Unikt namn
Marknaden löser inga problem på elnätet. Det behöver regleras. Men det bästa vore kanske att ta steget fullt ut och göra om det till ett kollektiv likt hur VA funkar.

Möjligheten att fritt välja är ändå en illusion.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förekommer det i Sverige? Inte fenomenet, utan att staten betalar överpris för vind och solkraft.
Inte via CfD så vitt jag vet, nej.

Däremot solkraft får ju minst 60 öre i överpris från privatpersoner.

Vindkraft fick tidigare överpris (bidrag) men inte längre.

Hoppas det fortsätter så och att inte heller kärnkraft får CfD. Förstår inte hur det kan vara en bra lösning.

Q qvirre skrev:
Kanske till och med den industrin går ihop och bygger ett eget kärnkraftverk om det nu skulle vara mest kostnadseffektivt, som i Finland. Jag tvivlar starkt på att det kommer hända här i Sverige då de gärna vill att någon annan betalar och alternativen är billigare.
Det stora problemet är risk, och att Miljöpartiet kan döda såna förslag ekonomiskt bara genom att säga sig vilja riva upp besluten. Det ger för hög politisk risk och därmed för höga räntekostnader på lån varvid det inte går att få ihop projekten ekonomiskt ens om man lyckas i övrigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det stora problemet är risk, och att Miljöpartiet kan döda såna förslag ekonomiskt bara genom att säga sig vilja riva upp besluten. Det ger för hög politisk risk och därmed för höga räntekostnader på lån varvid det inte går att få ihop projekten ekonomiskt ens om man lyckas i övrigt.
Borde man inte kunna lösa det med ett avtal med staten som garanterar att man får driva sitt kraftverk i 50 år eller att man får en bestämd summa i skadestånd för alla år som man tvingas till förtida avstängning om nu MP tar över?

• Haha
Snikhol
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Borde man inte kunna lösa det med ett avtal med staten som garanterar att man får driva sitt kraftverk i 50 år eller att man får en bestämd summa i skadestånd för alla år som man tvingas till förtida avstängning om nu MP tar över?
Känns det som ett bättre användande av skattepengar?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Marknaden löser inga problem på elnätet. Det behöver regleras. Men det bästa vore kanske att ta steget fullt ut och göra om det till ett kollektiv likt hur VA funkar.

Möjligheten att fritt välja är ändå en illusion.
Elnätet borde vara så, ja. När det gäller vatten är det i princip nät och reningsverk man betalar för, inte vattnet. När det gäller el är det en annan sak. Den kan produceras på många sätt och transporteras bra mycket längre.

K krfsm skrev:
Känns det som ett bättre användande av skattepengar?
Såklart inte. Ambitionen ska ju vara att hindra MP från att lägga ner då avtalet ska hållas.

Man får då bort risken du nämner utan att behöva ha CfD och extra förmånliga lån enligt nuvarande lösning som ju garanterat slösar bort skattepengar.

Avtalet slösar ju bara pengar om det bryts i förtid vilket ska kosta så mycket att inte ens MP skulle tycka det är en bra lösning.

Mikael_L
Q qvirre skrev:
...vilket ska kosta så mycket att inte ens MP skulle tycka det är en bra lösning.
Jag ser ett inneboende problem här ... :)

• Haha
Snikhol och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Elnätet borde vara så, ja. När det gäller vatten är det i princip nät och reningsverk man betalar för, inte vattnet. När det gäller el är det en annan sak. Den kan produceras på många sätt och transporteras bra mycket längre.
Vatten kan också transporteras långa sträckor. Men det finns ingen poäng med det. Där byggs reningskapaciteten istället där den behövs, och det funkar hyggligt bra.

Kunden vet vad en enhet kostar utan att behöva duscha på natten när vattnet är billigt eller gå smutsig.

Elkollektivet skulle kunna fungera snarlikt.

• Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
Vatten kan utan vidare lagras. Det kan inte el. Du pumpar inte upp el ur ett eldrag, det gör man med vatten. Vatten och el är väldigt olika.

• Haha
Snikhol
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vatten kan utan vidare lagras. Det kan inte el. Du pumpar inte upp el ur ett eldrag, det gör man med vatten. Vatten och el är väldigt olika.
Men jag kan inte heller pumpa upp vatten utan el här hemma 🙂 just saying

Vad har det med saken att göra?

D Daniel 109 skrev:
Bolaget vattenfall, namnet bokstavligt talat, taget av att de initialt ut lagrade vatten men sålde el. Så energi går absolut att lagra, i form av lägesenergi som vid vattenfall och dammar, eller kemisk energi som i batterier.

Jag skulle tro att mycket lite dricksvatten lagras, vattentornen är nog mer för att uppnå rätt tryck på vattnet och en liten buffert, så det är nog egentligen väldigt lika el. Och tex på Gotland är det vattenbrist. Men jag tror nästan det vore lättare som konsument att anpassa sin vattenförbrukning än elförbrukning. Om nu vattnet hade timpris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att det är så det går till i tanken. Visst finns de som väljer åsikt först och argument sen, men man ska inte underskatta att många (av de få som bryr sig) redan varit i stadiet att söka stöd för vad vi tror på. Skäl som inte upprepas i varje debatt.

Och tror man då av olika skäl att staten behöver vara inblandad i marknaden är det förstås där statlig inblandning är aktuell som debatten om just det sker. Eller där man tycker den ska låta bli.
Du menar som kk-förespråkarna i regeringen?

D Daniel 109 skrev:
Nej, reglerkraft kan ju i dagsläget på rejält betalt. Är det stabilt pris är det värre att få den lönsam. Då att den konkurreras ut är inte alls sant.
Q qvirre skrev:
Har du några belägg för att övrig kraft har börjat få mindre betalt?

De borde istället få mer betalt då det alltid kan producera när priset är högt.

De siffror jag sätt är att baskraft och reglerkraft får typ 20% mer värde nu och att det är de intermittenta som straffar ut sig själva. Vind/sol får därmed en övre ekonomisk gräns.

Var gränsen går beror på många faktorer men runt 40% för vind med dagens mix. Kan förskjutas uppåt med ny teknik.

När ny teknik kommer tycker jag inte vi ska börja motarbeta det med bidrag inriktade mot specifika kraftslag. Låt marknaden sköta det så vi kan dra full nytta av innovationer.

Det behövs dock fler marknader än bara dagen före för aktiv effekt. Det har redan påbörjats och kommer troligen komma mer och på fler egenskaper.
I södra sverige får de mer betalt men det mesta av reglerkraften/vattenkraften finns i SE1 & SE2. Om jag kollar på vattenfalls priser för SE2 har priset varit ca 69 öre jan-april och under 30 öre maj-nov. Om man tar hänsyn till kapitalkostnaden är det ingen reglerkraft som kan överleva på de priserna. Nu är det inget problem än så länge eftersom det inte är någon större brist på reglerkraft i SE1 & SE2.

Visserligen har reglerkraften blivit mer lönsam i södra sverige men inte tillräckligt för att marknaden ska vara intresserade av att bygga reglerkraft utan bidrag som jag uppfattar det som. Men jag har ju inte full insyn och hoppas att jag har fel. Om inget görs från politiskt håll får vi nog vänja oss med volatila elpriser i södra sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.