K Kalle Andersson4 skrev:
Tack för bra svar, MEN går det då att göra så att större delen av flödet går upp i varje element? SÅ undrar jag om går att ha dessa koppel utan innanmäten? Så vattnet bara rinner genom varje element, och man styr värmen från värmecentralen, det viktigaste är att vi får någon form av värme på elementen.. (hoppas ej för dum fundering:))
Större flöde blir det med att skruva in justeringen till just det elementet, men då kommer mycket av värmen på vattnet att kylas av i det och dom andra får svalare vatten och inte bli så varma. Det är en balansgång med justeringen. Det som är viktigt är hur rören går, 1 rör bara genom alla och en retur från sista. Då får man ett tryckfall genom allt och då kanske inte cirkpumpen riktigt orkar med att knuffa vattnet som det ska.
Helst ska det vara 2 slingor som går ut och ett fåtal ellement på varje slinga. Lättare att justera flödet över alla element då.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen termostat på, piggen är ute, packboxen i ventilen kärvar. Fram med hammaren och knacka hårt på kopplet, det håller, det ska skaka om ordentligt i kopplet. Nästa steg om det inte fungerar, är att lossa sexkanten till höger och se hur djupt justerskruven sitter, skruva den några gånger i botten och topp, håll reda på hur många varv det är när du drar den i botten första gången.
GM, menar du att skruva den fram o tillbaka några ggr så ska ev smuts lossna? Jag har iaf skruvat denna skruv fram och tillbaka en gång på detta element som har heta rör fram till elementet, utan lyckat resultat. Är det när justerskruven är i ytterläge som den har störst flöde in i elementet?

J jonaserik skrev:
Större flöde blir det med att skruva in justeringen till just det elementet, men då kommer mycket av värmen på vattnet att kylas av i det och dom andra får svalare vatten och inte bli så varma. Det är en balansgång med justeringen. Det som är viktigt är hur rören går, 1 rör bara genom alla och en retur från sista. Då får man ett tryckfall genom allt och då kanske inte cirkpumpen riktigt orkar med att knuffa vattnet som det ska.
Helst ska det vara 2 slingor som går ut och ett fåtal ellement på varje slinga. Lättare att justera flödet över alla element då.
Så här ser slingorna ut från värmecentralen, och den vänstra retur slingan är ljummen, den högra kall, på rören som kommer uppifrån. De nerifrån är bägge rören kalla.

• Två rör från värmecentralen, vänster rör är ljummet och höger rör kallt, synliga mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör från en värmecentral genom ett träpaneltak. Vänstra röret är ljummet, högra är kallt.
    Skapa konto
Redigerat:
Intressant system.
Jag har också 1-rör system men hos mig ligger en slinga i golvet där vattnet cirkulerar. Ur detta sticker ett dubbelrör upp som har en klack nere i vattenflödet. Den fångar upp en del av flödet som skapar cirkulation i radiatorn.

På det sättet kan jag styra radiatorn med termostat utan att direkt strypa flödet.

Nackdelen är dock att klackarna äts upp med tiden och då är det kört.. ett element har just detta problemet men det kan jag bygga om när jag renoverar där så det kommer att lösa sig ändå.

Jag vet inte hur detta sköts i ditt system då du som föregående har skrivit verkar ha olika koppel.
Jag är ingen expert men för mig låter det jättekonstigt att ha kallt hemma med maximal cirkulation och tappat så mycket grader in och ut.

Min tanke är att det är tokstopp någonstans. Du har ingen cirkulation och därför hinner vattnet svalna innan det når tillbaka till värmaren.

Du måste börja med att se till så att det är fri väg i hela slingan. Sen kan du fundera över varför varje element inte blir varmt. Steg ett är att rören blir varma. Och du bör lokalisera i vilken ordning dom sitter och ta det systematiskt och likaså hur dom olika kopplen fungerar och är ställda.

Många i tråden som är väldigt kunniga som hjälper dig så det kommer att lösa sig. Du måste bara göra detta systematiskt.

Så här ser rören upp till mina radiatorer.

• Hand håller i en vit termostatventil med ett slitet rörkopplingssystem för radiatorer, beläget ovanför golvet med kakelplattor.
    Skapa konto
  • Gilla
Kalle Andersson4 och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett långt och logiskt inlägg, men hur går jag tillväga för att starta med så att slingorna blir varma? Och så tänker jag på elementena i vardagsrummet som har värme fram till kopplet, men som ej blir varma , blir dessa element varma så blir värmen i huset mycket bättre tills resten blir löst, så känns min prio iaf.

Om det var svar till mig så tänker jag så här.

Ta först reda på vilken radiator som är
Nummer 1 och 2 osv. Antagligen måste du få rätt på hela slingan för att ens kunna få värme i det första som det verkar iaf. Jag har fördelen att ha cirkulationen oavsett om någon av radiatorerna kan ta del av det. Känner jag för hand på tillopp och frånlopp vid pannan så skiljer det inte nämnvärt temperaturmässigt.

