Korvgubbe
Har du kvar originaltanken? I så fall är det en lätt sak att använda den som plugg och plasta en form kring, som du sedan plastar en kopia av dunken i. Lägger man sedan en vattensäck i dunken så är du säker på att dricksvattenkvaliteten inte äventyras.

nizzehult
Den finns kvar. Men är alltså för stor. Då är det väl enklare att minska den till lämplig storlek, kapa överdelen och sen lägga in en vattensäck?
Är dock osäker hur vattensäckar funkar när det ska ligga en pump därinne och uttaget ska ske uppifrån, vad händer när säcken börjar på att bli tom och hur får man anslutningarna täta? Dessa är väl främst tänkt att tappas underifrån?

Och nej: att ha tanken högt, på taket eller i något annat utrymme är inget alternativ.

Plasta en egen tank är heller inget som jag känner mig bekväm med, har aldrig pysslat med sånt och vet knappt hur det går till eller vad man behöver.

Anslutningarna på säcken är såvitt jag förstått täta, när säcken börjar bli tom kollapsar den alltså (eftersom vattnet sugs ut och ingen luft kommer in). Men det gör ju inget just eftersom det är en säck som är till för att kollapsa. Säcken tar alltså inte upp mer volym än vattnet i den.

Och de är såvitt jag förstår inte tänkta att tappas underifrån utan från anslutningarna som sitter på ovansidan.

nizzehult
OK, det finns ju tre anslutningar:
- Vattenslangen ut som är ca 15-16mm.
- Strömkabeln till pumpen - som inte är rund utan en tvådelad kabel.
- Påfyllningen som är en 40-50mm(?) slang som går till påfyllningslocket.
Sen vore ett nivårör önskvärt men inget krav.

Jag ska åka och studera en vattensäck, kan mycket väl bli en bra lösning.

Möjligen behöver du byta pump för att kunna köra med vattensäck (till en sugande pump, låter som det är en dränkbar pump i nuläget?).

Med vattensäck behöver du inte direkt nåt nivårör eftersom du ser på säcken hur mycket det är i den. Den "säckar" ju ihop när vattnet pumpas ut.

nizzehult
Ja den är dränkbar men varför skulle den behöva bytas?
Sen vill jag inte se säcken alls och det finns heller inget att hänga den i utan att göra om gamla tanken som "låda" till säcken är nog grundidén om jag tycker att detta verkar genomförbart.

Jag vet inte om säcken har en öppning som är tillräckligt stor för att få ner pumpen, jag tror säckar är gjorda för en extern pump som suger ut vattnet.

nizzehult
Jag har faktiskt också hittat den hos Cipax och den är väl det närmaste jag kommit. Tyvärr så kostar den ca 1800,-....:surprised:

Pumpen behöver ett 38mm hål för att komma in och det verkar det som vattensäckarna har.
http://www.watski.se/Vattensack-11edG
Däremot så verkar in- och utlopp sitta på olika sidor men det går nog att lösa. Man behöver ju heller inte fylla säcken full så att säga. Bäst vore om det fanns någon typ av enkel upphängning så att den inte "säckar ihop" så att säga.

nizzehult
http://shop.duells.se/vattentankar---sackar-150075
Har hittat några olika nu. Tyvärr inte på hyllan för att "klämma och känna"; det är inte direkt någon volymprodukt.
Det som är lite intressant med denna är att detta: "Anslutningar ingår: 1 x 16mm (1-5219690)/ 1 x 38mm (1-5219692), monteras på valfri plats på tanken".
Kan det innebära att den kommer utan hål och sen kan man sätta sina anslutningar där man själv vill? Det låter onekligen intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.