. En snickare gick först som lärling i många år innan han kunde bli gesäll och få ett gesällbrev. För att sen kunna bli byggmästare krävdes många år som gesäll innan ett mästarbrev kunde hämtas ut och han fick börja verka som företagare i byggbranschen. Men trots dessa gedigna hantverkare så fanns det detaljunderlag från byggherren innan bygget startade.
De andra underlagen är ombyggnader på två 20-tals villor i Skåne gjorda 1964 och 1985, båda lika detaljrika med detaljritningar trots att det i ena fallet bara rör sig om en mindre ombyggnad. I underlaget från -64 finns t.o.m detaljer om hur skyltarna skall se ut på proppskåpet.
Vad jag vill ha sagt är att det krävdes riktiga underlag från beställaren t.o.m i en tid då hantverkarna verkligen var gedigna hantverkare, därför är det lite märkligt att det idag ses som en självklarhet hos vissa att det är snickaren, muraren, rörläggaren etc som skall vara designer och kunna gissa vad en beställare vill ha, trots att den personen inte ens varit med när kunden och företagaren/ordermottagaren möttes.
Vi kommer väl aldrig att kunna övertyga varandra, du har din uppfattning om att alla hantverkare skall vara skolade i kommunikation och antagligen också i tron att alla hantverkare alltid träffar kunden.
Jag håller hårt på att det även finns ett ansvar hos kunden om att se till att riktig information om vad som egentligen är beställt verkligen lämnas och godkännes av båda parter innan man börjar. Större jobb mer underlag och naturligtvis små jobb mindre underlag.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det har jag aldrig sagt, men om kundens krav är bristfälliga borde hantverkaren i fråga säga att här kanske du ska ta in en arkitekt, konstruktionsexpert, etc.
Jag ser att du redan har fått bra svar på din fråga, men jag tänkte tipsa om att det i just ditt fall kan du faktiskt lägga en 5 cm hög kakelrad överst, och sedan dölja denna med en taklist. Av någon anledning är det fortfarande väldigt få i detta land som har taklist i badrummet samtidigt som man har taklist i samtliga övriga rum i huset. Jag tycker att en taklist passar i alla badrum, oavsett stil, det är bara att anpassa typen av taklist till rummet. Använd inte en taklist av trä utan av polystyren (eller liknande), det ledande företaget som tillverkar detta heter NMC. Du kan hitta deras produkter i välsorterade färgaffärer samt online:Talman skrev:Jag ska sätta kakel i ett badrum. Plattorna är 25x40 cm och ska placeras liggande. Takhöjden från golv till takregel är 235 cm. Jag tänkte ha 3 mm fog, och då blir det 9,29 plattor på höjden, dvs en rad blir ca 7 cm. Om man även räknar med tjockleken på klinker och takskivor så blir den raden ca 5 cm.
http://www.farg1an.nu/sortiment/ovrigt/lister/nmc_lister.html
http://www.abcfargekonomi.se/sortiment/dekorlister-och-takrosetter/taklister-22639317
Vilken fin halmgubbe du byggt! Den kan du verkligen vara stolt över!oceanis skrev:Man hänvisar till att hantverkarna generellt inte kan kommunicera och lägger mesta skulden på hantverkaren, samtidigt förväntar man sig antagligen att denne har gått ett par år på Berghs och lärt sig kommunikation och att samme hantverkare samtidigt också har en gedigen cad utbildning,
Samtidigt som han/hon skall sitta massor av tid på sin fritid för att "cadda" upp allt så han/hon kan visa beställaren dessa ritningar för ett godkännande på ett av alla projekt möten som skall hållas under bygget. Allt utan kostnad förstås, för det är bara rena timmar på plats man är villig att betala för och det skall helst vara till löner motsvarande de dom har i låglöneländerna.
Javisst tycker du inte.jimih skrev:
Det intressanta är att det nästan alltid brukar vara samma personer som rekommenderar att man ska CAD rita sina kakelplattor som också generaliserar över att ett stort kollektiv bestående av alla hantverkare är dåliga på att kommunicera.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Men öppna ögonen istället, hantverkare är den grupp med mest klagomål, inse istället att det faktiskt finns ett problem. Men det är ju just det som är hantverkarnas största problem, att de inte inser att det finns ett problem. Och varför skulle de göra det när de kan köra på som de alltid gjort och få nya uppdrag ändå
Nu drar du åter flera hundra tusen byggnadsarbetare/hantverkare i skiten genom att generalisera och använda en statistik utan att relatera antalet klagomål kopplat till antalet utförda jobb samt på fall här på BH där det gått snett. Vi får ju sällan eller aldrig höra om de jobb som gått bra.AndersMalmgren skrev:Men öppna ögonen istället, hantverkare är den grupp med mest klagomål, inse istället att det faktiskt finns ett problem. Men det är ju just det som är hantverkarnas största problem, att de inte inser att det finns ett problem. Och varför skulle de göra det när de kan köra på som de alltid gjort och få nya uppdrag ändå
Det är ju välkänt att en beställare med egen beställarkompetens och som beställer på bra underlag ofta får vad denne förväntar sig. Det gäller faktiskt i de flesta branscher även den du jobbar i, där brukar kunden antingen köpa in kompetens för att skriva en spec, alternativt gör leverantören detta jobb som en betald studie innan jobbet startar.
