Torka ved är bara luft,luft,luft moder natur sköter om det bra om det kan blåsa rakt igenom en vedbod
Ingen ved mot en tät vägg, då torkar det inte samt att väggen kan mögla, min 5 cm mellan ved och vägg, går att sätta ribbor på väggen, lättare att hålla avståndet, Travs veden ska det vara min 5 cm mellan travarna för luften att blåsa igenom och otäta väggar

kisumisu
J jonaserik skrev:
Torka ved är bara luft,luft,luft moder natur sköter om det bra om det kan blåsa rakt igenom en vedbod
Ingen ved mot en tät vägg, då torkar det inte samt att väggen kan mögla, min 5 cm mellan ved och vägg, går att sätta ribbor på väggen, lättare att hålla avståndet, Travs veden ska det vara min 5 cm mellan travarna för luften att blåsa igenom och otäta väggar
Ja så är det säkert med blöt ved. Men att förvara torkad ved är väl "inomhus" bäst?
Nu gällde ju min fråga lite både och :)

Som dom där ringarna är säkert mycket smarta att torka i bara man sätter på underlägg och tak. Men dom är inte så praktiska sen när det kommit en massa snö. Allt begravs ju under snö.

Hade faktist ett år travad precis bakom garaget och dom blev helt insnöade där för snön blåste från alla håll och kanter mot veden.

kisumisu
Rkarlsson skrev:
Ja det är riktigt bra vedförråd. Det är spjälor längst in och sj pallar i botten, osb på höger sida. Plåttak och hängränna. Men det är ju inget måste att bygga så avancerat. Skall ju bara skydda lite.

Förr i tiden var inte bilar så stora heller så garagen var små ofta, mitt är mycket knepigt byggt, det närmast på bilden är en uteplats på ritningen men förra ägaren slängde upp skivor för att få ett förråd till åkgräsklippare och dylikt.
Mitt är ändå byggt 45 och det såg ut på de gamla ritningarna som att förvaring inte var prio ett heller. En liten duschhörna vid oljepannan som fanns där då.

Ett tält fast med tjockare material hade jag satsar på isåfall om jag bott i snörika områden =)
Då var det säkert 50-60 tals husen som var bäst planerade?

Bodde förut i ett hus som hade enbart 1 våning på 70kvm. Men de huset hade inbyggda skåp. Fanns en lika stor källare.
Källaren var dusch, bastu, gym, ett gästrum, pannrummet inklusive oljetank och accumulatortank och ett kylrum som var praktist förvara viss mat sylt dricka osv.

Fanns dubbelgarage och en vedbod.

Nu bor jag i 145kvm och känns som man har ingen plats. Vi är visserligen fler nu när jag har 3 barn. Men märkte redan vid inflyttningen att det var trångt och då hade vi ej barn.

Mycket har man fått rensa, slänga sälja o ge bort helt enkelt.
Bla det här med skåpförvaring är helt värdelöst i modernare hus. Mycket döutrymme som helt enkekt går till spillo.

Redigerat:
Naturliv Naturliv skrev:
Att det finns en årscykel för vedhantering har jag inte tänkt närmare på. Det låter smart att ta hänsyn till årstidernas olika luftfuktigheter när man väljer hur veden kan förvaras.
Det finns en annan, kanske viktigare aspekt på årscykeln:
På vintern, efter lövfällningen minskar trädens (nu talar jag om lövträd) savinnehåll, för att träden går "i vila" under den kalla årstiden. Det är då det är lämpligt att avverka, eftersom vedens fuktighetshalt redan vid fällningen är låg.
Sedan, när våren nalkas och inför lövsprickningen, stiger fukthalten i trädstammarna igen.
Du känner väl till uttrycket när saven stiger :)

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
kisumisu
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det finns en annan, kanske viktigare aspekt på årscykeln:
På vintern, efter lövfällningen minskar trädens (nu talar jag om lövträd) savinnehåll, för att träden går "i vila" under den kalla årstiden. Det är då det är lämpligt att avverka, eftersom vedens fuktighetshalt redan vid fällningen är låg.
Sedan, när våren nalkas och inför lövsprickningen, stiger fukthalten i trädstammarna igen.
Du känner väl till uttrycket när saven stiger :)
Nu är jag säkert fel person och svara.

