60 175 läst · 158 svar
60k läst
158 svar
Hur får ni hem allt?
Där ser man, de e´väl den där inflationen....peternicklas skrev:
Annat var det på 60-talet. Då slängde man själv på en dragkrok på sin Volo PV eller Amazon och det kostade ett par 1000-lappar inkl. reg. besiktning.
Nä, skämt åsido.
Ett dagsfärskt pris på montering av "dold" dragkrok (ca 2.000:- dyrare än fast) att monteras på en Volvo C70 mod. 2011. 11.127:- hos Bilia. så Remne´s pris ligger på nivån. :eek:
Man skall kanske inte se det enbart som en kostnad, Som peternicklas skrev så kan draget vara avgörande när du säljer bilen.
På fabrik monteras det ju inga dragkrokar, inte ens på nya bilar. Det görs av återförsäljaren.peternicklas skrev:På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.
Ska man köpa en nyare bil idag så kan det vara avgörande om det finns dragkrok eller ej om man måste ha detta.
[länk]
Jag pysslar ofta med något projekt hemma, men är långt från proffsbyggare. För mig ser det ut så här:
Två större kombibilar med dragkrok och takrails (en till mig, en till flickvännen), en pickup med dragkrok, en sliten och gammal flakkärra för skrotkörningar, en hygglig och frisk kapellkärra för diverse "fintransporter".
En kombi med krok, lastbågar och öppen släpkärra känns som ett absolut minimum om man har ett gammalt hus att pyssla med.
Jag försöker dessutom ligga på lite virkeslager så de mest gångbara dimensionerna alltid finns hemma, sedan kan jag klyva upp andra dimensioner när jag inte behöver så stora kvantiteter. Då slipper man många panikutryckningar till brädgården.
Två större kombibilar med dragkrok och takrails (en till mig, en till flickvännen), en pickup med dragkrok, en sliten och gammal flakkärra för skrotkörningar, en hygglig och frisk kapellkärra för diverse "fintransporter".
En kombi med krok, lastbågar och öppen släpkärra känns som ett absolut minimum om man har ett gammalt hus att pyssla med.
Jag försöker dessutom ligga på lite virkeslager så de mest gångbara dimensionerna alltid finns hemma, sedan kan jag klyva upp andra dimensioner när jag inte behöver så stora kvantiteter. Då slipper man många panikutryckningar till brädgården.
Det första jag gjorde när vi fick reda på att vi vunnit budgivningen var att åka och köpa släp. Dragkrok har jag alltid haft på mina bilar. Det blev ett Majava släp på 3.20 och 1.50 brett med kåpa. Den bästa investeringen hittills. Kommer tom faktiskt före Makita sänksågen...
Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
Detta är dock inte konstigt du köpte ju inte en festtool sänksåg! Själv har jag kombi med dragkrok. 100 meter till släputhyrning( dyrt att hyra) svärfar har släpa med skåp dock 3 mil bort samt att man baras kan låna den speciella dagar så det är inte så mycket nytta med. Sedan har morbror åkerifirma. 1,5 km bort detta gör att både lilla och stora l90 hjullastarna används flitigt dock mest till bortforsling. Ska jag ha hem material från brädgården används hans flakbil. Om det är riktigt stort kan man be honom köra hem det med lastbilen. Och är det mycket som ska slängas är det bara att be honom ställa hit en container...Haba_tsutt skrev:Det första jag gjorde när vi fick reda på att vi vunnit budgivningen var att åka och köpa släp. Dragkrok har jag alltid haft på mina bilar. Det blev ett Majava släp på 3.20 och 1.50 brett med kåpa. Den bästa investeringen hittills. Kommer tom faktiskt före Makita sänksågen...
Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
Redigerat:
Har kollat 2 lokala "obundna" verkstäder och båda har nekat att göra jobbet pga av omprogrameringen som peternicklas va inne på...så man får vackert vända upp mot märkesverstäderna ibland....roland53 skrev:
Vi köpte en gammal skräpbil (Chevy S10 med kapell) när vi hade skrivit på för köp av hus. Den går mest till ÅVC (väldigt smidigt att kunna fylla den löpande utan att det blåser bort eller blir blött) och till större inköp.
Med tanke på vad man lägger på huset i stort är det en liten kostnad att ha en extra bil till skräp och varutransport.
Med tanke på vad man lägger på huset i stort är det en liten kostnad att ha en extra bil till skräp och varutransport.
Haha, samma här! En gammal S-10 är ju så billig att man kan köpa två och slänga en. Klart alternativ till japspickisar som alltid är helt upprostade till de pengarna.AskeHolst skrev:
Så här ser min ut, bonus att den rymmer en fyrhjuling.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Volvo 245/745 hur svårt ska man göra det för sig
Jag har idag släpet, tre kombi (Honda accord 06, alfa 156 crosswagon 05 och Saab tvåtakt -67) och jobbets berlingo utöver det, men när jag hade lägenheten fick jag in 40m2 trägolv i min 4 dörrars golf 04.
Jag har idag släpet, tre kombi (Honda accord 06, alfa 156 crosswagon 05 och Saab tvåtakt -67) och jobbets berlingo utöver det, men när jag hade lägenheten fick jag in 40m2 trägolv i min 4 dörrars golf 04.