nizzehult
Nej, det går inte att (hitta) en större dunk som passar i detta utrymme, gudarna ska veta att jag har försökt!
Utrymmet jag har att spela på är ungefär 60x20x40. (LxBxH).
Nu är det så att själva rummet är inte statiskt utan rör sig (det är i en duschkabin i en husbil) så det går inte att mecka med hävert och slangar och annat. Finns heller inget utrymme på undersidan.
Plan B var att sätta en pump i varje dunk men då måste man också fylla varje dunk var för sig.

Det finns ett påfyllnadslock på utsidan som är kopplat till en grov slang och då vill man gärna att flödet mellan tankarna är ungefär detsamma. Jag funderade först på att dra denna slang (i något mindre utförande) till själva slangbiten där tankarna kopplas samman, på så vis får jag en bra påfyllning samtidigt som jag får en visning av nivån. Nackdelen är att det sticker ut och stjäl plats framför dunkarna, den platsen vill man helst ha så ren som möjligt.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Du kanske kan fixa en specialtillverkad tank? Låta någon svetsa ihop en rostfri i rätt mått. Eller bara silikona ihop plexiglas (kanske känns riskabelt, men det är väl så man tillverkar akvarier? fast med riktigt glas...)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Det finns ju vattensäckar, bygg en låda i rätt mått och stoppa i en sådan.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
harry73
I båttilbehörsaffärer fins det dricksvattensäker i olika format. Det blir kanske enklare att fylla det utrymme du har med en sån, då slipper du koppla dunkar
http://www.bachmans.se/Vattensack-11edG
 
nizzehult
En rostfri tank i den här storleken skulle kosta åtskilliga tusen....men jag håller med om att det skulle vara det snyggaste alternativet, då kunde man få den exakt så den passade.
Det är ett helt öppet utrymme som är svårt att bygga in så en vattensäck skulle funka dåligt. Det är dessutom ett duschutrymme så en eventuell låda måste vara fuktsäker.
Men tack för kreativa förslag :-D
 
harry73
nizzehult skrev:
En rostfri tank i den här storleken skulle kosta åtskilliga tusen....men jag håller med om att det skulle vara det snyggaste alternativet, då kunde man få den exakt så den passade.
Det är ett helt öppet utrymme som är svårt att bygga in så en vattensäck skulle funka dåligt. Det är dessutom ett duschutrymme så en eventuell låda måste vara fuktsäker.
Men tack för kreativa förslag :-D
Bilder?
 
Bygg en form, plasta en låda och stoppa i en vattensäck. Inte svårt, inte dyrt och dessutom fuktsäkert. :)
 
Som jag tolkar det så handlar det alltså om två dunkar som står "intill väggen" i ett duschutrymme. Men det skulle väl gå att skruva fast en slags "bur" (gjord av en "för stor" plastback) som man sen lägger en vattensäck i.

Med "bur" syftar jag främst på att den inte behöver vara tät utan att det tvärtom behövs dräneringshål. Den kan kanske t.o.m. vara öppen i botten så den bara håller fast säcken i sidled.
 
nizzehult
Så här såg originaltanken ut, ca 90 cm bred. Jag försökte först att kapa och svetsa ihop den (6mm plast) men fick det aldrig tätt. Observera profileringen i botten.
http://i61.tinypic.com/kef4pi.jpg
Att bygga en form och plasta verkar inte vara nåt man gör bara sådär.

Det här är alltså ett väldigt trångt utrymme som fungerar som toa, dusch och vattenförvaring så det finns inte så mycket utrymme varken att spela på eller att fästa i. Till höger finns en vägg och även bakom men den bakre är inget att fästa i. Till vänster sitter en kassettoa. Strax ovanför går ett konvektorelement. Så här ser det ut:
http://i58.tinypic.com/1zh1our.jpg

Rest teoretiskt så skulle jag kunna kapa toppen på den gamla tanken då den passar precis och där placera en vattensäck men det måste då lösa sig med ingång för pump, matning och påfyllning utifrån så att någon av dessa utgångar inte kan hamna så det rinner ut på nåt sätt när säcken krymper. Tänk på att allt är i rörelse när man åker.

Idag har jag alltså fått tag på två tomma 20l oljedunkar som skulle gå att använda, det är dessa jag vill koppla ihop och försöka använda (får dom först om en vecka). Under tiden klurar jag på alla inkopplingar och sånt, bl a så skulle jag vilja göra så att utloppsdelen (Bordgenomföring heter den) gick ut i 90 grader i stället för rakt, skulle möjligen gå att värma och böja om man hittar en lämplig fjäder. Tror t o m att det går att placera dem i botten av dunken, den vilar på en slags upphöjnad så det finns lite utrymme kvar under.
 
Redigerat:
Att plasta är inte så svårt som man kan tro. Det kanske till och med är så att du helt enkelt kan plasta dig en dunk. Så länge du "bara" duschar i vattnet kan jag inte tänka mig att det är någon fara. Det är också lätt att ansluta påfyllning, pumpslang och så vidare.
 
nizzehult
Icke. Har ägnat åtskilliga timmas letande på nätet men inte hittat nån. Just nu står det en 14l plastdunk där men det är ju inte mycket att komma med, vill upp i minst 40 liter (originaldunken var på 65 liter). Och ja: detta är färskvatten och ska även användas till matlagning och kunna drickas.
Här finns några att välja på men den enda som verkligen passar är på 18liter....
http://www.xn--fnsterputsredskap-zzb.com/collections/vattentankar-1-100-liter/farskvattentank

Den sista som du föreslog går definitivt inte, den är för bred och det är just bredden det brukar fela på.
Jag har alltså bara runt 20cm att spela på när det gäller bredden annars hamnar den i "benutrymmet" om man sitter på toan - där utrymmet är nog hopklämt ändå. Originaltanken är alltså profilerad och sen är nedersta delen bara ca 15cm längst ner och sedan sneddad lite uppåt till ca 20cm, detta för att den ska passa i facket som man gjort i duschkabinen. Går att se på bilden. Att hitta en dunk som har den profilen är nog inte att tänka på och om jag tar en som är lite bredare så måste den stå på duschkabinens kanter men det ska nog funka - fast man förlorar då utrymmet som finns undertill.
 
Redigerat:
Med de önskemålen återstår nog bara att gjuta en tank själv misstänker jag. Nu vet jag ju inte om det är tillrådligt att förvara dricksvatten i en egenplastad tank eller inte men det går ju att ta reda på. Ge mig lite tid så kan jag höra efter på annat håll....
 
I
Ok, tror jag förstår, och originaltanken är för lång?
En tank på taket är inget alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.