Sett att många fäller träd inför vintern på hösten av någon anledning.

Jag fick dock höra av en att man ska dock fälla på våren och då när löven är som små knoppar. Sedan låta trödet ligga där och låta den få löv trädet lever så länge det finns vätska där. När löven vissnar är den torr.

kisumisu kisumisu skrev:
Nu är jag säkert fel person och svara.

Jag fick dock höra av en att man ska dock fälla på våren och då när löven är som små knoppar. Sedan låta trödet ligga där och låta den få löv trädet lever så länge det finns vätska där. När löven vissnar är den torr.
Rätt och fel... De som använder löv för att dra ur vatten gör inte det för att det är bäst utan att de var försent ute...
Bäst tid är som sagt på vinterna men annars får man anpassa sig till när man har tid och tillgång på träd.

/ATW

• Gilla
STB
  • Laddar…
Det funkar att göra så på sommaren också. Men att fälla på vintern och klyva vårvinter är bra.

kisumisu kisumisu skrev:
.
Får jag gissa så görs det när det finns tid för oss som enbart hugger för egen ved. Och skogen avverkas och gallras när det är körbart mycket oberoende av årstid.
Våren brukar jag använda för att ta hand om vinterns härjningar med snöbrott i granbestånd.
Jag lägger upp veden i runda travar eller liknande i olika former med täckning ovanpå, men där får den ligga över minst en vinter innan den åker in i vedskjulen där den sedan används för vinterns eldning.

Intressant tråd.
Håller precis på bygga vedboden.. golv, EU pallar på stenar, samt EU pall som första vägg del, som jag byggt ihop med stolpar och taktslag, spillvirke från attefallen. Delar upp det i 2 sektioner där ena är för kubbar. Mitten Yta för kunna köra klyven. Andra delen. Förvaring av kluven ved.
Förtillfället så får det duga med pressening som tak. Korrrugerad plåt eller plast ska det bli sen.
Viktiga är få luftgenomströmningen. Och inget direkt regn. Kommer skjuta ut taket minst 50-70cm på alla sidor för att förhindra snö och regn från sidor. Eller bygga igen en bit ner på vägg, får se har inte bestämt mig än.

• Vedbod under konstruktion med blå presenning som tak, EU-pallar, stolpar och kluven ved i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även ett litet taköverhäng skyddar den övre delen av väggen. Så att bygga igen där är inte ett alternativ till ett större överhäng.

D Daniel 109 skrev:
Även ett litet taköverhäng skyddar den övre delen av väggen. Så att bygga igen där är inte ett alternativ till ett större överhäng.
Som sagt har inte bestämt mig än. Nu vet du. Ju inte vilka förhållanden jag har att förhålla mig till. Det skyddar inte med litet överhäng.
Blir förmodligen längre takuthäng samt möjligen även en bräda längst upp. Jag bor i skogen och här regnar det från alla håll. Alla träd påverkar hur regnet faller, tro mig har haft det öppet ett tag och det är dyblöt inne trots att presseningen hängt över en bra bit på sidorna.

Visst, men längst upp på väggen är ju det mest skyddade stället trotts det.

Fairlane
Jag tycker inte det behövs något överhäng att tala om. Lite regn/snö som blåser snett in påverkar i princip ingenting. Jag har faktiskt till och med vet som ligger med lite trädkronor som tak och tro det eller ej, det fungerar bra det med till att torka, sen får man flytta till en torrare del. Är veden sen torr och den regnar och blåser så att den yttre delen av veden blir lite blöt så är det ändå bara ytan och eftersom jag inte lyfter in veden direkt från förrådet in i kaminen så gör det inget.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eller bara så här, blir andra ev, tredje vintern.
Stapel av vedträn i ett vedskjul med lövverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.