Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
 
  • Elmätare visar 319 volt i ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Du bör kolla med en "riktig" spänningsprovare, dina 319 Volt är inte rätt på en enda punkt. Det ska vara ca 230V eller om det är felkopplat ca 400V.
Rådet är att koppla inte in nått innan du VET vilken spänning det är i uttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L och 19 till
  • Laddar…
Kalo81,
är uttaget i Sverige?

Vad är det för blått rör eller vad det är, i din bild under energimätaren?
 
  • Gilla
Nilsåke
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kalo81,
är uttaget i Sverige?

Vad är det för blått rör eller vad det är, i din bild under energimätaren?
Ja i Sverige.. de är inget med strömmen detta är över torktumlaren som står på tvättmaskinen..så ursäkta dammet men tror förra ägarens tvättmaskinen gick på 380v eller hur har han kopplat kablarna? För med multimetern visar den 320v-400v
 
Ni köpte ett hus idag alltså, och har inte ännu använt några elapparater i huset. Inte ens kaffebryggare? Morgonkaffet? Gick kaffebryggaren upp i rök och flammor?

I Sverige är nätspänningen:
-mellan fas-nolla: ca 235 Volt.
-mellan två faser ca 400 Volt.

Därför besynnerligt om du mäter 320 Volt. Vad mäter du mellan då, mellan två faser?
 
Mät med en RIKTIG spänningsprovare, den på bilden skulle jag aldrig lita på. Dessutom måste man veta hur man tolkar mätresultatet. Menar du att mätvärdet fladdrar?
Ps
Jag tror inte att den förre ägaren har haft en TM som gick på 380 (400)V, det är nått som nästan inte existerar.
Vissa kan gå på flera faser men är fortfarande 230 V. Tex 3x230 V. Och att man skulle ha 380 (400)V i ett vägguttag är lite udda och då är det värmen som går på flera olika faser medan motor och styrningar går på 230V.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ni köpte ett hus idag alltså, och har inte ännu använt några elapparater i huset. Inte ens kaffebryggare? Morgonkaffet? Gick kaffebryggaren upp i rök och flammor?

I Sverige är nätspänningen:
-mellan fas-nolla: ca 235 Volt.
-mellan två faser ca 400 Volt.

Därför besynnerligt om du mäter 320 Volt. Vad mäter du mellan då, mellan två faser?
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
 
  • Gilla
Olov Blom
  • Laddar…
Kalo81,
har ni jordfelsbrytare i elcentralen? Bra att ha för att förhindra person-olyckor med ström.

Att döma av badrumstapeten verkar huset(eller rättare sagt senaste badrumsrenovering) vara från uppskattningsvis 1980.

Ja det går att koppla felaktigt så det blir 400 Volt i ett 230 Volts vägguttag. Men det skulle en elektriker aldrig göra. T.ex. att koppla så det är 2 faser till vägguttaget(istället för det riktiga 1 fas, 1 nolla och jord(gröngul). Men då måste man in i elcentralen också och koppla om där också.

Men det kan väl vara en 3-fas ledare(dvs 3 faser, nolla och jord) dragna till ditt vägguttag i badrummet. Och någon har fuskat dit ett vanligt 230 Volts-uttag.

Ta bort energimätaren från ditt vägguttag, ta sedan bild på det.
Skruva bort uttagets plastytterdel, så ledarna framgår, ta foto. Du får bryta strömmen innan du gör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsag och 1 till
  • Laddar…
Allvarligt fel med om det är 2 faser in i ett vanligt uttag. Men det verkar skumt.
Kan du lägga upp bild på mätning med riktig multimeter inställd på AC spänningsmätning?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Felkopplat någonstans så du har en "flytande nolla"?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
Återkoppla med lösningen, flytande nolla är det enda jag kan komma på som kan orsaka det där. 2 faser är det definitivt inte iaf.

(edit)
Ångrar mig, läste produktbladet nu. Displayen kan enbart visa upp till 300 Volt enligt specifikation. Så du kan mycket möjligt ha 400 Volt där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kalo81,
har ni jordfelsbrytare i elcentralen? Bra att ha för att förhindra person-olyckor med ström.

Att döma av badrumstapeten verkar huset(eller rättare sagt senaste badrumsrenovering) vara från uppskattningsvis 1980.

Ja det går att koppla felaktigt så det blir 400 Volt i ett 230 Volts vägguttag. Men det skulle en elektriker aldrig göra. T.ex. att koppla så det är 2 faser till vägguttaget(istället för det riktiga 1 fas, 1 nolla och jord(gröngul). Men då måste man in i elcentralen också och koppla om där också.

Men det kan väl vara en 3-fas ledare(dvs 3 faser, nolla och jord) dragna till ditt vägguttag i badrummet. Och någon har fuskat dit ett vanligt 230 Volts-uttag.

Ta bort energimätaren från ditt vägguttag, ta sedan bild på det.
Skruva bort uttagets plastytterdel, så ledarna framgår, ta foto. Du får bryta strömmen innan du gör det.
Okej fixar de..(återkommer) Tack
 
Visar mätaren rätt i några andra uttag?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
 
  • Digital multimeter ansluten till ett eluttag för att mäta spänning. Ett paket med texten "Värk Låt Mild hjärtat vara med" syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Allvarligt fel med om det är 2 faser in i ett vanligt uttag. Men det verkar skumt.
Kan du lägga upp bild på mätning med riktig multimeter inställd på AC spänningsmätning?
 
  • En digital multimeter med sladdar anslutna till ett vägguttag på en dammig arbetsyta, med förpackningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.