41 231 läst · 58 svar
41k läst
58 svar
Hur förvarar ni veden?
Lite komiskt att workingclasshero skriver i princip samma sak som jag samtidigt som jag skriver. Men gillar rävlyans inlägg.... och rävlyan gillar det workingclasshero skriver, men tycker att jag har fel. Det går inte riktigt ihop för mig.
Du har verkligen organiserat vedhanteringen på ett effektivt sätt, Mycket ved på rätt plats, lätthanterligt med maskinell hjälp. Jag har personligen inte behov av den här mängden ved och min förvaring kommer att bli mindre än den här. Att lastpallar kan användas tar jag med mig i tänket kring min vedförvaring, Tack för bild!Zixten skrev:
Min ved ser ut ungefär som din andra bild och jag har verkligen bidragit till den biologiska mångfalden, framförallt för insekter och fåglar. Men nu är det dags att ändra på det. En vedbod med bra ventilation skulle vara en idé. Tack för bilder!KnockOnWood skrev:Vi amatörer, som inte har så där jättestort vedbehov, väljer väl att
Själv har jag gått på den andra linjen. Använder inte så mycket ved i vår kamin, och vet hur det går när veden får ligga oskyddad ute.
- Stapla veden i vedskjul, med tak, och med gles panelning på väggarna så luften får fullt tillträde,
men regnet inte kommer in, eller
- Ordna en vedbod, där man kan ha ventilation efter behov.
Vedbod, skulle egentligen varit en hästbox i ett stall:
[bild]
Ved, som blivit liggande ute, möjligen till gagn för den "biologiska mångfalden":
[bild]
Tack för konkretiseringen av vilken typ av luftning som behövs kring veden. 50 mm mellan staplar och mot vägg och gärna någon vägg med spjälor som vägg. Då klarar veden regn och snö. Tack för inlägget!R rävlyan skrev:Bygg vad som helst , frigga , enbart vedbod eller annat , se bar till att det inte byggs in något .
En frigga ska det vara en massa hål i golvet och minst en vägg mot utsida bara spjälor
Vedbod/skjul ska bara ha tak , ribbor på tre väggar , varannan bräda i golv
Det gäller att få luften att gå igenom högen , ved travas med mist 50 mm mellan staplarna och inte direkt mot vägg , samma där 50 mm
Regn och snö har ingen betydelse som slår in , klyven ved drar inget vatten , endast då den ligger i vatten
Att det finns en årscykel för vedhantering har jag inte tänkt närmare på. Det låter smart att ta hänsyn till årstidernas olika luftfuktigheter när man väljer hur veden kan förvaras. Betyder det här att man kan låta stockarna ligga kvar i skogen till våren?D Daniel 109 skrev:Nej. Jag motsäger inte mig själv. Visst kan man ha ett glest golv, men det är inte ett krav i en vedbod.
Gamla tumregler är att man klyver tidigt på våren, torkar ute under våren när det är låg luftfuktighet. När veden är torrare och luftfuktigheten går upp, runt midsommar, tar man in den under tak. Då funkar det att elda med den kommande vinter. Har man möjlighet får den gärna ligga ytterligare ett år under tak.
En sådan här sommar skulle veden utan vidare kunnat ligga ute hela sommaren. Men det är ju inte det normala.
Det här med att förlänga byggnader för att skapa vedförvaring ska jag fundera vidare på. Kanske kring campingbussen (som nu går i pension och blir fast förankrad), Jag har inte tänkt färdigt hur utsidan ska se ut på bussen, kanske en vägg med ved? Tack för bilder! Snyggt på både utsida och insida.P-plats skrev:
Under vintern varken ruttnar eller torkar veden. Så var den är ich omden är klyvd kvittar. Men det brukar ju vara bra bärighet när marken är frusen. Så det är en bra period att köra hem veden på. Sedan vill man helst att veden är klyvd innan våren sätter igång på allvar, det är då det torkar som bäst.
Edit: Det stämmer nog inte för det här året, med blöt vår och torr sommar. Men normalt sett är det bra tumregler.
Edit: Det stämmer nog inte för det här året, med blöt vår och torr sommar. Men normalt sett är det bra tumregler.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg