• Gilla
Diskod
  • Laddar…
D Diskod skrev:
Hej forumet,
Jag har hamnat i en lite prekär situation: längst ner i trädgården har tidigare ägare grävt ner ett rör i jorden, diameter i runda slängar 11 cm, för att kunna förse ett litet pumphus till en liten damm med el och vatten. När vi tillträdde låg det alltså både en vanlig vattenslang och en förlängningssladd i röret.

Eftersom dammen sedan länge var igenfylld och jag såg en chans att få en gratis vattenslang och en gratis förlängningssladd drog jag i min ungdomliga iver ut rubbet och tänkte inte på att det kanske kunde vara en idé att låta det ligga kvar något att använda som draglina i framtiden...

Nu har situationen uppstått att vi gärna skulle vilja få iväg en sladd till trädgårdsbelysningen genom detta nedgrävda rör och jag har slut på idéer.

Jag har försökt med ett 20 meter långt rensband i metall och det fungerade så långt att rensbandet tog slut - det fattas ett par meter för att komma upp i andra änden så att säga. Jag provade med en 25 meter lång 4 mm dragfjäder i nylon men den klarade sig bara ett par meter sen vek den sig i det större röret. Avslutningsvis provade jag med vattenslangen som tidigare legat i röret men naturligtvis hände samma sak där; efter några meter var slangen inte tillräckligt styv för att orka fortsätta framåt...

Nu är frågan om någon har en bättre idé? Skulle exempelvis dammsugartricket fungera på ett så grovt rör (110 mm)?

Tusen tack på förhand för all hjälp!
Om du har en högtryckstvätt med ”rörrensare” så kan du bara köra den igenom. Annars kanske ngn granne har så du kan låna? E slangen bara lika lång som röret så är den igenom på nolltid. Men, måste ju ha en sån då. ;-)

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
En väldigt liten pannlampa, ett marsvin, snöre och marsvinsgodis.

• Gilla
  • Haha
EllinorLag och 13 till
  • Laddar…
Du vet kanske några barn, egna eller andras, som har något sådant här?
Låna själv trollens "flexitrack" bil när jag var ute för ungefär samma sak. Fäste snöret i bilen och skickade iväg den i röret. Deras var en polisbil så pulsen steg när blåljuset började skymtas i andra änden 😁

• Genomskinlig, grön leksaksbil med nummer 1, svarta ränder, av plast, lekfordon för barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 19 till
  • Laddar…
Skulle det kanske fungera med trädgårdsslangen ändå, om du har tryck i den? Alltså ett stängt munstycke i ena änden, och den andra kopplad på lämplig kran.
Den borde ju bli betydligt styvare så, och det med grejer du förmodligen redan har tillgängliga.
Har absolut inte testat något liknande, men delar med mig av det som dök upp i skallen lite spontant.

• Gilla
Diskod och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför provar du inte?
En stor fluffig tuss och en klen tråd kan gå.

Protte
Försök med ett "jetmunstycke", dvs munstycke som sätts på en slang med vattentryck och gräver sig in i röret med hjälp av bakåtriktade strålar från munstycket.

• Gilla
Timmersaxen och 2 till
  • Laddar…
AXS
Har försökt med trädgårdsslang, den viker sig tyvärr även i rakt rör.

Blev tejpade tunna lister och alla tumstockar som gick att frambringa för mig, 25m i lätt böj.

• Gilla
=Hasa
  • Laddar…
T
Stor flörtkula, och fiskelina. Tryckluft eller dammsugare. 👍

• Gilla
S_lund
  • Laddar…
Tag ett murarsnöre. Knyt ihop en bit tidningpapper till en boll.
Anslut dammsugaren i andra ändan och täta med lite plast + silvertejp...

Dammsugare, murarsnöre och en liten plastpåse brukade vi köra även i 110mm gula flexrör :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett gäng vp rör med muffar, om böjarna inte är för kraftiga.

Vad sägs om en pingisboll som du fäster en fiskelina i. Därefter spolar du vatten från den högsta punkten och matar ut fiskelinan.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Några plaströr, men fixera skarvarna. Då får du en styv grej att trycka igenom.

Jag hade samma problem och löste det med ett runt fiskeflöte, fiskelina och sedan spola vatten i röret. Flötet flyter neråt med vattnet och ut i andra änden.

• Gilla
Classe50 och 1 till
  • Laddar…
Grannens tax?

//

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.