34 153 läst · 45 svar
34k läst
45 svar
Hur få loss hjulbultar som är deformerade?
Vad är det för modell av jeep och årsmodell ? Vilken sida sitter hjulet på, det är inte så att bultarna är vänstergängade ? Hade en polare vars bil hade olika gänger på höger resp. vänster sida och den var tillverkad i Usa....
Börja med att fukta muttrarna med ATF-olja, detta tillsammans med värmen från bromsarna gör att oljan kryper in och löser upp den rost som fått dem att fastna. Ha på olja varje dag i ett par dagar så går de nog loss med hylsa och dragskaft sen. Använd sexkanthylsa, helst en krafthylsa. Biltemas lite dyrare hylsor duger men inga billiga.
Undvik i det längsta att använda våld eftersom det riskerar att skada lager och annat.
Jag har fått lös mycket rostigt elände med ATF och lite värme. Grundregeln är att sitter det fast ska man inte ha bråttom, då har man bara sönder saker.
Undvik i det längsta att använda våld eftersom det riskerar att skada lager och annat.
Jag har fått lös mycket rostigt elände med ATF och lite värme. Grundregeln är att sitter det fast ska man inte ha bråttom, då har man bara sönder saker.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 622 inlägg
Tyvärr inte... 2 av fem muttrar lossnar lätt och de är högergängade i alla fall.NetNut skrev:
Okej, de muttrar som funkat är väl kupolmuttrarna kan jag tänka ? Om det inte hjälper med t.ex krypolja och förlängningsskaft så hade jag försökt värma med minibrännare/butangasbrännare på bultarna och värmt dem ordentligt innan jag försökte igen.
Alternativen är ju att borra upp dem eller svetsa på en hylsa . Vet inte om änden som sitter i innerdelen är utbytbar men det borde reservdelsbutikerna kunna svara på och även kolla vad sådana kostar.
Alternativen är ju att borra upp dem eller svetsa på en hylsa . Vet inte om änden som sitter i innerdelen är utbytbar men det borde reservdelsbutikerna kunna svara på och även kolla vad sådana kostar.
Har du provat med rådet om att slå rakt in med krafthylsan jag har aldrig misslyckats med att lossa hjulmuttrar/bultar med den metoden. Dina muttrar ser ju hyfsat hela ut så de borde lossna relativt enkelt. Den enda gången svetsa har varit aktuellt har varit med låsbult/mutter då nyckeln fattas eller är sönderdragen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 622 inlägg
Jag har provat det ja. Ev. kunde det ha gått om man hade haft en riktigt kraftig mutterknackare så att man kan lägga kraft inåt mot muttern med maskinen så att den inte slinter.stomneby skrev:Har du provat med rådet om att slå rakt in med krafthylsan jag har aldrig misslyckats med att lossa hjulmuttrar/bultar med den metoden. Dina muttrar ser ju hyfsat hela ut så de borde lossna relativt enkelt. Den enda gången svetsa har varit aktuellt har varit med låsbult/mutter då nyckeln fattas eller är sönderdragen
Men förlängningsskaft får man tillräcklig kraft men den snea vinkeln är förödande när inte hylsan sitter på muttern som den ska.
Jag har köpt en liten butanbrännare (Biltema) som jag ska värma upp grejerna med, men jag tror att deformationen gått så långt att svetsning är enda vägen att gå.
SKall ändå svetsa på nya trösklar och få hjälp av en kamrat med det, så då kan vi säkert ordna muttrarna med.
Är det enklast att ta en fräsch hjulbult och svetsa fast, eller vad bör man välja?
Ta en stoor mutter och svetsa på dess insida, jag handlar mina delar på www.rockauto.com om det är originaldelar, trim är det www.summitracing.com som gäller
Borra säger folk? det är mutter här INTE skruv + pinnskruvarna är oftast väldigt lätta att byta ut
Borra säger folk? det är mutter här INTE skruv + pinnskruvarna är oftast väldigt lätta att byta ut
En butanbrännare har nog svårt att få till någon värme att tala om då muttern är omgiven av en aluminiumfälg har du någon i din närhet som har tillgång till en induktionsvärmare så kan du punktvärma muttrarna. Det finns också skärande krafthylsor som Heimlaga tipsat om som är gjorda för detta problem.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 283 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 283 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
En metod kan vara att lämna in bilen till en däcksfirma och be dem om hjälp.
Jag läste någon gång om någon som fick loss bultarna men som ändå inte kunde få loss fälgen. Efter att ha försökt i flera dagar med olika metoder så åkte han till sist i desperation en däcksfirma för att få hjälp. De log bara och sa det står fastpris 200 kr för ett däcksbyte på skyltfönstret så 200 kr gäller. De fick ta fram sina allra största släggor och slita som djur, men de fick loss hjulet utan allt för stora problem eller skador.
Och nu har väl den stora ruschen av vårens däcksbyten passerat, och då ser nog däcksfirman din bil bara som en rolig utmaning.
Jag läste någon gång om någon som fick loss bultarna men som ändå inte kunde få loss fälgen. Efter att ha försökt i flera dagar med olika metoder så åkte han till sist i desperation en däcksfirma för att få hjälp. De log bara och sa det står fastpris 200 kr för ett däcksbyte på skyltfönstret så 200 kr gäller. De fick ta fram sina allra största släggor och slita som djur, men de fick loss hjulet utan allt för stora problem eller skador.
Och nu har väl den stora ruschen av vårens däcksbyten passerat, och då ser nog däcksfirman din bil bara som en rolig utmaning.
Smörj runt muttrarna med något tunnflytande smörjmedel. Låt stå en stund. Hitta sen en massiv stålpinne och sätt mot muttern (jag brukar använda hylsan och förlängare). Ta sen en rejäl hammare och slå ordentligt rakt in. Vibrationerna mellan godset gör att smörjan kryper in och smörjer. Om
Muttrarna är riktigt dåliga försök att slå på en storlek mindre i hylsa (sexkant).
Ovanstående har räddat mig många gånger.
Muttrarna är riktigt dåliga försök att slå på en storlek mindre i hylsa (sexkant).
Ovanstående har räddat mig många gånger.
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
smörja hjälper nästan aldrig om det är hårt draget och muttrarna är av bly. Som bilmek och även däckgubbe i några år så har man sett det mesta. A och O är ju bra verktyg från början. Gör man muttern oanvändbar så minskar ju chansen att få loss dem radikalt och särskilt om någon dragit dem för kung och fosterland innan.
Är muttern mjuk så fungerar inga såna där specialhylsor heller för det degar bara sönder muttern. Oftast slutar det med att man får svetsa fast en mutter utanpå så man får nåt att dra i. Sitter sen svetsen fast också så brukar det släppa.
Var glad att de sitter grunt i fälgen iallafall. Finns BMW hjul där det sitter typ 10 cm in i fälgen och nån sån fälg har man kapat sönder nångång för att få bort skiten.
Är muttern mjuk så fungerar inga såna där specialhylsor heller för det degar bara sönder muttern. Oftast slutar det med att man får svetsa fast en mutter utanpå så man får nåt att dra i. Sitter sen svetsen fast också så brukar det släppa.
Var glad att de sitter grunt i fälgen iallafall. Finns BMW hjul där det sitter typ 10 cm in i fälgen och nån sån fälg har man kapat sönder nångång för att få bort skiten.