Finns det inga ritningar att tillgå på hur systemet är byggt. Annars är det nog tänka och gissningslek som gäller.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Tack för ett långt och logiskt inlägg, men hur går jag tillväga för att starta med så att slingorna blir varma? Och så tänker jag på elementena i vardagsrummet som har värme fram till kopplet, men som ej blir varma , blir dessa element varma så blir värmen i huset mycket bättre tills resten blir löst, så känns min prio iaf.
För att få reda på om det är fritt flöde genom hela slingan, så ska du stänga av alla termostater på elementen och hoppas på att dom är någotsånär täta. Då ska alla rör in/ut bli nästan lika varma, på den slinga som avses att kolla. Då ska allt flöde bara snurra runt till värmekällan.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Men såklart👍, enkelt och smart. MEN tänkte jag skulle börja med att få värme i dessa element som HAR värme fram till ventilkopplet , men som endast ger ljumma element, är det motionera stiftet , och justerskruven för flödet som är lösningen? Kan det hjälpa att skruva loss hela ventilkopplingen som sista utväg för att ev få bort smuts eller annat som kan hindra flödet ? Innan man ev köper en ny? (Såklart tömma systemet på vattnet innan ev sådan åtgärd)

Men såklart👍, enkelt och smart. MEN tänkte jag skulle börja med att få värme i dessa element som HAR värme fram till ventilkopplet , men som endast ger ljumma element, är det motionera stiftet , och justerskruven för flödet som är lösningen? Kan det hjälpa att skruva loss hela ventilkopplingen som sista utväg för att ev få bort smuts eller annat som kan hindra flödet ? Innan man ev köper en ny? (Såklart tömma systemet på vattnet innan ev sådan åtgärd)
I åtanke på att få reda på om det är fullt flöde genom slingan, måste jag revidera mig lite. Då ska alla justerskruvar helst vara helt ute, då får elementen inte något flöde, utan allt går förbi runt, med full fart. Men behövs nog inte att göra det. Sen att få liksom reda på första och nästa, kan bli att stänga av cirkpumpen så allt kallnar, starta den och vara ett par stycken som känner på rören när värmen kommer. På 1-rör så kommer värmen på första och till nästa o.s.v.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Om det var svar till mig så tänker jag så här.

Ta först reda på vilken radiator som är
Nummer 1 och 2 osv. Antagligen måste du få rätt på hela slingan för att ens kunna få värme i det första som det verkar iaf. Jag har fördelen att ha cirkulationen oavsett om någon av radiatorerna kan ta del av det. Känner jag för hand på tillopp och frånlopp vid pannan så skiljer det inte nämnvärt temperaturmässigt.

Finns det inga ritningar att tillgå på hur systemet är byggt. Annars är det nog tänka och gissningslek som gäller
J jonaserik skrev:
I åtanke på att få reda på om det är fullt flöde genom slingan, måste jag revidera mig lite. Då ska alla justerskruvar helst vara helt ute, då får elementen inte något flöde, utan allt går förbi runt, med full fart. Men behövs nog inte att göra det. Sen att få liksom reda på första och nästa, kan bli att stänga av cirkpumpen så allt kallnar, starta den och vara ett par stycken som känner på rören när värmen kommer. På 1-rör så kommer värmen på första och till nästa o.s.v.
Har fått många kloka svar/tankar. Men om jag nu har värme fram till några element, och vill starta med att få värme på dessa, hur är gången då? Jag har motionerat piggen/stiftet som fjädrar ut varje gång jag trycker in den. Jag har skruvat justerskruven fram och tillbaka som reglerar flödet, vad är nästa steg? skruva loss kopplingen och se om det finns smuts att ta bort?

Tex detta element har värme fram till kopplet, men märkte att piggen satt fast, har nu lyckats motionera den så att den fjädrar ut, och även skruvat den övre skruven på andra sidan som reglerar flödet? Skruvat fram o tillbaka och slutligen skruvat in den en bit så flödet in i elementet ska öka?( men vad justerar då den undre man justerar med sexkantnyckel?) Har gjort så på 3 andra element i huset som har värme fram till elementet , så avvaktar resultat.

• Ventilanslutning på element med avlägsnad vred, visar inre mekanism och gängor.
    Skapa konto
  • Närbild av ett radiatorelement med anslutningar och justeringsventil, där piggen och skruvarna har justerats för flödesoptimering.
    Skapa konto
Det brukar vara så att radiatorerna går från små i början till stora i slutet eftersom temperaturen på vattnet sjunker ju längre bort i slingan man kommer.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Kan förklara varför badrummets element på övervåningen är riktigt hett (och litet element) skruva ner värmen på den då så får vi se om annat element blir varmare tänker jag?

• Gilla
lat
  • Laddar…
Har inte hållit på så där mycket med injustering/felsökning av 1-rörs system, men principen är att via strypningen (insexan) på kopplet så tvingar man en delmängd av vattenflödet att gå upp i radiatorn istället för förbi.
Ju tidigare i slingan desto mindre mängd men hetare vatten till radiatorn. I princip allt vatten går igenom den sista radiatorn, men då är vattnet rätt svalt.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.