611 läst · 12 svar
611 läst
12 svar
Hur göra det så bra som möjligt för mig och barnen i hyresrätten?
Hej!
Jag funderar på hur jag ska fixa det så bra som möjligt för mig och barnen i vår lägenhet. De är hos mig varannan vecka och börjar bli stora (13 och 16), så de vill ha egna rum. Sonen har fått det stora sovrummet och så delar jag och dottern på det andra varannan vecka. Då sover jag i vardagsrummet i en 105-säng.
Vi fortsätter nog så ett tag till men jag funderar på alternativ, och då är det vardagsrummet jag tänker på i första hand. Antingen att bygga en hel vägg tvärsöver vid balkongen och skapa ett litet sovrum åt dottern, eller att bygga en alkov åt mig. Notera att jag har en öppen spis också vilket är superhärligt, men det försvårar planeringen. Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag sover i köket, men det vet jag inte om jag är så sugen på. Inte bäddsoffa eller sängskåp heller, även om jag tänkt på det med.
Det jag framför allt undrar över är om det finns risk att det blir för varmt i det nya, lilla sovrummet och för kallt i vardagsrumsdelen om man smäller upp en vägg? Elementet sitter under fönstret där. Bara så jag vet om detta är ett realistiskt alternativ eller ej. Tack på förhand!
Jag funderar på hur jag ska fixa det så bra som möjligt för mig och barnen i vår lägenhet. De är hos mig varannan vecka och börjar bli stora (13 och 16), så de vill ha egna rum. Sonen har fått det stora sovrummet och så delar jag och dottern på det andra varannan vecka. Då sover jag i vardagsrummet i en 105-säng.
Vi fortsätter nog så ett tag till men jag funderar på alternativ, och då är det vardagsrummet jag tänker på i första hand. Antingen att bygga en hel vägg tvärsöver vid balkongen och skapa ett litet sovrum åt dottern, eller att bygga en alkov åt mig. Notera att jag har en öppen spis också vilket är superhärligt, men det försvårar planeringen. Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag sover i köket, men det vet jag inte om jag är så sugen på. Inte bäddsoffa eller sängskåp heller, även om jag tänkt på det med.
Det jag framför allt undrar över är om det finns risk att det blir för varmt i det nya, lilla sovrummet och för kallt i vardagsrumsdelen om man smäller upp en vägg? Elementet sitter under fönstret där. Bara så jag vet om detta är ett realistiskt alternativ eller ej. Tack på förhand!
Förutsatt att ägaren tillåter attt dela av vardagsrummet är det en bra ide, det nya sovrummet får ju både element fönster och balkongdörr så det bör gå att få tillräckligt med ljus, luft och värme.
Låt dottern välja om hon vill ha det nya rummet eller det befintliga.
Låt dottern välja om hon vill ha det nya rummet eller det befintliga.
Det gäller att se till att ventilationen fungerar när man sätter upp nya väggar, annars får man nedslag vid kommande OVK och måste fixa det då.
Det går inte att dela av vänstra delen av köket till en sovhytt?
Där finns det ju två fönster och vardagsrummet är väl tillräckligt stort för att även rymma matbord.
Det går inte att dela av vänstra delen av köket till en sovhytt?
Där finns det ju två fönster och vardagsrummet är väl tillräckligt stort för att även rymma matbord.
Jag skulle utan tvekan dela av det större av sovrummen. Det är ganska lätt att skapa en trevlig ungdomslya, på några få kvadrat, om man är kreativ. Först och främst, upp med sängarna i luften. Sen får ett skrivbort lätt plats under. Man kan vidare sätte ytterligare en loftsäng, på andra väggen. Då kan sängarna fungera som soffor, så de kan ha hem kompisar. Mycket tips och ide'er finns i husvagnar och båtar.
Sen är frågan om de kan tåla att ena rummet blir genomgång in i det andra. Eller om du måste ta drygt en halv kvadratmeter, så du kan bygga två ingångar.
Det är inte rimligt att du sover på en kökssoffa. Eller att ni blir utan vardagsrum.
Sen är frågan om de kan tåla att ena rummet blir genomgång in i det andra. Eller om du måste ta drygt en halv kvadratmeter, så du kan bygga två ingångar.
Det är inte rimligt att du sover på en kökssoffa. Eller att ni blir utan vardagsrum.
Tack för svar! Tror du det kan vara möjligt att dela upp stora sovrummet annars?F fribygg skrev:
Ja, det är också ett alternativ. Trodde dock att det var svårt att få till med tanke på fönstrets och dörrens placering. Men det kanske inte är så invecklat?A AG A skrev:Jag skulle utan tvekan dela av det större av sovrummen. Det är ganska lätt att skapa en trevlig ungdomslya, på några få kvadrat, om man är kreativ. Först och främst, upp med sängarna i luften. Sen får ett skrivbort lätt plats under. Man kan vidare sätte ytterligare en loftsäng, på andra väggen. Då kan sängarna fungera som soffor, så de kan ha hem kompisar. Mycket tips och ide'er finns i husvagnar och båtar.
Ja, det var min tanke. Ärligt talat så tror jag att iallafall den ena av ungarna kan tänka sig ett rum utan fönster varannan vecka. Så viktigt med fönster tror jag inte barn tycker det är.F fribygg skrev:
Säkerhetsmässigt tror jag inte heller det är några problem. Det finns ju ändå två utrymningsvägar.
Ventilation är minsta problemet.
Det är ju en hyresrätt så det ställer ju till med en del problem. Det är någon annans lägenhet du ska ändra i och allt du lägger ner i den äger någon annan.
Det kanske är en ide att flytta istället? Kan låta jobbigt, men det handlar kanske om 5-6 år innan den äldste flyttar och att bygga om en hyresrätt för några år känns ganska orimligt. Pengarna kanske hellre kan läggas på en något högre hyra i några år?
Det kanske är en ide att flytta istället? Kan låta jobbigt, men det handlar kanske om 5-6 år innan den äldste flyttar och att bygga om en hyresrätt för några år känns ganska orimligt. Pengarna kanske hellre kan läggas på en något högre hyra i några år?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det möjligt att bygga ett mansardtak på en vind?
Utbyggnad och tillbyggnad -
20A huvudsäkring löstes ut först vid 34A – hur är det möjligt?
El -
Spåra in el i träinnertak. Är det möjligt att utföra på säkert sätt?
El -
Är det möjligt att ersätta en tjock tråd med en tunnare elektrisk tråd
El -
V2x - Är det möjligt idag (2024) - Ett pågående samtal!
Laddboxar & Elbilar