Det har tyvärr utvecklats en tro att detta inte längre behövs när man beställer byggjobb utan det är som du så ofta framför att det ingår i någon form av inbyggd kompetens hos hantverkaren och om det sen går fel är det på grund av bristande kunskap hos hantverkaren i hur man kommunicerar.
Det skulle vara intressant att få statistik på hur många fall det finns där man lyckats leverera ett nytt IT system till ett företag utan en relevant spec eller en betald förstudie där krav och förväntningar från kunden är väl specade. Och samtidigt på hur ofta sådana, icke specade, system verkligen fungerar.
Möjligen blir våra diskussioner fel pga att din definition kanske inte är det samma som min när det gäller hantverkare???
Min definition omfattar alla byggarbetare som använder sina händer vilket då omfattar allt från betongarbetare, murare, snickare, elektriker, rörläggare, isolerare, ventilations montörer etc etc etc och därför tycker jag så illa om den typ av raljerande och generaliserande över mycket stora grupper av yrkesarbetare du gör, Merparten av dessa hantverkare är stolta över det dom gör och gör det med bra kvalitet.
Skillnaden på oss två är kanske att jag faktiskt har öppnat ögonen för länge sedan och efter lång utbildning och snart ett helt yrkesverksamt liv kan se kvaliteter hos dessa personer och inte som du som lättsamt uppenbart degraderar, anklagar och drar alla över en kam och hävdar att alla dessa har problem.
Håller med om förslag från "Plutus": -Varför inte låta taket "gå ner" på väggen?
Tycker personligen att det ofta bli snyggare, ( och ger även "synvillan" att rumhöjden blir högre och rummet upplevs luftigare) Tycker det är extra snyggt om man "skål-rundar" mötet mellan tak/vägg!)
Detta kan gärna kombineras med bård-kakelrad, men är givetvis en smaksak...
Tips/fundering 2:
Har du kollat om ditt val av kakel finns i större format, som du då kan använda som "skarv-kakel nederst och överst?
Tips/fundering 3:
Hur har du tänkt med golvet? -Om du tänker ha klinker/ golvkakel; -Kör då med en sockelrad av golvklinkern, som du sätter på väggen! Både praktiskt* och snyggt, speciellt om du har en mörkare golvfärg, (och gör även att badrummet upplevs lite större)
(*) -smuts i hörnen syns som bekant mindre mot mörkare nyanser...)
Allmän kakel-synpunkt:
Visst borde ALLA kakelserier innehålla större skarv-format!?
-Då skulle alla dessa fula smala skarv- kakel var enkelt att undvika!!!
Mvh Jesseman
Tycker personligen att det ofta bli snyggare, ( och ger även "synvillan" att rumhöjden blir högre och rummet upplevs luftigare) Tycker det är extra snyggt om man "skål-rundar" mötet mellan tak/vägg!)
Detta kan gärna kombineras med bård-kakelrad, men är givetvis en smaksak...
Tips/fundering 2:
Har du kollat om ditt val av kakel finns i större format, som du då kan använda som "skarv-kakel nederst och överst?
Tips/fundering 3:
Hur har du tänkt med golvet? -Om du tänker ha klinker/ golvkakel; -Kör då med en sockelrad av golvklinkern, som du sätter på väggen! Både praktiskt* och snyggt, speciellt om du har en mörkare golvfärg, (och gör även att badrummet upplevs lite större)
(*) -smuts i hörnen syns som bekant mindre mot mörkare nyanser...)
Allmän kakel-synpunkt:
Visst borde ALLA kakelserier innehålla större skarv-format!?
-Då skulle alla dessa fula smala skarv- kakel var enkelt att undvika!!!
Mvh Jesseman
Talman skrev:Jag ska sätta kakel i ett badrum. Plattorna är 25x40 cm och ska placeras liggande. Takhöjden från golv till takregel är 235 cm. Jag tänkte ha 3 mm fog, och då blir det 9,29 plattor på höjden, dvs en rad blir ca 7 cm. Om man även räknar med tjockleken på klinker och takskivor så blir den raden ca 5 cm.
Det verkar vara en tumregel att man ska undvika smala rader uppe vid taket, så då ska den smala raden vara nere vid golvet? Ser det dumt ut med en kakelrad som bara är 5 cm? Är det bättre att ha plattor med lite drygt halva höjden både vid taket och golvet?
Jag har svårt att bestämma mig så jag undrar vad ni andra har för åsikter.
Mvh