10 574 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Hur få loss borret i eldosa i badrummet?
Svetsa fast en mutter runt borret. Ser ut att vara SDS-plus så en M10. Sen mutterknackare.
Mja, det vet vi ju inte och det kan hjälpa att minska friktionen... Att torka bort lite Wd-40 ur dosan är ju knappast hela världen...J jonaserik skrev:
Med de krafter man behöver få till lär det inte vara någon risk och borrkaxet är redan brunnen betong så det kommer inte att stelna/brinna mer...useless skrev:
Men vem äger problemet?B Byggola1 skrev:Vi renoverar köket och hantverkaren (elektriker) fastnade med borret inne i eldosan i badrummet. (Det skulle dras in mer el i köket, samt badrum och kök skulle läggas på olika faser).
Borret sitter som berget. Vi har testat att hyra en kraftfull Hilti-borrmaskin, slagit på borret, använt polygrip och rörtång. Inget biter, och väggen runt omkring är lite mer ömtålig än en ren betongvägg (kakel med fuktspärr).
Några förslag?
Ola
Du eller elektrikern.
Stickan
Om inte två rörtänger räcker till så kapa skiten, en Dremmel eller vanlig kapmaskin, täta med silicon där du är orolig, jag kan nämna att jag hade en sån där stor bensindriven slagborr som man står över och borrade ett nytt hål i garaget för nytt vattenintag och fastnade. Jag hade hyrt tidigare typ Hiltis största maskiner och borrar men jag behövde 40mm tror jag det var med var för klen. Nåväl den stora borren fastnade i sulan och sitter där än, fick göra ett nytt hål, en tvåa.
Det där har hänt mig flera gånger. Löste sig bra förra gången genom att en håltagare med en kraftigare (sladd- och inte batteridriven) maskin lyckades backa ut borren. Kanske hyra en kraftigare maskin en dag hos en lokal uthyrare? 🤔
Medlem
· västra götaland
· 34 inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden men kan ni inte svetsa på en rejäl mutter i bakkant. Sen kan ni vrida borren baklänges med valfri tillräcklig hylsnyckel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden