Hej,
Lillgrabben är hemma magsjuk, somnar i fåtöljen, får sova lite för länge och olyckan är ett faktum.
Det är en äldre skinnfåtölj så inte värd nåt men den är skön att sitta i.
jag har tvättat med grönsåpa och handsprit för att få bort doften men missfärgningar verkar kvarstå när dynan torkar. Finns det nån som varit med om nåt liknande och har nåt knep?
Tack på förhand!
Lillgrabben är hemma magsjuk, somnar i fåtöljen, får sova lite för länge och olyckan är ett faktum.
Det är en äldre skinnfåtölj så inte värd nåt men den är skön att sitta i.
jag har tvättat med grönsåpa och handsprit för att få bort doften men missfärgningar verkar kvarstå när dynan torkar. Finns det nån som varit med om nåt liknande och har nåt knep?
Tack på förhand!
Misstänker att det kanske är fettet i grönsåpan snarare än kiss som är kvar. Prova att dutta grönsåpa på ett annat ställe på motsvarande sätt så kan du se om det stämmer. Då är det kanske bäst att smörja upp hela fotöljen, billig variant kan vara smörj för skinnklädsel till bil.
Jag tror inte du har rätt i att det är grönsåpans fel då jag använde rikliga mängder på hela dynan.G g.kraft skrev:
Men det var en bra idé att smörja upp den. Får ge det ett försök!
Tror det är en kombination av båda delarna.
Urin är ju vad som används för att garva skin. Så att det fick verka en stund gjorde nog ytan betydligt mer mottaglig för såpan.
Själv tycker jag att den fläcken ser snyggare ut än resten, men det är ju en smaksak (smaka dock inte just den fläcken...)
Om du gillar den kan du ju först rengöra resten av fåtöljen med något lite aggressivare rengöringsmedel och återfetta den sedan med såpan.
Vinäger eller ättiksprit ska tydligen vara ett bra alternativ har jag hört men inte provat själv.
Urin är ju vad som används för att garva skin. Så att det fick verka en stund gjorde nog ytan betydligt mer mottaglig för såpan.
Själv tycker jag att den fläcken ser snyggare ut än resten, men det är ju en smaksak (smaka dock inte just den fläcken...)
Om du gillar den kan du ju först rengöra resten av fåtöljen med något lite aggressivare rengöringsmedel och återfetta den sedan med såpan.
Vinäger eller ättiksprit ska tydligen vara ett bra alternativ har jag hört men inte provat själv.
Jag förstod för ett tag sen att nästan allt skinn är lacklat. Dvs det är inte en ursprungsyta utan en skinnbit som är hyvlad och lackad.
Det går bra att "måla om" skinn som tappat allt sitt utseende.
Så funkar inget annat, "måla om" fotöljen...
Köp rätt produkter för det bara...
Det går bra att "måla om" skinn som tappat allt sitt utseende.
Så funkar inget annat, "måla om" fotöljen...
Medlem
· Västernorrland
· 11 190 inlägg
Sen får man ju komma ihåg att urin från en frisk människa inte är särskilt hemskt på det viset......När de torkat och lukten är borta så är det ju inget speciellt på det viset. Man kan ju inte gå och tänka att det ska saneras på djupet och verkligen avlägsnas helt.
Så att dränka resten i urin och göra det likadant kan ju te sig märkligt men jag skulle nog inte skippa det bara för att man tänker att det är "äckligt"
Så att dränka resten i urin och göra det likadant kan ju te sig märkligt men jag skulle nog inte skippa det bara för att man tänker att det är "äckligt"
Lyssna på Agnes Wold!S Stefan1972 skrev:
Antingen lämnas fåtöljen in till proffs eller så lägger TS ner ganska mycket jobb på att färga om den själv. Går bra om man använder bra produkter och är noggrann.
Jag skulle försöka själv!
Okej, du har rätt men det tar ändå emot lite. Men absolut funkar inget annat så ska jag återkomma till denna punkt!S Stefan1972 skrev:Sen får man ju komma ihåg att urin från en frisk människa inte är särskilt hemskt på det viset......När de torkat och lukten är borta så är det ju inget speciellt på det viset. Man kan ju inte gå och tänka att det ska saneras på djupet och verkligen avlägsnas helt.
Nej lämna in den till någon är uteslutet, den är mysig att sitta i men tanken är att den ska vara kvar så länge barnen är små sen köper vi nåt snyggare och skönare 🙂yonna skrev:
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur får man bort kiss från skinnfåtölj?
Övrigt husrelaterat -
Laga golvur ”moraklocka”
Övrigt husrelaterat