Alfredo skrev:
SAAB 900 / 93 og?
Jag kommer inte ihåg vilken bil eller vart jag läste om det, men det är mycket möjligt att det var på just STCS som jag läste om det. :)
 
Lossa dom hjulbultarna som du får loss, ta sedan en tur sakta runt kvarteret, sväng och bromsa lite sen brukar man få loss dem om de inte sitter allt för hårt.
 
Jag har en metod jag själv tycker är oslagbar då mutterknacken (eller jag själv) inte orkar med:

Använd ett fälgkors helt enkelt, Palla upp utstickssidan av fälgkorset i jämnhöjd med den kärvande muttern/bulten med hjälp av en pallbock eller motsvarande närliggande stöddig sak, trä på en förlängare på fälgkorset och tryck, hoppa eller slå med slägga. Du blir grymt stark och all kraft kommer i önskad riktning. Inget strävar efter att röra sig i sidled...
 
Har hjulbultarna löst sig? (Höhöhö)
 
Grispitt kanske?
 
Kanske har jag använt dem fel eller så har de varit av dålig kvalité, men jag har aldrig lyckats få bort något som suttit fast med hjälp av grispitt.
Det är nog dessutom svårt att använda dem på muttrar;)
 
Jaha jag trodde det var bultar, i så fall är det ju bara att kyla och spräcka dom....
 
Om ni tittar på bilden så är det kupoler på 2 muttrar, det kanske varit kupoler på de tre andra också.
Min erfarenhet är att kupolerna är en tunn plåthylsa som emellanåt lossnar och då stämmer inte nyckelvidden och det bara slinter när man försöker med " rätt" hylsa.

Endera passar en mindre hylsa eller så petar man loss en kupol från en annan mutter.

Protte
 
Alltid löst problemet genom att svetsa...

Men får du dit en mutterspräckare kan du ju testa med det. Svårt att se på bilden om man får plats med en.
 
Det där hamnde jag utför engång.. nu så använder jag tjärspray när jag byter sommar&vinterdäck :) sparar in på svordomar och högtblodtryck
 
Sent svar, men kom in på tråden när jag hade problem med att få loss en låsmutter (?), dvs en sådan där som man behöver en speciell hylsa till för att skruva loss. Ringde Bilia innan och de ville såklart att jag skulle komma till deras verkstad (och antagligen betala 3000 eller mer). Så löste jag det till slut:

Det ni ser på bilden + hammare
 
  • Bilhjul med specialverktyg och hammare används för att lösa en låsmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 5 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Sent svar, men kom in på tråden när jag hade problem med att få loss en låsmutter (?), dvs en sådan där som man behöver en speciell hylsa till för att skruva loss. Ringde Bilia innan och de ville såklart att jag skulle komma till deras verkstad (och antagligen betala 3000 eller mer). Så löste jag det till slut:

Det ni ser på bilden + hammare
Smart!
Jag stod och slet med låsmuttrar och testade att ställa domkraft på sidan mot en vägg för att få tryck in mot hjulet. Det gick sådär.

Sedan slog det mig att ett fälgkors inte är så dumt och att det tillät mig att pressa för fullt och fick loss en mutter på det viset. En annan satte jag ett rör runt och svetsade fast för att sedan dra med rörtång.
 
Finns ju hylsor med spiralspår eller vad man ska kalla det för som också funkar fint om man tappat låsverktyget eller har runda skallar
 
L LukasK skrev:
Sent svar, men kom in på tråden när jag hade problem med att få loss en låsmutter (?), dvs en sådan där som man behöver en speciell hylsa till för att skruva loss. Ringde Bilia innan och de ville såklart att jag skulle komma till deras verkstad (och antagligen betala 3000 eller mer). Så löste jag det till slut:

Det ni ser på bilden + hammare
Snygg lösning. Löste för några år sedan samma problem med liknande princip. Parkerade bilen 10cm från en trottoarkant och tog sedan en 45x70 regel mot kanten och sedan mot hylsan som du gjort.En gubbe tryckte på regeln och jag lossade med 2m förlängsningsskaft.
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.