K KalleHarEttHus skrev:
Hej på er hus-människor!

Är det några av er som är hus-med-mus-människor? Jag "uppgraderade" mina musfällor till Mjölner för några veckor sedan. Mina gamla tog många möss, men hade nackdelen att mössen ibland överlevde så att man blev tvungen att avsluta jobbet själv med yxa eller spade. Jag vill att dom ska dö direkt och slippa lida (och gärna slippa agera bödel själv därtill), så jag skaffade mig ett gäng Mjölner-fällor istället. Jag gillrade med samma bete som jag körde i mina föregående fällor, nämligen Nutella, och placerade ut fällorna på samma ställen som jag har använt tidigare. Men inga möss nappade. Jag blev lite fundersam och satte ut en av mina gamla fällor på prov. Den tog en mus ganska så direkt. Och en till. Och en till. Och en till. Nu har den tagit typ 5-6 möss utan att Mjölnerfällorna har tagit en enda. Det är alltså en gammal fälla som tävlar mot 6 stycken Mjölner.

Vad gör jag fel? Behövs det något starkare bete för att locka mössen att sticka in nosen i beteshålet i en Mjölner? Finns det mer doftstarka beten ni kan rekommendera? Finns det någon doft som är oemotståndlig för möss, så att dom måste in och nosa där? Det måste ju egentligen inte ens vara ätbart, för vitsen är ju just att dom ska sticka in nosen i födohålet. Det är så mekanismen triggar på en Mjölner.
Jag låter en bit snickers vara bete i fällan. Och jag lägger en eller två bitar snickers mer lätt tillgängliga också, i närheten - så att mössen lär sig att det är gott med snickers och att det är tryggt att äta snickers där fällan står.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hatar möss i huset. Köpte 1 kg Rat & Mouse Killer på ebay då det inte säljs i Sverige.
Lade två gobitar på kallvinden. Håvade in 6 kroppar dagen efter. En kur till sedan dess tomt.
Dör på direkten och på platsen där det lades ut.
Vad för märke köpte du? blir inte giftet konfiskerat i tullen?

• Gilla
ompalompa
  • Laddar…
Min erfarenhet är nya fällan är i särklass det bästa jag någonsin provat. Betar med delade hasselnötskärnor och har hittills okt/nov 2023 fångat 13 råttor. Från ganska små till rejäla. Fördelen med nötter är att de kan sitta länge i fällan utan att bli sunkiga eller kladdiga. Skulle önska att armen på betet vore ca. 5 mm kortare, det har hänt att råttor har hunnit undan. Därför lägger jag betet en bit innanför öglan då är fällan stensäker. En metallfälla för gnagare på ett rutigt tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.