A Annaastrom skrev:
Tusen tack! snyggt med vitt och jag tycker lappningen ger skön och rustik karaktär.
Ang. sprickorna är min största fear att småmössen ska ta sig upp därifrån , huaaa:dizzy:
Tack!
Mössen behöver du lösa på annat sätt, de borde helst inte finnas i huset då de ju kan skapa massa skador. Kolla med ditt försäkringsbolag, i många hemförsäkringar ingår skadedjursbekämpning kostnadsfritt.
 
D Dublin skrev:
Här är två bilder på golvet. Fritidshuset är egentligen byggt av ett gammalt magasin med timmerstomme och vi tycker att det blev rätt känsla så här snarare än att haa en homogen enfärgad yta, men smaken är ju olika :D
[bild] [bild]
detta var ändå ganska snyggt, om man är är ute efter den känslan.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Du behöver inte lägga nytt!
Nåta med samma nåtmassa man har till båt och behandla ytan så som du önskar.
Jag la råspont och nåta så som man gör med trädäck och behandlade ytan med coelan(inte för att coelan va billigt men det blev bra.)
Håller det i en båt som det regnar på golvet ibland så håller det garanterat inomhus utan regn och uv strålning.
Aah jag missförstod! Toppen, supertack för tips!
 
D Dublin skrev:
Tack!
Mössen behöver du lösa på annat sätt, de borde helst inte finnas i huset då de ju kan skapa massa skador. Kolla med ditt försäkringsbolag, i många hemförsäkringar ingår skadedjursbekämpning kostnadsfritt.
Det känns som att det är oundvikligt med möss i lapplands urskogar.. men tro mig jag undersöker alla alternativ för musbekämpning!
 
wildeside
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kul med nåtmassa, fick googla det. Alltid lär man sig något nytt :)

har bara svårt att se ett resultat som detta med det givna golvet
[bild]
Jag fräste ur ett spår för nåten på ovansidan.
Sa aldrig att mitt sätt va arbetsbesparande, men billigt o vackert blev det i mitt tycke.
 
A Annaastrom skrev:
Aah jag missförstod! Toppen, supertack för tips!
Menar du att jag använder nåt i hålen också?
 
wildeside wildeside skrev:
Jag fräste ur ett spår för nåten på ovansidan.
Sa aldrig att mitt sätt va arbetsbesparande, men billigt o vackert blev det i mitt tycke.
Toppen, jag har all tid i världen :) Hur gjorde du när du fräste ur spåren?
 
A Annaastrom skrev:
Det känns som att det är oundvikligt med möss i lapplands urskogar.. men tro mig jag undersöker alla alternativ för musbekämpning!
I ett annat hörn i samma rum :D
Renoveringsarbete i hörn av rum med verktyg och uppmätta linjer på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dublin skrev:
I ett annat hörn i samma rum :D
[bild]
¨
Hehe det ser ut som att ni lokaliserat entrén
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
wildeside
A Annaastrom skrev:
Toppen, jag har all tid i världen :) Hur gjorde du när du fräste ur spåren?
Jag har lite vänner och anställda hemma i kväll, så nu ska vi hoppa in i bastun. Ska försöka svara hur jag gjorde lite senare. Kommer jag inte ihåg att svar så kan du skicka ett pm. Skål
 
wildeside wildeside skrev:
Jag har lite vänner och anställda hemma i kväll, så nu ska vi hoppa in i bastun. Ska försöka svara hur jag gjorde lite senare. Kommer jag inte ihåg att svar så kan du skicka ett pm. Skål
Vore superschysst! Ha så trevligt!
 
A Annaastrom skrev:
Det känns som att det är oundvikligt med möss i lapplands urskogar.. men tro mig jag undersöker alla alternativ för musbekämpning!
Skaffa katt. Har du redan 1 och det inte hjälper. Skaffa en till :D
 
P Pappa1986 skrev:
Skaffa katt. Har du redan 1 och det inte hjälper. Skaffa en till :D
kattallergiker... tack ändå ;)
 
A Annaastrom skrev:
kattallergiker... tack ändå ;)
Aj fasen, då får du nog ha mössen som husdjur :crysmile::cool:
 
Hål snedsågar man så att passbiten som man fixar inte kan trilla ner. Tänk en upp- och- nervänd pyramid. Lutningen på kanterna behöver inte vara så stor. Passbiten limmas fast (enbart mot den brädan som hålet är i).

Ändträskarvar kan drevas med linull. I de längsgående skarvarna bör man inte ha någonting. Brädorna måste ha rörelsemån i sidled att krympa och svälla med årstiderna (luftfuktigheten). Beroende på virkeskvalitet så kan det behövas upp till åtskilliga mm springa när det är torrt inne nu på vintern.

Mest troligt är att det är ett undergolv av gran. Oavsett så är det trevliga golv. :)

Om det drar från golvspringorna så är det trossbotten som är otät. Kan på äldre hus bero på att spånisoleringen sjunkit ihop över åren. Enda sättet att fixa det är att öppna upp golvet, och vindtäta mot yttervärggarna och fylla upp med isolering. Det går att göra underifrån också men är nog besvärligare.

Annars är det mycket mattor på golvet och tofflor som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.