JA det är 50 grader ut och nu 30 grader in. Det var cirka 26grader in, innan jag ökade hastigheten till max på cirkulationspumpen. Vad brukar diffen vanligtvis vara på ut/in temp?

• Två temperaturrörelsmätare visar 50 och 30 grader Celsius monterade på vita rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmningssystem med rör och cirkulationspump; temperaturmätare visar 19°C.
    Skapa konto
K Kalle Andersson4 skrev:
GM, tack för svar, så vad gör man om man märker att ventilen sitter fast?
Man kan prova att försiktigt knacka på ventilhuset med en hammare. Stötarna kan få ventilen att släppa och man brukar höra att flödet kommer igång och pinnen åker ut. Men har den suttit fast länge så kan ju ventilbyte vara enda lösningen.

Jag har för mig att IVT säger att det bör vara en diff på 7-8 grader när systemet är injusterat korrekt.

Så att höja trycket på cirkulationen var ett bra första steg, men du har ju antagligen många element som är nästan helt stängda, medan det är ett som värmer en stor del av huset. Som sagt, värmen kommer ju ut i huset på något sätt...

JA det är 50 grader ut och nu 30 grader in. Det var cirka 26grader in, innan jag ökade hastigheten till max på cirkulationspumpen. Vad brukar diffen vanligtvis vara på ut/in temp?
Vad säger fjärrvärmemätaren att det är för inkommande, utgående fjv-temperaturer, deltaT och flöde?

Vi har 66,7⁰ inkommande, 30,8⁰ retur, 36,0⁰ I deltaT samt 0,045 m³/h i flöde, det ger 1,9 kW, alltså på primärsidan (fjärrvärmesidan).
Vi har samtidigt 33⁰ i framledningstemperatur samt 27⁰ i returen, vår cirkulationspump drar 6W (Grundfos ALPHA2 25-40).

Edit:
På tvårörsystem så brukar följande difftemperaturer rekommenderas:
Radiator och golvvärmeshunt = 7-10⁰
Golvvärmeslinga = 3-5⁰

Redigerat:
  • Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Hej på er.

Bor i en 2 våningsvilla där endast ett element blir riktigt varmt (på övervåningen) .Vi har fjärrvärme

Jag har provat följande.

1: Har luftat samtliga element, och det har då kommit ut vatten när jag gjort det. (Så ej stopp någonstans tänker jag?)
2: Har motionerat stiftet som ska reglera termostaten på elementet.
3: Jag ökade hastigheten på cirkulationspumpen, så att temperaturen på returvattnet ökade till ca 29 grader från 26, vilket även gjorde att fler element i huset gick från kalla till svagt ljumma. Vattnet ut är 50grader.
4: Har ett element som ändå är iskallt, men känner att vattenröret fram till elementet är varmt, göra rent smuts på något vis?

Tack på förhand
Har du någon bild på radiatorn som är iskallt?Om röret fram till radiatorn är varm så sitter nog problemet i radiatorventilen/termostaten.Ta skaftet på en skruvmejsel och sätt den mot röret på radiatorventilen och lyssna om du har cirkulation.Om det sitter en termostat på så ta bort den.Har du ingen cirkulation i radiatorn får du heller ingen värme.

Redigerat:
  • Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Data från fjärrvärmemätaren:

T1: 63
T2: 27
T12: 36
L/h: 57
2,3kw

Okej,
Ni förbrukar 0,4 kW mer än oss (vid aktuell tidpunkt), samma difftemperatur, lite högre flöde än oss.

Nu kan jag inte enrörssystem särskilt mycket, har inte koll på lämpligt tryckfall/difftemperatur över radiatorerna.

Men med tanke på den höga difftemperaturen (20⁰) samt den relativt höga effekten på cirkulationspumpen så tyder det på ganska stort tryckfall över slingorna.

V växelventil skrev:
Har du någon bild på radiatorn som är iskallt?Om röret fram till radiatorn är varm så sitter nog problemet i radiatorventilen/termostaten.Ta skaftet på en skruvmejsel och sätt den mot röret på radiatorventilen och lyssna om du har cirkulation.Om det sitter en termostat på så ta bort den.Har du ingen cirkulation i radiatorn får du heller ingen värme.
Iskalla elementet på övervåningen, längst bort från värmaren, jag kände nu att röret fram till elementet var ljumme/varmt iaf, så kanske börja med att se hur det går med att motionerar stiftet tänker jag??

• Vitt element monterat på en vägg, med synliga rör och en termostatventil under.
    Skapa konto
Iskalla elementet på övervåningen, längst bort från värmaren, jag kände nu att röret fram till elementet var ljumme/varmt iaf, så kanske börja med att se hur det går med att motionerar stiftet tänker jag??
Ja och låt termostaten vara av i 1 dygn typ för att se om det blir någon skillnad.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Har nu motionerat stiftet i detta element och flera andra också. Och stiften har fjädrat ut. Men detta element är ändå iskallt.

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA
Har ännu kalla element efter stiftmotionering i flera element igår. Kan det då vara fel på delarna i ventilhuset? Är det möjligt att använda elementet utan dessa delar?

Tex. detta element där vattenrören är HETA fram till ventilhuset, men elementet är knappt ljummet

• Element med dubbelrörsanslutning där vattnet är varmt, men elementet knappt blir ljummet. Eventuella problem med ventilhuset diskuteras.
    Skapa konto
Har ännu kalla element efter stiftmotionering i flera element igår. Kan det då vara fel på delarna i ventilhuset? Är det möjligt att använda elementet utan dessa delar?

Tex. detta element där vattenrören är HETA fram till ventilhuset, men elementet är knappt ljummet
Ingen termostat på, piggen är ute, packboxen i ventilen kärvar. Fram med hammaren och knacka hårt på kopplet, det håller, det ska skaka om ordentligt i kopplet. Nästa steg om det inte fungerar, är att lossa sexkanten till höger och se hur djupt justerskruven sitter, skruva den några gånger i botten och topp, håll reda på hur många varv det är när du drar den i botten första gången.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Om piggen/stiftet fjädrar ut varje gång man trycker in den, säger det något om packboxen och ventilens status?

Justerskruven: styr den nivån på vattenflödet in?

Jag knackade igår på 4 element då jag gick igenom att motionera stiften ordentligt på dessa, men knackade ej så hårt som om det vore en spik, bara som små nubb:):)

Om piggen/stiftet fjädrar ut varje gång man trycker in den, säger det något om packboxen och ventilens status?

Justerskruven: styr den nivån på vattenflödet in?

Jag knackade igår på 4 element då jag gick igenom att motionera stiften ordentligt på dessa, men knackade ej så hårt som om det vore en spik, bara som små nubb:):)
Jepp justeskruven avgör hur mycket flöde som ska gå upp i elementet och hur mycket som ska gå förbi, til nästa. Ta det med ro, 4 tum med måtta är bra och det håller. 🙂

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Tack för bra svar, MEN går det då att göra så att större delen av flödet går upp i varje element? SÅ undrar jag om går att ha dessa koppel utan innanmäten? Så vattnet bara rinner genom varje element, och man styr värmen från värmecentralen, det viktigaste är att vi får någon form av värme på elementen.. (hoppas ej för dum fundering:))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.