41 798 läst · 369 svar
42k läst
369 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Säger exakt allt det du säger. Hon har varit i aktuella områden massor av gånger.O Ossian K Olsson skrev:Jag och sambon träffades på vår studieort. Sen ville hon flytta till Malmö och jag till Göteborg. Så nu bor vi i Malmö.
Prata med din sambo vad det är som hon tycker är jobbigt med nuvarande hus. Varför hon vill bo på landet. Vilken dröm det är hon drömmer om och om gräset verkligen är grönare på andra sidan.
Testa köra dit hon vill bo. Sen testa att köra till era jobb osv. Räkna på vad bara bilkostnaderna kommer att vara och vad ni hade kunnat göra för de pengarna ist.
Jag kan ärligt säga att jag när en dröm om att flytta till landet varje midsommar när man är just där. När det är som bäst. Varmast och skönast. Men jag vill fasiken inte bo där på vintern när det är beckmörkt och regnar underifrån.
Men när hon vill något så blundar hon för allt praktiskt.
Vi hade tidigare hund vilket inte alls gick ihop praktiskt. Jag påpekade detta innan. Vad hände? Det blev inte så bra. Frugan fick säga upp sig pga hunden inte kunde skötas annars.
Människan är intelligent och har hög IQ men blundar som sagt och är totalt önsketänkande när hon vill något
Borde väl vara hon som byter jobb till något som betalar lika bra som ditt i närheten av var hon vill bo isåfall? Då kan du ju ta något annat jobb istället...K Kjell Åkesson1 skrev:
Men man kanske inte ska lyssna på mig. När mitt ex inte tyckte om huset vi bodde i och jag som betalade 100% av hushållets avgifter inte själv kunde ha råd att flytta så blev valet enkelt: att göra slut.
Har full förståelse för båda sidor men lutar mer åt ditt håll.K Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Det är lätt att romantisera det gulliga och lantliga när det är sommar och sol och man har massa trevliga projekt. Men sen när det blir vinter, kallt, mörkt och massa pendling är det inte fullt lika kul.
Jag skulle mycket väl tänka mig att bo lantligt men då bör det också funka att ha jobb, butiker och hela sitt liv i närheten och inte tvingas pendla in storstan.
Leta vidare och försök hitta en kompromiss. Måste ni t.ex bo kvar i Stockholm?
Har ni sålt ett boende där så kan ni kanske kapital som räcker till rätt fint boende i en mindre stad.
I Gävle t.ex kan man bo lantligt och ändå ha 10min resa in till stadskärnan. Med bussar som stannar utanför dörren. Tåg till uppsala på mindre än en 1h, Stockholm på 1,5h.
Jag vill ha en viss levnadsstandard och så även frugan. hon vill driva sitt egna bolag som hon gör nu men det ger rätt låg inkomst. Vi lever på min väldigt höga inkomst.P PappasHammare skrev:
Hela min bransch finns i Sthlm. Flyttar jag till mindre ort är det kanske 1/3 av inkomsten som gäller och en stor nedgradering i levnadsstandard
Problemet är levnadsstandarden där båda har rätt höga krav. Min bransch finns i Sthlm och en flytt till typ Gävle skulle minska min inkomst med mer än 100k per månad.S Stuff skrev:Har full förståelse för båda sidor men lutar mer åt ditt håll.
Det är lätt att romantisera det gulliga och lantliga när det är sommar och sol och man har massa trevliga projekt. Men sen när det blir vinter, kallt, mörkt och massa pendling är det inte fullt lika kul.
Jag skulle mycket väl tänka mig att bo lantligt men då bör det också funka att ha jobb, butiker och hela sitt liv i närheten och inte tvingas pendla in storstan.
Leta vidare och försök hitta en kompromiss. Måste ni t.ex bo kvar i Stockholm?
Har ni sålt ett boende där så kan ni kanske kapital som räcker till rätt fint boende i en mindre stad.
I Gävle t.ex kan man bo lantligt och ändå ha 10min resa in till stadskärnan. Med bussar som stannar utanför dörren. Tåg till uppsala på mindre än en 1h, Stockholm på 1,5h.
Sen ÄLSKAR jag att bo nära Sthlm där allt finns. Älskar att kunna gå på fotboll, träffa familj och alla vänner. En flytt till Gävle innebär bort från allt
Vågar man fråga hur arbetsfördelningen troligtvis kommer bli i ett kommande ”heltidsprojekt”?
För mig luktar detta KBT kombinerat med familjerådgivning för att undvika i att antingen hamna i en skilsmässa eller en utbrändhet.
Det du beskriver är väl ett ytterst bra exempel på att vilja ha något som inte går att uppnå utan konsekvenser man inte kan acceptera. Hur ska vardagen gå ihop om den knappt gör det idag
För mig luktar detta KBT kombinerat med familjerådgivning för att undvika i att antingen hamna i en skilsmässa eller en utbrändhet.
Det du beskriver är väl ett ytterst bra exempel på att vilja ha något som inte går att uppnå utan konsekvenser man inte kan acceptera. Hur ska vardagen gå ihop om den knappt gör det idag
En kompromiss kan ju vara att hitta någon hyfsat lantlig idyll i tex Vaxholm och andra pittoreska småbyar nära Stockholm city. Ta en rejäl biltur och kolla upp smultronställena.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 544 inlägg
Hus på landet, övernattningslägenhet i fjollträsk.
Problemet löst.
Problemet löst.
Full förståelse för det.K Kjell Åkesson1 skrev:Problemet är levnadsstandarden där båda har rätt höga krav. Min bransch finns i Sthlm och en flytt till typ Gävle skulle minska min inkomst med mer än 100k per månad.
Sen ÄLSKAR jag att bo nära Sthlm där allt finns. Älskar att kunna gå på fotboll, träffa familj och alla vänner. En flytt till Gävle innebär bort från allt
Men en kombo av två boenden då? Lägenhet/radhus nära stan, kombinerat med ett lantligt fritidshus.
Pendlingen är ju svårlöst, jag utökade från ca 10min till 35 min enkel resa när vi flyttade till vischan, 2h enkel är ju helt enkelt inte acceptabelt. Sen med djur och lite större gård, jodå, vi har 2 ponnys, en katt och 2 Atraktorer, inget av detta fanns på kartan för 5-6år sen. Allt detta är hanterbart, är lättare än man kan tro men pendlingen är inte det.
Har diskuterat det. Frugan vill inte ”sitta ihop” med andra. Jag är helt för en sådan lösning. Det är ett bra förslag men hon stänger inte dörren HELT för detta iaf.S Stuff skrev: