17 217 läst · 62 svar
17k läst
62 svar
Hur få mössen att intressera sig för betet i Mjölner-fällan?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Kan bara hålla med, Mjölner funkar dåligt eller inte alls.
SuperCat har tagit flest hos mig.
Köpte 10 st ”Nya fällan” där man betar med en hasselnöt och när nöten är uppäten eller åker på sne slår fällan.
Det går inte att försiktig äta nöten, det är nöten som säkrar mekanismen.
Protte
SuperCat har tagit flest hos mig.
Köpte 10 st ”Nya fällan” där man betar med en hasselnöt och när nöten är uppäten eller åker på sne slår fällan.
Det går inte att försiktig äta nöten, det är nöten som säkrar mekanismen.
Protte
Ett alternativ är att montera fällan på en platta, t.ex. en gammal plastskärbräda eller ett lock. Häromdagen sågade jag IKEAs billiga skärbräda LEGITIM i 3 delar, till var sin fälla. Det har fördelen att fällan syns tydligt, och att en ännu levande mus inte kan dra iväg med fällan.Sommartorparn skrev:
Vilken modell är den ”nya fällan”? Har du ngn bild eller länk?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
[URL]https://nyafallan.se/
Nöten håller fällan säkrad, den tjuvlöser inte. När nöten är uppäten så håller musen huvet på rätt ställe och[/URL]
väldigt hård fjäder som snabbt tar livet av musen.
Protte
Nöten håller fällan säkrad, den tjuvlöser inte. När nöten är uppäten så håller musen huvet på rätt ställe och[/URL]
väldigt hård fjäder som snabbt tar livet av musen.
Protte
Om det inte löser sig med musfällorna så kanske du ska satsa på att skaffa en katt. Den kan nog ta en mus eller två
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Tja, i brist på bättre fällor så får mössen använda mjölner.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
ser ut ja, funkar som en klassisk, nja.
Titta på länken lite tidigare och på fotot.
Nöten håller fällan säkrad, går liksom inte vifta bort betet med svansen eller försiktigt äta upp betet.
När nötan är uppäten släpper den tunna tråden om den lite tjockare som släpper iväg bygeln.
Titta på länken lite tidigare och på fotot.
Nöten håller fällan säkrad, går liksom inte vifta bort betet med svansen eller försiktigt äta upp betet.
När nötan är uppäten släpper den tunna tråden om den lite tjockare som släpper iväg bygeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Dras möss till nötter?prototypen skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 004 inlägg
Tycker inte heller Mjölner är effektiv. Min erfarenhet är att den mer lyckligt lottade mus nr 2 att komma till platsen, gnager upp hålet på den gula huven betet sitter under för att lättare komma åt betet. Nästa gång (eller näst-nästa) människan gillrar fällan kan mössen komma åt att äta upp betet utan att fällan slår igen.
SuperCat är mitt val (eller en redig katt). Frågade en yrkesmördare som jobbar med skadedjur vad som var bästa betet, svar: konserverad kattmat!
SuperCat är mitt val (eller en redig katt). Frågade en yrkesmördare som jobbar med skadedjur vad som var bästa betet, svar: konserverad kattmat!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Problemet är ju att om det blir för ”grafiskt” så vägrar de andra i familjen att tömma fällan och om jag då är borta blir det en besvärande lukt. Nåja, eftersom arbetsresorna gått från många till noll på senare tid så kanske det inte är något större problem ☝️prototypen skrev: