Hej!
Nu har jag slitit ut allt (alla) plast och masonitgolv som låg i huset jag köpt då det till min förtjusning visade sig att ett fint trägolv (furu?) låg dolt i botten. Det har dock visat sig att det förekommer en hel del skavanker. Dels har jag tre miljarder småspik att dra ut då masoniten var nogrannt(!) fastspikad. Dessutom har man lappat golvet lite här och var. Det i sig tycker jag inte gör så mycket då det enligt min mening bara ger mer själ och karaktär. Däremot oroar jag mig lite för alla springor. Hur tätar och täcker jag dessa bäst? Av estetiska skäl men även eftersom jag vill göra allt för att undvika att smågnagare letar sig in i huset.
Tar tacksamt emot alla tips. Bifogar lite bilder
Nu har jag slitit ut allt (alla) plast och masonitgolv som låg i huset jag köpt då det till min förtjusning visade sig att ett fint trägolv (furu?) låg dolt i botten. Det har dock visat sig att det förekommer en hel del skavanker. Dels har jag tre miljarder småspik att dra ut då masoniten var nogrannt(!) fastspikad. Dessutom har man lappat golvet lite här och var. Det i sig tycker jag inte gör så mycket då det enligt min mening bara ger mer själ och karaktär. Däremot oroar jag mig lite för alla springor. Hur tätar och täcker jag dessa bäst? Av estetiska skäl men även eftersom jag vill göra allt för att undvika att smågnagare letar sig in i huset.
Tar tacksamt emot alla tips. Bifogar lite bilder
Redigerat:
Hej,
Vill inte vara taskig eller så, men för mig ser det ut som råspont av blandad kvalitet som aldrig varit avsedd att gå på. Förmodligen så finns det en del rörelse i golvet vilket innebär att du inte kan ha en hård fog. En mjuk fog blir också problem då det är för små och ojämna springor. Jag hade lagt ett nytt golv ovanpå. Det blir mindre jobb och bättre/snyggare. Skall du räkna in arbetstiden för att fixa till nuvarande ”golv” blir det definitivt billigare att lägga in nytt. Finns ju furugolv om du gillar det
Furu är ganska mjukt dock, dvs känsligt.
Väl menat
Björn
Vill inte vara taskig eller så, men för mig ser det ut som råspont av blandad kvalitet som aldrig varit avsedd att gå på. Förmodligen så finns det en del rörelse i golvet vilket innebär att du inte kan ha en hård fog. En mjuk fog blir också problem då det är för små och ojämna springor. Jag hade lagt ett nytt golv ovanpå. Det blir mindre jobb och bättre/snyggare. Skall du räkna in arbetstiden för att fixa till nuvarande ”golv” blir det definitivt billigare att lägga in nytt. Finns ju furugolv om du gillar det
Väl menat
Björn
Oh no det här var inte vad jag ville höra1977bjorn skrev:Hej,
Väl menat
Björn
Men golvet är ju lackat så då borde det väl ha varit framme vid någon tidpunkt och använts för att "gå på"? Eftersom jag gör allt arbete själv så blir det hursomhelst billigare att behålla detta golv istället för att lägga nytt. Eller menar du att det kommer tillkomma andra kostnader jag inte räknat med för att fixa ordna golvet som ligger nu? Jag planerar att gråluta och vaxa golvet så tänker att det i slutändan oavsett kommer bli snyggare än dom fula plastmattorna som fanns där innan jag slet ut dom....
Vad finns det under, krypgrund, platta?
Förmodligen ligger det isolering direkt under.
Jag tänker mest att det blir svårt att täta springorna på något vettigt sätt, som håller. Skulle vara någon polyuretan-baserad elastisk fog möjligtvis.
vad gäller möss så borde de ha ett lager till att ta sig igenom utifrån.
de lackade golven får slipas först, så viktigt med spiken som du skrev själv. Att de tas bort inför slipning.
Jag hade åtminstone kollat vad ett nytt golv kostar innan man ger sig på helrenovering av befintligt golv.
Jag tänker mest att det blir svårt att täta springorna på något vettigt sätt, som håller. Skulle vara någon polyuretan-baserad elastisk fog möjligtvis.
de lackade golven får slipas först, så viktigt med spiken som du skrev själv. Att de tas bort inför slipning.
Jag hade åtminstone kollat vad ett nytt golv kostar innan man ger sig på helrenovering av befintligt golv.
Jag har släkt som sågade ett eget golv och la polyuretan som fog istället för gummilist vilket är det vanliga.
Det golvet är ljusare än detta, men ser annars ungefär ut så här:
:
Bara för att det eventuellt kan fungera, rent tekniskt, på ditt golv kommer utseendet ändå ganska långt ifrån…
Det golvet är ljusare än detta, men ser annars ungefär ut så här:
:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara för att det eventuellt kan fungera, rent tekniskt, på ditt golv kommer utseendet ändå ganska långt ifrån…
Tack! Vilka moment är det du tror kommer vara mest tidskrävande med att renovera nuvarande golv?1977bjorn skrev:
Det är källargrund1977bjorn skrev:Vad finns det under, krypgrund, platta?
Vi har gjort liknande i vårt gamla fritidshus. Vi lagade större håligheter med tillsågade träbitar och använde fog på något ställe däremot lät vi bli att försöka fylla springorna mellan golvplankorna. Vi målade sen golvet vilket gör att lagningarna syns lika tydligt.
så det finns hopp ändå Tack! Av vilken anledning lät ni bli att fylla springorna? Kan det vara dåligt på något sätt? om du har bild får du jättegärna skicka!D Dublin skrev:
Tack! dock vill jag verkligen försöka ordna till det golv som ligger nu och inte behöva lägga nytt..wildeside skrev:
Här är två bilder på golvet. Fritidshuset är egentligen byggt av ett gammalt magasin med timmerstomme och vi tycker att det blev rätt känsla så här snarare än att haa en homogen enfärgad yta, men smaken är ju olikaA Annaastrom skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tusen tack! snyggt med vitt och jag tycker lappningen ger skön och rustik karaktär.D Dublin skrev:
Ang. sprickorna är min största fear att småmössen ska ta sig upp därifrån , huaaa
Du behöver inte lägga nytt!
Nåta med samma nåtmassa man har till båt och behandla ytan så som du önskar.
Jag la råspont och nåta så som man gör med trädäck och behandlade ytan med coelan(inte för att coelan va billigt men det blev bra.)
Håller det i en båt som det regnar på golvet ibland så håller det garanterat inomhus utan regn och uv strålning.
Nåta med samma nåtmassa man har till båt och behandla ytan så som du önskar.
Jag la råspont och nåta så som man gör med trädäck och behandlade ytan med coelan(inte för att coelan va billigt men det blev bra.)
Håller det i en båt som det regnar på golvet ibland så håller det garanterat inomhus utan regn och uv strålning.