Vi ska ta ner ett sådant här tilluftsdon då taket ska målas men det går ju inte? Det är inte bara att dra ut utan sitter fast, går att vicka lite sidledes, men inte att få ner, fattar inte på beskrivningen heller?
Det jag misstänker nu är att man ska trycka upp i mitten på nått sätt? Kan nå ge en enkel beskrivning innan jag blir galen?
Ena bilden är hur det ser ut och den andra vad jag tror den ser ut bakom taket.
Tack på förhand!
Det jag misstänker nu är att man ska trycka upp i mitten på nått sätt? Kan nå ge en enkel beskrivning innan jag blir galen?
Ena bilden är hur det ser ut och den andra vad jag tror den ser ut bakom taket.
Tack på förhand!
Ibland kan det vara lättare att få "gummi-muffen" att börja röra på sig genom att först trycka in och rotera den för att sedan direkt övergå till att dra och rotera.
Den *ska* sitta löst, men jag har stött på att man har åtgärdat någon som sitter för löst med en självborrande plåtskruv genom den och röret.
Så jag har missförstått när jag fått för mig att den sitter med nån ”klammer” som lossnar när man trycker upp i mitten? Ser så ut på ritningen, men vet inte, hittar ingen skruv heller 😩Dowser4711 skrev:
Hmm, jag skulle *gissa* på att det bara är bygeln för att hålla muttern för tallriken som du justerar luftflödet med.
Men det ser ju onekligen ut som att den är lika bred som själva gummimuffen.
Testa att klämma in plattan mot resten och se om den lossar då!
Men det ser ju onekligen ut som att den är lika bred som själva gummimuffen.
Testa att klämma in plattan mot resten och se om den lossar då!
Ja? Precis som jag föreslog i förra inlägget. 
Dvs, skruva ut tallriken något, kläm ihop den som de visar på bilden så att muttern längst upp trycks bakåt och bygeln böjs så att den inte längre krokar fast i röret.
Det var en variant jag inte har sett förut, men rätt smidig om det är så den fungerar.
Dvs, skruva ut tallriken något, kläm ihop den som de visar på bilden så att muttern längst upp trycks bakåt och bygeln böjs så att den inte längre krokar fast i röret.
Det var en variant jag inte har sett förut, men rätt smidig om det är så den fungerar.
Men, varför skruvade du loss hela tallriken? Den behövs ju för att trycka in den silvriga muttern längst in, så att fjädern som den sitter i spänns.
Skruva i den en liten aning, så att den sitter i gängorna, tryck ihop den så mycket du kan och se om du kan rucka på den då.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Ventilation -
FTX i Fritishus - Placering av agregat
Ventilation -
Hur får man ner detta tilluftsdon? Omöjligt?
Ventilation -
Dålig luftkvalitét pga bergsvärme i 70-tals hus?
Ventilation -
Mäta och ställa in frånluft själv med Testo 405i?
Ventilation