S swirve skrev:
Det är väl ändå hantverkarens huvudvärk!? Han får lösa det, simple as that. Utan att skada kakel eller elledningar.
Hantverkaren är min bror, förmodligen inte i vår stad innan nyår ;)

Men om du borrar inne i dosan så händer det inget med fuktspärren, borrar du igenom väggen med en grann borr så är det ingen konst att bila fram borren. Det går troligen även att slå in borren så att det lossnar och det ev lossar en "kaka" på utsidan. Hur långt in i väggen är borrkronan och hur tjock är väggen?

• Gilla
Byggola1
  • Laddar…
B Byggola1 skrev:
Två rörtänger? Värt ett försök
Har borren gått på sidan om ett armeringsjärn, så gör spiralen på borren att den skuvar sig fast och då spiralen har en stor stigning så pressas borren fast mot botten i hålet och spiralen nyper fast i järnet med grader som följd och låser fast allt. Så det enda att göra, är våld baklänges så att borren kan gänga sig ut.
Blir till att försöka få någon 1/10 del på rörelse och vicka tillbaka och på baklänges igen. Du har ett bra kvällsarbete framför dig och avundas dig inte.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
B Byggola1 skrev:
Ah! Då är läget lite annorlunda... kan bli stelt på nyårsmiddagen om man kör stenhårt på min linje :p Då tror jag som övriga på att juckla fram och tillbaka med rörtång är vägen att gå.

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Elektrikern gav upp för snabbt. Vad som brukar ha fungerat för mig är att byta riktning fram och back massa gånger med samma maskin som användes när den fastnade. Då brukar borren så småningom vibrera loss tillräckligt mycket för att backa ut. Fixar elektrikern det inte själv så får han ta dit en kollega med större erfarenhet.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kan du inte be hen som satte dit den att ta bort den?

M
B Byggola1 skrev:
Vi renoverar köket och hantverkaren (elektriker) fastnade med borret inne i eldosan i badrummet. (Det skulle dras in mer el i köket, samt badrum och kök skulle läggas på olika faser).

Borret sitter som berget. Vi har testat att hyra en kraftfull Hilti-borrmaskin, slagit på borret, använt polygrip och rörtång. Inget biter, och väggen runt omkring är lite mer ömtålig än en ren betongvägg (kakel med fuktspärr).

Några förslag?

Ola
Frånsett vrida baklänges med rörtång så hade jag testat att använda maskinen men köra den på bara bilning och lagom försiktigt vibrera loss borret.

• Gilla
Micke5811 och 7 till
  • Laddar…
G
B Byggola1 skrev:
Köra slagborrmaskin på nyårsafton kanske inte är så populärt om man bor i lägenhet.🙄

• Gilla
  • Haha
Krokiga smeden och 2 till
  • Laddar…
Går det inte att vända rotationsriktning på maskinen (det går på min Makita DHR202) och hamra ut den baklänges ?

• Gilla
Byggola1
  • Laddar…
Då är den stora frågan om det är en storebror eller lillebror som satt fast borret Jag som hunsad lillebror vet precis vem som hade fått lösa problemet om jag hade varit inblandad.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Lite WD-40 längs borren skadar inte heller och sen dra baklänges med maskinen, eller rör tång.
Kommer du åt borren från andra hållet?
Då kan en stå där och "knacka" med en hammare medan den andra vrider upp den med rörtång från andra sidan.

Den torde gå att bryta av också, men då har du troligen en stump borr i kopplingsdosan förevigt... Om du bryter av den var försiktig för det kan flyga iväg väldigt vassa bitar, långt och hårt!

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle prova att vrida borren motsols med hjälp av rörtång eller liknande (försök att inte skada sds-fästet om möjligt) samtidigt som någon får knacka på borren med en hammare.
Det blir svårt att vrida ordentligt och med bra känsla utan att använda båda händerna, därav medhjälpare med hammare.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Lite WD-40 längs borren skadar inte heller och sen dra baklänges med maskinen, eller rör tång.
Kommer du åt borren från andra hållet?
Då kan en stå där och "knacka" med en hammare medan den andra vrider upp den med rörtång från andra sidan.

Den torde gå att bryta av också, men då har du troligen en stump borr i kopplingsdosan förevigt... Om du bryter av den var försiktig för det kan flyga iväg väldigt vassa bitar, långt och hårt!
WD-40 hjälper inte om borren har kilat fast mot ett järn i väggen och fått grader som gått ihop med varandra. Blir bara en massa kladd i dosan som ska vara torr.

• Gilla
  • Wow
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag hade också undvikit alla former av vätskor. Risken är att det bakar ihop sig med borrkaxet och klistrar fast borren ännu mer.

• Gilla
Byggola1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.